• Tuffen

Ledighetsansökan i f-klass?

Sonen ska vara ledig på fredag och vi har sagt till fröken. Nu kom sonen hem med en formell ledighetslapp idag. Men förskoleklass är ju en frivillig verksamhet! Nu till min fråga: Kan skolan kräva att han ANSÖKER om ledigt? Och förresten, kan de egentligen neka ledigt? Någon som vet vad som gäller enligt lag? Vad man BÖR göra är en annan femma.

• Svar på tråden Ledighetsansökan i f-klass?
  • TiLo

nä de kan inte neka honom att vara ledig. min dotter gick bara varannan vecka i fk för hon var hos sin pappa dena ndra veckan.
    sen kanske de vill ha nått papper bara och använder samma som skolans för enkelhetens skull

• Sanna K

Nej de kan inte neka honom ledigt. Som du säger är det frivilligt och du kan ta ur honom ur klassen när du vill. Men det kan ju vara så att fröken vill ha in en lapp så att de kan kolla scheman med lärare och så.

This bitch bites
  • TjutandeRosen

När man går i förskoleklass är det ingen skolplikt, därför ska ingen ledighetsansökan behövas. Däremot från första klass kan de kräva det, även vid del av dag.

• Ann Nelly

Jo, de kan visst neka.
    Förskoleklass är frivilligt men om du väl anmäler ditt barn till den verksamheten så faller det under skolplikten.
    Så har man ett barn som börjat förskoleklass så har man alltså beviljat tidig skolgång eller vad man kan kalla det.
    Jag har fått den informationen från sonens skola (nu går han i ettan) och blev väldigt förvånad för vad jag minns så fick vi ingen info om detta när han började förskoleklass.
    Och eftersom det är skolplikt så har läraren rätt att bevilja upp till 10 dagar ledigt under ett år, sedan måste rektor bevilja ledigheten.
    Men det är inte alla som bryr sig om detta, jag behövde aldrig skriva på någon ansökan när min son gick där. Så det är nog lite beroende på hur väl det har funkat med att föräldrarna säger till i god tid innan ledighet också. Och hur väl skolan följer reglerna :)

• mandelblomma
    Ann Nelly skrev 2010-03-09 19:37:55 följande:
    Jo, de kan visst neka. Förskoleklass är frivilligt men om du väl anmäler ditt barn till den verksamheten så faller det under skolplikten. Så har man ett barn som börjat förskoleklass så har man alltså beviljat tidig skolgång eller vad man kan kalla det.Jag har fått den informationen från sonens skola (nu går han i ettan) och blev väldigt förvånad för vad jag minns så fick vi ingen info om detta när han började förskoleklass.Och eftersom det är skolplikt så har läraren rätt att bevilja upp till 10 dagar ledigt under ett år, sedan måste rektor bevilja ledigheten.Men det är inte alla som bryr sig om detta, jag behövde aldrig skriva på någon ansökan när min son gick där. Så det är nog lite beroende på hur väl det har funkat med att föräldrarna säger till i god tid innan ledighet också. Och hur väl skolan följer reglerna :)
    den informationen har vi inte alls fått ...och jag tror inte alls att det riktigt stämmer!
    Förskolan är helt frivillig och även om man skrivit in dem där så har man itne alls förbundit sig att de måste gå där alla dagar och tvång om ansökan..att man sen visar pedagogerna den respekten för planering av tid är en annan femma.
    Min syster jobbar som förskolelärare och jag är 100 % säker på att det är så här...;)
  • Busbellan
    Ann Nelly skrev 2010-03-09 19:37:55 följande:
    Jo, de kan visst neka. Förskoleklass är frivilligt men om du väl anmäler ditt barn till den verksamheten så faller det under skolplikten. Så har man ett barn som börjat förskoleklass så har man alltså beviljat tidig skolgång eller vad man kan kalla det.Jag har fått den informationen från sonens skola (nu går han i ettan) och blev väldigt förvånad för vad jag minns så fick vi ingen info om detta när han började förskoleklass.Och eftersom det är skolplikt så har läraren rätt att bevilja upp till 10 dagar ledigt under ett år, sedan måste rektor bevilja ledigheten.Men det är inte alla som bryr sig om detta, jag behövde aldrig skriva på någon ansökan när min son gick där. Så det är nog lite beroende på hur väl det har funkat med att föräldrarna säger till i god tid innan ledighet också. Och hur väl skolan följer reglerna :)
    Det där kan inte stämma.
    Min systers ena barn började förskoleklass, men har sen knappt velat gå dit utan har varit hemma mer än han varit där och det är inget problem.
    Och det där med hur mycket ledigt man får vara från skolan och vem som ska bevilja det varierar mellan olika kommuner. För hos oss ser det inte alls ut som er
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Ann Nelly

Mycket möjligt att det inte är likadant i alla kommuner.
    Vi tillhör Linköpings kommun och informationen har jag fått från skolan direkt så de har knappast ljugit för oss föräldrar :)

• La Lola

Förskoleklass har ingen skolplikt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Raggarmunk

jag har en dotter i förskoleklassen och en son i ettan... Då dom ska vara lediga så
    krävs ett ledighetsintyg för sonen men inte dottern... infon jag fick båda gångerna då mina barn började i förskoleklassen var "FÖRSKOLA ÄR FRIVILLIGT, DET FINNS INGET MÅSTE AV NÄRVARO,DOCK SÅ VILL VI BLI MEDDELADE VID SJUKDOM OCH LEDIGHET SÅ VI INTE BEHÖVER VÄNTA PÅ DET FRÅNVARANDE BARNET". Lapp får vi enbart för sonen men inte för dottern. Detta gäller i hela landet, dvs det spelar ingen roll vilken komun du bor i. Så någon lapp ska ni inte ha. :) 

• mandelblomma
    Ann Nelly skrev 2010-03-09 20:02:06 följande:
    Mycket möjligt att det inte är likadant i alla kommuner.Vi tillhör Linköpings kommun och informationen har jag fått från skolan direkt så de har knappast ljugit för oss föräldrar :)
    nix det är lika med skolplikt eller inte i hela sverige, kan inte skilja kommunvis :)
  • Ann Nelly

Som sagt, infon fick jag från skolan....har inte kollat det närmare än så. Eftersom min son nu går i ettan så bryr jag mig inte tillräckligt längre för att undersöka det vidare.

TS får säkert besked från sin sons lärare vad som gäller.

• Läskunnig

Läs i skollagen (2010:800) lagen.nu/2010:800 Förskoleklass regleras av 9 kapitlet, som endast reglerar huvudmans ansvar (dvs kommunens ansvar och skyldigheter). Ledighet när skolplikt råder regleras i 7 kapitlet 17-18 paragraferna. Tidigare skolstart (förskoleklass) regleras i 7 kapitlet 11 paragrafen som anger att "barnet [ska] redan höstterminen det kalenderår då barnet fyller sex år jämställas med skolpliktiga barn i fråga om rätten att börja skolan." Med andra ord avser "skolplikt" i förskoleklass ENDAST rätten att börja skolan - och ordagrant INGEN plikt utan ett jämställande avseende den rätt skolpliktiga barn har att få börja skolan. Att sedan skolpliktiga barn utöver rätten att börja också har en plikt att börja skolan - det har INGET med förskoleklass att göra...

• Dreamis

Puttar på tråden, vet att den är gammal!
    Hur är det idag? Fortfarande inte skolpliktig?
    Vi ska resa bort vid påsk, men pga avgångar etc så behövs en längre ledighet.
    Hur lätt är det att få?
    Tacksam för svar!

• amia01

Fortfarande ingen skolplikt i f-klass. Har en son som avskyr skolan, och han är ofta hemma utan annan anledning än att han inte mår bra av att gå till skolan

• Punkster

F-klassen innefattas för närvarande inte av skolplikten. Dock så är det på gång att införa tioårig grundskola i Sverige, både regeringen och Alliansen verkar vara överens om det. Då kommer F-klassen bli obligatorisk och omfattas om samma regler för ledighet som skolan, dvs. att ledighet kan bli nekad och endast beviljas ett visst antal dagar. 

Huruvida man som skola delar ut lappar med ledighetsansökan till elever i f-klass varierar från skola till skola. Där jag arbetar gör man det, helt enkelt för att man dokumenterar hur barnen är där, eller snarare när de är frånvarande och av vilken anledning. En ledighetsansökan i F-klassen blir dock för närvarande alltid godkänd eftersom f-klassen ännu inte är obligatorisk. På andra skolor nöjer man sig med att föräldrar meddelar ev. ledighet muntligt till personalen.

Vad jag däremot inte tycker är okey (dock är det fullt lagligt) är att komma och gå som man vill i f-klassen. Många kommuner har som policy att ringa och kontrollera när barnen utan anledning inte dyker upp när verksamheten startar, vilket medför en hel del extra arbete för personalen när det inträffar. Har man valt att låta sitt barn börja i f-klassen så förväntas barnet vara där varje dag under verksamheten om inte annat meddelats. 

• amia01

Vi ringer på morgon meddelar de dagar sonen inte kommer till f-klassen. Tur att vi slipper fylla i lappar, för då hade det blivit många...
    Hade självklart tänkt att han skulle gå alla dagar när vi skrev in honom, men eftersom det inte fungerar med personalen och klassen så mår han bättre av att vara hemma ibland. Hoppas och tror att det blir mycket bättre när han börjar förta klass.
    Har diskuterat situationen med skolan, men eftersom f-klass inte är "på riktigt" så blir svaren därefter. "om han inte trivs så får han väl låta bli att gå"

Svar på tråden Ledighetsansökan i f-klass?