Tilda skrev 2010-03-17 07:48:28 följande:
oj, det var ju en väldans skillnad på 100 mg och 9 mg. Då är det inte så konstigt att hemofer inte ger samma biverkningar. Jag har inte direkt järnbrist, men hade inget jättebra värde när jag var hos bm sist heller. Låg på 111 och var i v 18. Jag kan ju ta niferex lite sporadiskt, som jag gjort under mina andra graviditeter. ca 2 tabletter i veckan. Det blir ju ändå mer järn än att ta hemofer varje dag. å andra sidan kanske det är hälsaosammare att ta lite järn ofta än att ta jättemycket järn sällan. ?
110 brukar vara den mest vanliga gränsen på järnbrist, men vissa landsting kan ha andra riktlinjer. Är du i v.18 och har 111 i hb så bör du försöka få upp ditt blodvärde.
Sedan ska man inte stirra sig blind på sitt hb, jag har själv aldrig haft hb under 135 den här graviditeten. Men mitt ferritin, järndepåerna i kroppen, är alldeles för låga så jag måste äta 1 tablett dagligen för att få upp ferretinet.
Hur mycket du bör äta beror på vad din BM säger. Jag tycker nästan det finns alldeles för många som är ignoranta då det gäller blodvärdet. Börjar ditt värde sjunka och du kommer under 100 kan risken finnas att du måste läggs in, finns även de som får så lågt värde att de måste få rent blod för att snabbt få upp värdet. Järn är ju något som är väldigt viktigt för barnet att få i sig.
Prata med din BM om hur du skall göra med tabletterna, hon kan ju även ge råd och tips på om du kan byta till nån annan tablett som ger samma effekt men kanske är mildare med biverkningar. Finns ju även blutsaft (fast där vet jag inte hur mycket järn den innehåller) som du kanske kan pröva.