• kabacigg

9-månaders skriker i sömnen, vad gör man?

Min 9-månaders skriker i sömnen, flera gånger varje natt, sen en vecka tillbaka. Man tror att han är vaken men sen ser man att han inte tittar utan fortfarande sover. Han skriker jättehögt, konstigt att han inte väcker sig själv. Så vill han krypa mot huvudgaveln på vår säng och ställa sig upp. Han skriker om man lägger ned honom. Han blir jättearg om man försöker stoppa in nappen. Det enda som funkar för att få honom tyst är att ge honom bröstet.
    Han får gröt vid 19.45, sen nattar vi honom i spjälsängen som står bredvid vår säng. Vi går själva in och lägger oss vid 23. Han brukar göra såhär första gången vid 01, och då lyfter jag över honom till vår säng. Sen blir han kvar där.
    Igår natt fick han bröstmjölk sex gånger mellan 01 och 5.30. Det funkar inte, jag är helt slut! Hur ska vi göra, nån som har några goda idéer?

• Svar på tråden 9-månaders skriker i sömnen, vad gör man?
  • Flickan och kråkan

Skulle tro att det är separationsfasen som spökar. Det går över....om det är någon tröst . Vår yngsta vaknade var 30-60 minut nätterna igenom utan undantag mellan 5½ månad och 9 månader.....och så gick det bara över och nu 10 månader sover han hela nätter - trots att han fortfarande ammas till sömns och vi samsover. Amning hjälpte inte vid hans uppvak, fick gå upp och vagga. Han hade en lång och besvärlig separationsfas....storebrors märktes inte alls på samma sätt även om han en period hade rätt dålig nattsömn.

• kabacigg
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-09 21:30:06 följande:
    Skulle tro att det är separationsfasen som spökar. Det går över....om det är någon tröst . Vår yngsta vaknade var 30-60 minut nätterna igenom utan undantag mellan 5½ månad och 9 månader.....och så gick det bara över och nu 10 månader sover han hela nätter - trots att han fortfarande ammas till sömns och vi samsover. Amning hjälpte inte vid hans uppvak, fick gå upp och vagga. Han hade en lång och besvärlig separationsfas....storebrors märktes inte alls på samma sätt även om han en period hade rätt dålig nattsömn.
    Låter jättejobbigt!
    Undrar om man kanske ska ge honom välling? Han har aldrig smakat det. Tänker att det kanske kan få honom att sova djupare? Usch, jag vet inte... Bävar för ännu en jobbig natt!
  • kabacigg

Om det beror på separationsfasen, hur länge pågår den? Och går det att lindra den på nåt sätt?

• Lota

Tippar också på separationsfas..Sonen gör också så under utvsprång o separationsfasen är ju ett stort sånt.  Då kan han skrika rätt ut i sömnen och vara allmänt styrig med sömnen o det ända som hjälper är att han får ligga nära o amma när han vill. Att sova på mitt bröst funkar också bra, då sover han längre perioder 3h, (nattetid) Han sover gott fram till 0.00-1.00 sen kör han igång med oroligare sömn fram till 5-6 när han gör morgon. Men som sagt vid 3.00 brukar jag låta honom sova på mig o då kan vi sova gott fram till kl.6, el han sover gott i alla fall.

Jag har alltid ett vattenglas brevid mig o provar att doppa nappen o ibland kan jag bryta skriket genom att det kommer nåt vått i munnen o ibland o oftast funkar det inte Men det kanske är nåt du kan prova?

Härda ut, dotterns separationsfas höll nog i sig nån månad o den var inte så intensiv, utan vi samsov o hon fick så mkt närhet hon ville under denna period. Återstår ju för min del att se hur lillemannen på 5½mån kommer reagera under denna fas, men bara att ta som det kommer.

Lycka till!

Svar på tråden 9-månaders skriker i sömnen, vad gör man?