• Tilda

illamående av niferex?

har ätit niferex i två veckor ungefär, 1 tablett om dagen, och nu har jag börjat må så himla illa. Det står under biverkningar att man kan få magproblem som tex kräkningar av niferex. Någon som varit med om detta och som ändå fortsatt ta tabletterna? Vad hände då? Gick det över eller blev det värre?

• Svar på tråden illamående av niferex?
  • Joje

Åt inte dem tabletterna alls, men vill tipsa om Hemofer istället! De är skonsamma och ger få eller inga biverkningar. Jag åt dem när jag var gravid med min första, jag brukar må dåligt av de flesta tabletter, men Hemofer kunde jag äta utan problem!! Kanske värt att prova!! Dem finns på Apoteket.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Josefine 85

Jag mådde väldigt illa av niferex så jag bytte till hemofer och då gick det bättre så testa det

• EJai

Jag mådde illa av nifrex men detta pga att jag inte drack tillräckligt mkt vatten till dem. sen så kan det vara bra att inta lite mat nån timma innan och gärna ta dem i sambad med säng dags.

• Karin Hz

Det är ganska vanligt att må illa av järntabletter generellt. Instämmer med Våren 1987, ta tabletten precis vid sänggåendet, då kan du slippa illamåendet.

• johandra

Ja fy! Mådde illa och fick halsbrännan från helvetet av dom! Bytte till duroferon och har sen dess inte känt nånting...Så byt sort e mitt tips!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Tilda

tack för tipsen. tänkte va utan järntillskott helt tills på måndag. Då byter jag nog till Hemofer. Det tog jag vid första graviditeten och hade inga problem med det.

• Lingling11

Något att tänka på är ju att Niferex innehåller 100 mg järn medan Hemofer bara har 9 mg. Så äter du järntabletter p.g.a. järnbrist bör du nog testa som våren1987 redan tipsat om att dricka mycket vatten till (själv dricker jag ett helt glas till den) och ta den på kvällen innan du ska sova.
    Hjälper inget så skulle jag rekomendera att du testar Duroferon som också innehåller 100 mg järn istället för Hemofer.

• Tilda

oj, det var ju en väldans skillnad på 100 mg och 9 mg. Då är det inte så konstigt att hemofer inte ger samma biverkningar. Jag har inte direkt järnbrist, men hade inget jättebra värde när jag var hos bm sist heller. Låg på 111 och var i v 18. Jag kan ju ta niferex lite sporadiskt, som jag gjort under mina andra graviditeter. ca 2 tabletter i veckan. Det blir ju ändå mer järn än att ta hemofer varje dag. å andra sidan kanske det är hälsaosammare att ta lite järn ofta än att ta jättemycket järn sällan. ?

• Lexikon
    Tilda skrev 2010-03-17 07:48:28 följande:
    oj, det var ju en väldans skillnad på 100 mg och 9 mg. Då är det inte så konstigt att hemofer inte ger samma biverkningar. Jag har inte direkt järnbrist, men hade inget jättebra värde när jag var hos bm sist heller. Låg på 111 och var i v 18. Jag kan ju ta niferex lite sporadiskt, som jag gjort under mina andra graviditeter. ca 2 tabletter i veckan. Det blir ju ändå mer järn än att ta hemofer varje dag. å andra sidan kanske det är hälsaosammare att ta lite järn ofta än att ta jättemycket järn sällan. ?

Fast de flesta läkare jag pratat med tycker att under 120 i hb är för lågt. Vad ligger ditt ferritin på?

11 st Hemofer motsvarar 1 st Niferex eller Duroferon 100mg.

Samlad information kring järnbrist/järnupptag för att avliva gamla myter:
    Mjölk påverkar inte järn i kroppen - en jämvikt uppstår efter fyra timmar.

C-vitamin hjälper bara upptaget av icke-hemjärn, dvs järn från växtriket som behöver reduceras för att kunna upptas.

Har man järnbrist måste man äta många, många gånger dagsdosen för att få det man behöver - kroppen tar bara upp 10-15% av allt järn som kommer in genom munnen. Vid extrem brist kanske det stiger till så mycket som 20%.

Har du järnbrist och är gravid - ät järntabletter. Det är svårt att bygga upp redan för låga förråd med bara bra mat.

Får du problem med magen pga järntabletter är de ofta övergående, kroppen behöver några veckor för att vänja sig vid din dos. Havregrynsgröt som kokat länge (gärna längre än 7min), 1-2dl proviva/dag och physilliumfrön är saker som lindrar. Att ta tabletterna i samband med en måltid som innehåller lite kött eller fisk ökar upptaget. Se till att dricka tillräckligt mycket vatten.

Äter du Niferex och upplever problem - testa Duroferon. Sammansättningen är annorlunda och många reagerar bättre på dem.

Att undvika vid måltider rika på järn: kaffe, te, kakao och ägg.

Trådar kring järnbrist/järnupptag:
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m51032793.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m50971804.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m49097346.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m50277191.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m49827366.html
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-8/m51165903-2.html

• Lingling11
    Tilda skrev 2010-03-17 07:48:28 följande:
    110 brukar vara den mest vanliga gränsen på järnbrist, men vissa landsting kan ha andra riktlinjer. Är du i v.18 och har 111 i hb så bör du försöka få upp ditt blodvärde.
    Sedan ska man inte stirra sig blind på sitt hb, jag har själv aldrig haft hb under 135 den här graviditeten. Men mitt ferritin, järndepåerna i kroppen, är alldeles för låga så jag måste äta 1 tablett dagligen för att få upp ferretinet.

Hur mycket du bör äta beror på vad din BM säger. Jag tycker nästan det finns alldeles för många som är ignoranta då det gäller blodvärdet. Börjar ditt värde sjunka och du kommer under 100 kan risken finnas att du måste läggs in, finns även de som får så lågt värde att de måste få rent blod för att snabbt få upp värdet. Järn är ju något som är väldigt viktigt för barnet att få i sig.
    Prata med din BM om hur du skall göra med tabletterna, hon kan ju även ge råd och tips på om du kan byta till nån annan tablett som ger samma effekt men kanske är mildare med biverkningar. Finns ju även blutsaft (fast där vet jag inte hur mycket järn den innehåller) som du kanske kan pröva.
  • Lexikon
    Lingling11 skrev 2010-03-17 11:33:32 följande:
    110 brukar vara den mest vanliga gränsen på järnbrist, men vissa landsting kan ha andra riktlinjer. Är du i v.18 och har 111 i hb så bör du försöka få upp ditt blodvärde. Sedan ska man inte stirra sig blind på sitt hb, jag har själv aldrig haft hb under 135 den här graviditeten. Men mitt ferritin, järndepåerna i kroppen, är alldeles för låga så jag måste äta 1 tablett dagligen för att få upp ferretinet. Hur mycket du bör äta beror på vad din BM säger. Jag tycker nästan det finns alldeles för många som är ignoranta då det gäller blodvärdet. Börjar ditt värde sjunka och du kommer under 100 kan risken finnas att du måste läggs in, finns även de som får så lågt värde att de måste få rent blod för att snabbt få upp värdet. Järn är ju något som är väldigt viktigt för barnet att få i sig.Prata med din BM om hur du skall göra med tabletterna, hon kan ju även ge råd och tips på om du kan byta till nån annan tablett som ger samma effekt men kanske är mildare med biverkningar. Finns ju även blutsaft (fast där vet jag inte hur mycket järn den innehåller) som du kanske kan pröva.
    Det Lingling11 skriver stämmer. Riskerna för förlossningsdepression eller infektioner ökar om dina depåer blir för låga. Upptaget av tungmetaller ökar också och de lagras in i fettväven i kroppen både hos dig och hos barnet.

Blutsaft säljs på apoteket och fastän det smakar rävpiss brukar de flesta svara väldigt bra på det. Men precis som med Hemofer måste dosen bli väldigt stor för att motsvara traditionella järnpreparat. Eftersom dosen måste vara stor så blir priset där efter. Har du råd så fungerar det, annars kräv järn i spruta eller dropp. Acceptera inte att gå med järnbrist och lida i det tysta.
  • Tilda

hmm... jag tror jag gör ett försök till med niferex. tar det ikväll innan jag lägger mig och hopas att jag inte mår illa imorgon. Ínnan jag började med niferex hade jag väldigt ont i huvudet varje dag. Det gick över efter ca 2 veckors behandling. Strax därefter kom illamåendet. Vet inte vad som är värst faktiskt...

• Lingling11
    Tilda skrev 2010-03-17 20:57:40 följande:
    hmm... jag tror jag gör ett försök till med niferex. tar det ikväll innan jag lägger mig och hopas att jag inte mår illa imorgon. Ínnan jag började med niferex hade jag väldigt ont i huvudet varje dag. Det gick över efter ca 2 veckors behandling. Strax därefter kom illamåendet. Vet inte vad som är värst faktiskt...
    Hoppas det blir bättre med illamåendet, testa gärna att dricka mycket vatten till tabletten det har funkat rätt bra för mig.
  • marina s

Hej!

Jag fick också rekommendation att börja med järntabletter då mitt blodvärde var på väg att sjunka. Det stod då bland duroferon och Niferex. Jag valde den som är mest skonsam mot magen, speciellt då man har problem med förstoppning. Jag tog tabletten tillsammans med maten samt rikligt med vatten. Efter några dagar började jag må illa och det var niferex som gjorde detta (troligtvis ska man dricka ändå mer...) Men illamåendet gav med sig efter ca 1 v. Så det verkar som illamående och järntabletter går hand i hand men brukar ge med sig efter ett litet tag!
    //Marina

• Toppen9

Prova att ta dem precis innan du lägger dig. Det funkade jättebra för mig.

Svar på tråden illamående av niferex?