• mariahammarberg

hur länge håller egenkokad sylt och saft?

om man förvarar den i kyl öppnad?
    om man förvarar den oöppnad i sval/ matkällare?

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden hur länge håller egenkokad sylt och saft?
  • Caysa

Hej,
    Till att börja med så beror det lite på förutsättningarna!

Var burkarna/flaskorna steriliserade? (i ugn 100 grader minst 10 min)

Hade du Natriumbensoat i? (konserveringsmedel) Det bromsar utvecklingen av jäst och mögelsvampar.
    Lingon och hjortron har naturligt konserveringsmedel (bensoesyra) i sig.

VIGTIGAST:Hur mycket socker hade du i? (konserverar/skyddar mot vissa mikroorganismer och jäst) Det behövs ca 500g (6dl) socker per kilo bär eller per liter osockrad saft eller mos för att få en hållbar konserv.

Jag skulle gissa att en öppnad flaska bör användas inom en vecka
    Oöppnad som står svalt 6-10månader.
    (jag häller alltid min saft i plastflaskor som jag fryser, då håller dom minst ett år!)

Det bästa är att lukta på dennär du öppnar den, luktar den bra så är den bra!
    Om sylten bara luktar lite jäst, så går det att koka om den med lite nytt socker (för det har jästen använt), kan dock ibland bli kvar en svag smak av jäst.

• mariahammarberg

har inte gjort ngt än.

Menar främst oöppnade burkar/flaskor

Brukar normalt sterilisera burkar och flaskor i ugnen 100grader tills de är heta. Låter de svalna ngt innan jag häller isaften/sylten.

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Caysa

Jag gjorde plommonmarmelad i slutet av sommaren, de sista burkarna är öppnade nu och har stått sig jätte bra i kylskåp, hade inte konserveringsmedel i!

Var så steril/hygienisk som möjligt när du lagar sylten/saften så håler det bättre!

Lycka till!

Svar på tråden hur länge håller egenkokad sylt och saft?