• Skabbig

Ska vi göra oralsex och analsex mellan barn och föräldrar olagligt?

I diskussionerna huruvida samlag mellan syskon bör tillåtas så var det någon som tog upp att det var tillåtet  med oralsex och analsex mellan syskon, det som är olagligt är vaginala samlag eftersom det kan bli barn.

Jag tänkte kolla upp reglerna själv och hittade följande på Riksdagens hemsida:

Göran Persson och Thomas Bodström  skrev 2004-11-11 följande:
    Enligt 6 kap. 6 § brottsbalken döms den som har samlag
    med eget barn eller dess avkomling för sexuellt umgänge med avkomling
    till fängelse i högst två år. Den som har samlag med sitt helsyskon döms,
    enligt samma paragraf, för sexuellt umgänge med syskon till fängelse i
    högst ett år. Bestämmelsen är subsidiär i förhållande till 1–4 §§ brottsbalken,
    dvs. den skall endast tillämpas om inte ansvar för dessa brott kan
    komma i fråga. Det straffbara området är avgränsat till vaginala samlag
    och förutsätter att det föreligger ett biologiskt släktskap mellan parterna.
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&dok_id=GS0345

Detta betyder alltså att det är fullt lagligt för föräldrar och barn att ha oralsex och analsex om barnen är 18 år gamla, och det inte föreligger något tvång.

Tycker ni att lagen borde ändras?
  • Svar på tråden Ska vi göra oralsex och analsex mellan barn och föräldrar olagligt?
  • Neko

Gah, är det sant, jag trodde att det gällde oavsett vad för sexuell sak det var ifall det var mellan syskon. Det är ju intressant. Så mellan samkönade syskon är allting tillåtet? Jag gillar ditt sätt att citera för övrigt =P

Nej, jag tycker inte det borde vara olagligt med anal/oralsex för vuxna personer oavsett släktskap. Möjligen att åldersgränsen borde höjas till 20 år eftersom föräldrar som har 18åriga barn är försörjningsskyldiga för dem.

• mammasmelvin

fan va förbannad man blir när man läser sånt här. trodde som annan skrev attd et redan va olagligt och att man kunde få fängelse i mer än 2 år?!!! det borde fan va dödsstraff på sånna äckliga as

• Neko

Intressant att de som tycker det är okej debatterar med argument medan de som är emot skriver en massa CAPS och !!!?? Hade varit intressantare att höra era motargument. Att det är 'sjukt' är liksom inte ett så bra argument. Det är 'sjukt' att ha en fobi också som någon nämnde i en annna tråd men det få rman inte fängelse för. Eller ha en sexuell dragning till skor.

• Mummyfied

Jag tycker att det borde finnas en sådan lag som motsätter sexuell närhet mellan föräldrar och barn och mellan syskon för att skydda dem som annars kan råka illa ut. Visst finns det säkert dom som gör det helt utan tvång, men det skulle ju i så fall bli helt omöjligt att döma eller inte döma i sådana fall eftersom ord står mot ord och det är väldigt svårt att bevisa att man verkligen gjort det helt frivilligt.

• AlexandraH

Man är sjuk om man har sex med sitt barn! Sjuk i huvudet! Något är fel där inne då, någon som tycker jag har fel??

• flemma24

{#lang_emotions_sealed}*PIIIIIIIIP*...VAD FAN ÄR DET FÖR FRÅGA{#lang_emotions_yell}!!!!

• glasbubblan

Nåja, det står i alla fall bara "samlag" i lagen: 

• Selfish Geene
    mammasmelvin skrev 2010-03-09 19:21:08 följande:
    fan va förbannad man blir när man läser sånt här. trodde som annan skrev attd et redan va olagligt och att man kunde få fängelse i mer än 2 år?!!! det borde fan va dödsstraff på sånna äckliga as
    Vem ska avrättas? Föräldrarna? Avkomman? Båda syskonen eller bara det ena?
Svar på tråden Ska vi göra oralsex och analsex mellan barn och föräldrar olagligt?