• kita

Ålder på fadder?

Måste en fadder vara 18?

• Svar på tråden Ålder på fadder?
  • siamusen

Tror jag inte. Var ena var 11.

• nelli08

Nej, jag hade min syskonbarn som faddrar när min dotter döptes. De var 8 och 12 år gamla

• människa
    babytiger skrev 2010-03-12 09:05:36 följande:
    Behöver man inte vara konfirmerad för att få vara fadder?
    Nej, men man måste oftast vara döpt.
  • Lantani

Nej, bara döpt.
    Sonens faster är fadder till honom och hon är 17 snart nu, var 15 när dopet var.

• nurken

Egentligen ska man vara döpt för att få vara officiell fadder i sv kyrkan. Ålder finns det inga regler för. Men om man ska gå efter traditionen i vår kyrka ska faddrarna hjälpa föräldrarna i den kristna fostran av barnet. DÅ är det ju helt klart en fördel om den är vuxen tycker jag.

Men altså nej man måste inte vara 18 år för att få vara fadder.
  • noia

Ja jag fick nåt fadderbevis där det stod att min uppgift var att lära mitt fadderbarn om den kristna läran. Både jag och mitt fadderbans föräldrar vet att det inte är någon lämplig uppgift för mig :)

• amalie79

Finns det någon som haft omvänt, en gammal fadder? Eller är det liksom bortkastat för att de kommer dö innan barnet blir vuxet?

• babytiger
    amalie79 skrev 2010-03-14 19:22:48 följande:
    Finns det någon som haft omvänt, en gammal fadder? Eller är det liksom bortkastat för att de kommer dö innan barnet blir vuxet?
    Tycker att man ska välja en lite yngre, så att faddern ta del av barnets liv så länge som möjligt.
    Men om man inte har någon annan att välja så är det väl bättre än ingen
  • nurken

Min son har inga faddrar eftersom vi inte har någon i vår närhet som kan fylla den funktion och uppgift man som fadder ska. Vi konstaterade att det finns gott o mvuxna ändå som vill barnets väl.
    Man måste inte ha faddrar till barnen. Jaghar inga och har aldrig saknat det heller.

Svar på tråden Ålder på fadder?