• Icnivad

Tygblöjor?

Nu när våran bebis snart ska komma, så sitter jag och min sambo och diskuterar blöjor fram och tillbaka.

Min sambo vill gärna att barnet ska ha tygblöjor när vi bara är hemma.
    Så vi har lite funderingar kring detta.

Blir det verkligen billigare i längden med tygblöjor?
    Vad finns det för för/nackdelar med tygblöjor?
    Vart kan man få tag på dom? Vi har inte hittat något ställe alls som säljer tygblöjor.

• Svar på tråden Tygblöjor?
  • tusenlappen74

Jag har använt både tygblöjor och engångsblöjor till min dotter.
    Köpte tygblöjorna begagnade på blocket och sålde sedan vidare dom där. Det gjorde att det inte blev en så stor kostnad.
    Sök på imse vimse, det är en vanlig lättanvänd tygblöja.
    Engångsblöjor använde vi nattetid och när vi var utanför hemmet längre stund.

För att göra användandet av tygblöjor lättare satte jag dottern på toaletten när jag såg att hon var på väg att bajsa. Uppmärksammar man barnets signaler tidigt fortsätter de att tala om när det är dags och det blir naturligt att gå på toaletten. Inga trauman vid potträning sen!

Vid två år var hon torr dagtid.

• Ragnar

För oss är det billigare med tygblöjor och jag antar att det är det för det flesta. Jag gjorde en uträkning när första barnet använde blöjor där jag räknade in både blöjkostnad, el och tvättmedel och det blev mycket billigare (kommer dock inte ihåg några siffror). Nu använder vi samma blöjor till lillasyster så nu har vi sparat ännu mer. Lillan är 5 månader och ännu har vi inte behövt köpa några engångsblöjor.
    Det finns massor med olika tygblöjor att välja mellan. Med första barnet provade vi nog 15 olika sorter och nu vet vi vilka som passar oss. Det är nästan bara internetbutiker som säljer tygblöjor. Jag har i alla fall aldrig sett det i vanliga barnaffärer.

• Blooman75

Det finns mest att köpa i olika nätbutiker. Jag gillar nätbutiken littlebloom för de har tygisar i bambufrotté som är jättemjukt och suger bättre än bomull. Dessutom är det svalare än bomull och antibakteriellt. Lycka till.

Svar på tråden Tygblöjor?