• Anonym

Hur ser ångest ut?

Kanske en konstig fråga.
     Jag läser om att ni mår dåligt och ibland sitter jag här och gråter för tt det är så synd om er. Vad jobbigt stt må så dåligt.
    Min fråga är kan man se på en person att den har ångest?
    Om jag skulle möta er och ni har ångest skulle ni kunna dölja den för mig?
    Vad skiljer ångest från panikångest? Är det att symtomen är starkare vid panikångest?
    Hur märker en läkare att man har ångest?
    Vad händer om man går ut på stan om man har ångest, klarar man det?

Klarar man av att prata?gå?skratta om någon säger nåt roligt?
    Känner man sig orolig för allt och alla?
    Liknar ångest det man känner vid depression? Vad är värre depression eller ångest?
    Kan man ha ångest utan att gråta?
    Ni ser min okunnighet. Det är bara för att jag vill förstå som jag ställer alla dessa frågor.
    Jag vore tacksam om ni skulle vilja dela med er....

• Svar på tråden Hur ser ångest ut?
  • Anonym (GAD)

Oftast kan du inte se på en person om hen har ångest om den inte är väldigt kraftig, men även då är symptomen ofta så att de lika gärna skulle kunna vara något annat.

Jag skulle kunna dölja min ångest för dig, men beroende på hur stark den för närvarande skulle vara, så skulle jag förmodligen dra mig undan efter en viss tid.

Panikångesten är vad jag förstår en förhöjd grad av ångest, där försvarsmekanismerna är helt utlösta och kroppen snarare är i flykt/strid än strids/flyktberedskap.

Läkare märker att man har ångest genom att man berättar det för dem. Så många andra sätt finns inte.

Jag klarar av att gå på stan med lindrigare ångest, men det blir rätt korta stunder om den alls är något förhöjd. Har man panikångest kan man i princip inte göra någonting annat än att försöka återfå kontrollen över sina system.

Har man inte ett anfall kan man normalt både gråta och skratta. Ångesten kommer inte heller sällan i vågor, vilket gör att distraktion tillfälligt kan få en att glömma bort den och fokusera på annat. Ju starkare ångest man har detsto svårare är det att fokusera bort den.

Vad som triggar ångest och upprätthåller den är olika från person till person. Det som en person får ångest av behöver inte ge något utslag för en annan person. Vanligt är dock att man blir överkänslig för sådant som man kanske normalt inte brukar tycka är jobbigt om man redan har ångest.

Man kan absolut ha ångest utan att gråta. vissa får alla panikångestsymptom utom just gråt. Det kan dock vara en nackdel, eftersom gråt ibland är förlösande.

• Anonym (Ångest)

Ångest ser olika ut för alla!

Kan bara berätta om mej själv!

Jag får ångest över olika saker oftast är det i perioder då jag mår dålg och den ligger där men tar form genom att jag inte klara av att göra vissa saker. Just senaste tiden har det varit att svara i telefonen och att duscha!
    Gå på stan kan ena dagen vara fruktansvärt och nästa dag vara just det som får ångesten att släppa. Beror på vad som triggat igång den.

Folk som känner mej kan nog ganska tydligt se på mej hur jag mår förtillfället.
    Ofta när jag har ångest blir jag trött, less, ofokuserad, rastlös och känner krypningar i hela kroppen. Men för dej skulle jag antagligen kunna dölja det bra.

Panikångest är en annan sak ibland kan panikattackerna komma helt utan förvarning men oftast finns det ett mönster i vad som utbryter det hela.

Att få panikångest är som att få en panikattack om man har fobi för något.
    Både dtt psyke och din kropp tror att du är på väg att dö.
    Jag får hjärtklappning, svårt att andas, skakningar/ryckningar som vanligaste symptom. Ofta slåss och sparkas jag omkring mej i totalpanik.

Jag ser ångesten som svårare än deprission men de går andå hand i hand när jag mår bra har jag mer styrka att kunna hantera ångesten och får färre panikattacker.
    Som deprimerad är jag redan svag och ångesten blir ofta övermäktig.

• Anonym

Tack  för era svar! Nu vet jag lite mer. Det måste vara svårt när människor inte förstår  er, jag vill i alla fall inte vara en oförtående medmänniska.
    Om fler vill berätta så läser jag gärna era svar.
    Kram

• MajaMaria79

Intressant fråga.
    Min ångest känns som att jag får förhöjd puls. Känns som jag precis varit ute och sprungit. Jag blir extremt rastlös men kan inte ta mig för något.
    Det kliar, river och sliter i bröstet. Jag kan inte fokusera mig på något. Ingen koncentration alls, blicken flackar.

Hela kroppen vill bara springa och jag vill skrika högt. Men jag kan behärska mig någorlunda. Jag tror att jag skulle kunna dölja det för dig om vi typ stod bredvid mig i en affär eller så. Men känner du mig, så märker du det snabbt. Går knappt att prata med mig om jag har en riktig attack.

• Anonym (går att dölja)

Har haft ångest i många år (dock inte med panikattacker) och det är få som vet om. Kan dölja den för nästan alla. Hela min tillvaro går nästan ut på att dölja den, vilket är fel, eftersom det i sin tur skapar spänningar och därmed ångest.

I mitt fall är det hjärtklappning, rodnad, darrighet och en svaghetskänsla i kroppen. Men darrig och lite flammig i ansiktet kan man ju vara även utan ångest (även jag), så jag tror inte folk tänker direkt att jag har ångest.  

Svar på tråden Hur ser ångest ut?