• GTA

Procren Depot intramuskulärt?

Är det någon som kan hjälpa mig med svar på hur jag ska ta Procren sprutan? Det är vårt första ÄD så vi känner oss minst sagt osäkra!

På förpackningen står det "subkutan injektion" men min utländska läkare har skrivit att den skall tas "strictly intramuscularly - taken by experienced person".
    Nu har jag letat på nätet, bla i detta forum, o som jag förstår det har alla som skrivit något om detta tagit den subkutant.
    Mailade då läkaren igen och fick svaret: "Depot shot must be done intramusculary".
    Hur ska jag göra nu? Hade planer på att min kusin som är sjuksköterska skulle ta den intramuskulärt i sätesmuskeln på mig men nu blir jag så osäker så jag vet inte hur jag ska göra Är ju livrädd för att jag ska göra fel! En subkutan injektion kan jag ju lika väl ta själv (det har man ju gjort tusentals gånger efter att den här barncirkusen började!!!) Det är dags redan på torsdag nästa vecka så det börjar ju dra ihop sig nu!

Snälla, nån som vet, hjälp!

• Svar på tråden Procren Depot intramuskulärt?
  • Bette

Hej,

Jag tog den subkutant, vet ej om man kan ta den intramuskulärt. Kolla i Fass  på nätet.

Bette

• villsågärna38
    GTA skrev 2010-03-09 22:09:27 följande:
    Är det någon som kan hjälpa mig med svar på hur jag ska ta Procren sprutan? Det är vårt första ÄD så vi känner oss minst sagt osäkra! På förpackningen står det "subkutan injektion" men min utländska läkare har skrivit att den skall tas "strictly intramuscularly - taken by experienced person". Nu har jag letat på nätet, bla i detta forum, o som jag förstår det har alla som skrivit något om detta tagit den subkutant. Mailade då läkaren igen och fick svaret: "Depot shot must be done intramusculary". Hur ska jag göra nu? Hade planer på att min kusin som är sjuksköterska skulle ta den intramuskulärt i sätesmuskeln på mig men nu blir jag så osäker så jag vet inte hur jag ska göra Är ju livrädd för att jag ska göra fel! En subkutan injektion kan jag ju lika väl ta själv (det har man ju gjort tusentals gånger efter att den här barncirkusen började!!!) Det är dags redan på torsdag nästa vecka så det börjar ju dra ihop sig nu! Snälla, nån som vet, hjälp!
    Jag tog den i magen på vanligt sätt. Enligt KS ska man göra så och det funkade jättebra. Kram
    Nån gång ska det väl ändå gå...
Svar på tråden Procren Depot intramuskulärt?