• Eli

Vilken jämförelseränta för ränteskillnadsersättning? Hjälp!

Vi har ett lån som löper ut den 11 april 2011 som är på 5,21% (bra då det begav sig...) och vi vill nu lösa lånet för att flytta till en annan bank som erbjudit oss betydligt bättre villkor. Jag vet att man, enligt skolboken, egentligen inte ska lösa lån när räntorna står som lägst, men nu vill vi göra det här. Vi har räknat på det och gör troligtvis en bra affär i alla fall.

Men nu undrar jag hur jag ska räkna ut ränteskillnadsersättningen? Jag kan formeln, men vet inte vilken jämförelseränta jag ska ha. Statslåneräntan är ju betydligt högre än tvååriga obligationsräntan om jag fattat det rätt. Jag vet inte vilken ränta jag ska utgå ifrån alltså. Jag undrar också om det är olika villkor för detta beroende på om vi löser lånet när det är mer resp. mindre än ett år kvar på bindningstiden.

All hjälp mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vilken jämförelseränta för ränteskillnadsersättning? Hjälp!
  • bisektris

Jag har inget svar på din fråga, men mitt tips är att du ringer din bank, så räknar de ut det åt dig.

• wolf01

Svaret på frågan beror lite på hur lång bindningstid du har kvar på lånet och vilken bank du har lånet hos.

Tiden kvar på lånet styr om det skall vara en statsobligation eller statsskuldväxel som ligger till grund när man väljer referensräntan. Detta regleras i lag.

"Ersättningen beräknas utifrån skillnaden mellan kreditens räntesats och räntan på statsobligationer eller statsskuldväxlar, ökad med en procentenhet. Löptiden för dessa värdepapper skall motsvara kreditens återstående bindningstid. Detta gäller under förutsättning att kreditgivaren gjort förbehåll om detta i kreditavtalet samt att räntan är bunden för hela eller del av avtalstiden"

När man vet vilken typ av instrument man skall välja så återstår vilket av instrumenten som skall väljas. Men oftast hittar man inte en statsobligation/statskuldväxel var löptid exakt motsvarar lånets bindningstid. Hur gör man då?

Det beror nog tyvärr vilken bank man använder sig av. Tydligen har olika banker olika policy för detta då det finns ett utrymme för tolkning i lagtexten. Jag är själv oense med med Handelsbanken hur man skall välja referensränta då de enligt mitt tycke väljer en ränta som enbart gynnar banken.

Sen skall ersättningen nuvärdesberäknas enligt Finansinspektionens regler och rekommendationer.

Så mina tips då du pratar med banken är följande:

1) Kräv en detaljerad uträkning (nuvärdesberäknad)
    2) Få specificerat vilken statsobligation/statsskuldväxel (instrument) som man har valt, samt vilken dag man har valt för att fastställa räntan för intrumentet. (Brukar inte vara specificerat på den detaljerade beräkningen)
    3) En motivering till varför man har valt just det instrumentet (Här kommer det skiljas sig åt mellan vilken bank du har. Fråga om banken har en policy kring detta och kräv isåfall att få ta del av den)

Svar på tråden Vilken jämförelseränta för ränteskillnadsersättning? Hjälp!