• Nefta

Västra ryd Skövde

Är det så illa som alla säger verkligen?

• Svar på tråden Västra ryd Skövde
  • sasssyy

Södra Ryd menar du väl?? FÖr södra ryd är i folkmun kallat för Lilla Pakistan, mycket invandrare och skövdes eget Bergsjön eller Biskopsgården (om man kommer från götet)

Det har genom åren varit ganska nedgånget men försök har gjorts att fixa till det.

Jag har bott där och jobbat på skolan där och jag tycker inte att det är såå farligt, men jag tyckte inte det var så farligt i Bergsjön eller Biskopsgården heller där jag jobbat och bott.....

Det är mycket spring på ungar och ungdomar dock och man kan säkert känna sig lite osäker om man åker sista bussen hem från stan en kväll, men min uppfattning är att det kan vara livat och mycket bråk rent ljudligt men folk är trevliga över lag.

Billiga hyror och elen ingår om jag inte minns fel, vilket jag tycker är super., Bra lärare på skolan och grönområden nära. Finns ju villaområde och radhus längre ner i området och där finns promenadvägar och skog.
    Många fina lekplatser och uppfattningen när jag bodde där (2000) var att de försökte ge området ett bättre rykte, men något "fint" område kommer det någ aldrg bli, ingår ju i miljonprojekten och kommer förbli ett lite "sämre" område..

• Nefta

Jag såklart, Södra ryd skulle det vara.
    Tack för svaret. :)
    Det är nämligen så att jag fått erbjudande på en lägenhet där, men min pojkvän vill inte att jag ska ta den för att han säger att det är ett skitområde och att han bara kommer sitta och oroa sig för mig om kvällarna om jag bor där.
    Har själv aldrig varit där, medans han är uppvuxen i skövde.
    Jag har däremot bott i Alby, vilket alla tycker är jättestökit osv, men jag trivdes jättebra och kände mig alltid trygg där.

Det är inte det lättaste att få tag på en lägenhet så det känns lite trist att behöva tacka nej nu när man äntligen fått tag på en.

• sasssyy

Det är skitsvårt att få bostad i Skövde... högskolan gör ju att bostadssituationen är svår.. Har du bott i Alby och trivts där så är det ingen fara mot Ryd..jag jämförde Ryd med Fittja en gång.. sen bodde jag i Fittja själv och tyckte att Ryd var rena rama paradiset..

Jag tycker att du ska tacka ja till lägenheten och sen fortsätta att söka, alltid lättare att få bostad när man väl har en bostad i den orten, du får även förtur på skövdebostäders lägenheter även om de flesta de har finns just i Ryd.

Vilken gata och nummer är det.. är det i de fd blåa husen (som numera är orangea om jag inte minns fel)?? Eller är det i de röda tegelhusen eller de gula tegelhusen...DET spelar roll också VAR i Ryd man bor..

De röda tegelhusen är heeeelt okej..och ju längre bort från centrum i Ryd dessto bättre.. lugnt och skönt och mycket nära skogen... de gula tegelhusen är schyssta också, de ligger mellan centrum och radhusområdet och det KAN vara lite stökigt på helger och kvällar om man har fönster mot parkeringarna för då får man in ljud och sånt...

Men du kan säga till din kille att som tjej behöver man allt vara mer orolig om man bor inne i centrala SKövde än om man bor i Ryd

• Nefta

Hm. Jag vet inte vilken färg det är på huset. Men timmervägen 4 är det iaf. Är det nära centrum?
    Jag har ju som sagt ingen aning om hur det ser ut där ens och hinner inte åka dit och kolla innan jag måste svara på lägenheten.
    Men min pojkvän är verkligen helt emot att jag ska bo där.. Han säger att det är värre än alby och rinkeby och allting.

• sasssyy

Då har din pojkvän inte varit i Alby eller rinkeby Stället har dåligt rykte.. och mycket är nog sanning men mycket är också skitsnack...

Timmervägen är nära centrm, men om jag inte minns fel så är det på "rätt sida" vägen.. jag bodde på timmervägen men det beror ju lite på numreringen också... jag skulle tagit lägenheten iaf..

Svar på tråden Västra ryd Skövde