• em84

Gör rapsoljan kräkningarna värre?!!

Vår minsting har ägg- och mjölkproteinallergi och har börjat ge rapsolja i ersättningen eftersom hon är så hård i magen. Hon är även ett kräkbarn som heter duga och spyr jämt kaskader! Vi får byta på henne och oss ett antal ggr om dagen och det är riktigt jobbigt!!
    Hon går dock upp i vikt nu, så det är väl bara att hålla ut. Men är oroad att oljan gör kräkningarna värre.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gör rapsoljan kräkningarna värre?!!
  • Ronjan709

Ja. Min son har reflux o när jag försöker berika hans mat med extra rapsolja så upplever jag att det blir värre.
    Skulle inte blanda extra rapsolja i ersättningen. Prata med läkare eller bvc om ngt annat för den hårda magen.

• em84
    Liljan75 skrev 2010-03-09 21:09:20 följande:
    Ja. Min son har reflux o när jag försöker berika hans mat med extra rapsolja så upplever jag att det blir värre.Skulle inte blanda extra rapsolja i ersättningen. Prata med läkare eller bvc om ngt annat för den hårda magen.
    Ok, tack!
    Men tyvärr så kan jag inte ta bort den helt för jag ska tillsätta en tesked rapsolja i både gröten och vällingen hon får enligt anvisning, för att det ska bli samma fetthalt som i den vanliga vällingen och gröten. Jobbigt med alla spyor bara...
  • Ronjan709
    em84 skrev 2010-03-10 20:16:45 följande:
    Ok, tack!Men tyvärr så kan jag inte ta bort den helt för jag ska tillsätta en tesked rapsolja i både gröten och vällingen hon får enligt anvisning, för att det ska bli samma fetthalt som i den vanliga vällingen och gröten. Jobbigt med alla spyor bara...
    Ja ha är det sempers mjölkfria välling du menar? Men den tillsätter jag också olja i för de har ju ingen olja själva innan så det ska ju vara samma sak som vanlig välling som redan har olja i sig. Fast jag tillsätter halv tesked. Det är det som står på paketet

Jag gav tidigare Enagoos välling o den behövde man ju inte tillsätta olja men märker ingen skillnad att det skulle bli sämre med sempers som man tillsätter så jag tror helt enkelt att det blir samma sak.

Fast i ersättning skulle jag absolut inte tillsätta olja om jag var du.
    Förtjockningsmedel är ju många som använder. Jag håller själv på att prova ett just nu. Kanske det kan vara ngt för er mot kräkingarna. Prata med läkare eller dietist o se vilket förtjockningmedel de rekomenderar.
  • em84
    Liljan75 skrev 2010-03-10 21:51:21 följande:
    Ja ha är det sempers mjölkfria välling du menar? Men den tillsätter jag också olja i för de har ju ingen olja själva innan så det ska ju vara samma sak som vanlig välling som redan har olja i sig. Fast jag tillsätter halv tesked. Det är det som står på paketetJag gav tidigare Enagoos välling o den behövde man ju inte tillsätta olja men märker ingen skillnad att det skulle bli sämre med sempers som man tillsätter så jag tror helt enkelt att det blir samma sak.Fast i ersättning skulle jag absolut inte tillsätta olja om jag var du.Förtjockningsmedel är ju många som använder. Jag håller själv på att prova ett just nu. Kanske det kan vara ngt för er mot kräkingarna. Prata med läkare eller dietist o se vilket förtjockningmedel de rekomenderar.
    Tack för ditt svar!

Vilket förtjockningsmedel använder du? Funkar det bra?
  • Ronjan709
    em84 skrev 2010-03-11 12:04:36 följande:
    Tack för ditt svar!Vilket förtjockningsmedel använder du? Funkar det bra?
    Använder Nutilis men det står på förpackning att det ej är för barn under 3 år så jag skulle rekomedera att du pratar med dietist eller läkare så du får en go ahead att du kan använda den eller om de rekomenderar dig ngt annat. Vår dietist rekomenderar den. Jag har svårt att säga ännu hur mkt det hjälper för min son är också väldigt förkyld o du blir ju allt värre. Jag tror den hjälper lite o många verkar ju tycka att förtjockningsmedel hjälper så det är värt att prova
  • Liiii

Oljan gör att maten stannar längre kvar i magsäcken och därav kommer upp lättare. Mina barn har reflux och yngsta dottern äter mjölkfritt och jag kan inte ha i någon olja alls i någon mat, vare sig det står att det måste var i eller ej.

Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden Gör rapsoljan kräkningarna värre?!!