• pyretochbönan0809

Fler som planerar att börja potträna ordentligt snart?

Hur ser planen ut?
    Vi tänker och tänker och tänker och har tanken att låta henne gå i trosor inomhus som hon redan gör på dagis (visst det är olyckor där då och då men ändå) men fegheten tar överhand...Hur gör ni?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Fler som planerar att börja potträna ordentligt snart?
  • pyretochbönan0809

Ingen?

• Lokita

Hej!

jag har börjat lite smått att träna min 2 åriga son på både pottan och toaletten men jag har faktiskt tänkt ta tag i det här på allvar nu och potträna reält. Har du några bra tips?

• pyretochbönan0809
    Lokita skrev 2010-03-12 11:17:01 följande:
    Hej!jag har börjat lite smått att träna min 2 åriga son på både pottan och toaletten men jag har faktiskt tänkt ta tag i det här på allvar nu och potträna reält. Har du några bra tips?
    Ja det är ju det...Det har jag inte :S Jag är ju så feg att jag inte kommit till punkten än att plocka av henne blöjan som de har gjort på dagis...
  • Ninnis75

Hej..

Jodå visst har jag potträning i tanken.
    Vår dotter blir 15 månader den 15:e mars.

Är nog så att jag tänker en förändring i taget.
    Kom hem med en nyfödd lillebror för en vecka sedan.

Vore mest praktiskt, och billigt om hon kunde bli blöjfri till stor del dagtid.
    Tänk om hon kan känna själv att det är skönast att slippa den där varma blöjan.

Jag ska försöka få in en rutin med potta varje morron, förmiddag, lunch, eftermiddag och kväll. Det är väl mitt mål iaf:) Fördelen är att det snart är vår & sommar & mindre med kläder att sätta på och ta av. För olyckor kommer hända..:)

Hur gör ni andra ?

• pyretochbönan0809
    Ninnis75 skrev 2010-03-12 23:34:43 följande:
    Hej..Jodå visst har jag potträning i tanken.Vår dotter blir 15 månader den 15:e mars.Är nog så att jag tänker en förändring i taget.Kom hem med en nyfödd lillebror för en vecka sedan.Vore mest praktiskt, och billigt om hon kunde bli blöjfri till stor del dagtid.Tänk om hon kan känna själv att det är skönast att slippa den där varma blöjan.Jag ska försöka få in en rutin med potta varje morron, förmiddag, lunch, eftermiddag och kväll. Det är väl mitt mål iaf:) Fördelen är att det snart är vår & sommar & mindre med kläder att sätta på och ta av. För olyckor kommer hända..:) Hur gör ni andra ?
    Vi rutinpottar morgon och kväll, än så länge och oftast kissar hon då men inte alltid. På dagis (på fm) är hon utan blöja och det händer några olyckor per vecka. Frågan är om vi ska prova att ha henne blöjfri härhemma med?
  • MiaEd

Vi har tränat i två veckor nu =) Sonen blir 3 år i april och det har gått jättebra! Hemma är han i stort sätt torr. Däremot får han ha blöja ute, just för att det skulle bli så himla kallt och obehagligt för honom om han kissade ner sig ute nu.. 

Dom har precis börjat prova på förskolan, så vi får se hur det går med det..
    Han är torr hos sin pappa också :) 
    Jag påminner honom att gå på pottan ungefär en gång i timmen vilket går jättebra, i början tog det en ganska bra stund innan det kom något, men nu går det på max två minuter.. Basja vill han dock fortfarande göra i blöja.. 
    När ni pottränar, glöm inte att ha blöja en stund varje dag så barnet får chansen att bajsa i den, annars är det stor sannolikhet att barnet blir förstoppat!
  • ninnione

vi kör igång mer o mer vi också men ska ta tag i de rejält i somamr då hon kan springa naken eller utan kläder ute. som vi gör nu rutinkissar vi alltid på morgon/kväll plus att hon alltid säger till själv när nr2 ska komma. o sen har hon börjat säga till självmant att hon vill kissa, elelr går hon själv o sätter sig när hon kommit hem från dagis. så hon är ofta naken hemma på eftermiddagen. tyvärr är hon inte alls lika duktig på dagis o vägrar pottan där så de känns som vi väntar tilsl hon blir hemma helt från dagis i sommar så att de sitter sen i höst. nen tills dess blir de att hon får lära sig att själv känna o säga till här hemma så mycket de bara går.

• MiaEd

Det allra bästa är ju att känna av barnet =) det är inte föräldern som bestämmer när barnet är redo faktiskt :P

• Stargirl

Dottern blev torr för ett år sedan. Då var hon 2 år. Vi tog en långhelg då vi skulle vara hemma och tog helt bort blöjan dagtid. På Söndag var hon tillräckligt torr för att vara utan blöja på dagis. Nattblöjan hängde kvar i ett par månader men i Juni tog vi bort den också.
    Det är det bästa sättet att pott träna. Att ta bort blöjan helt så vänjer sig barnet att kissa på potta/toa.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Stargirl
    MiaEd skrev 2010-03-13 09:47:31 följande:
    Vi har tränat i två veckor nu =) Sonen blir 3 år i april och det har gått jättebra! Hemma är han i stort sätt torr. Däremot får han ha blöja ute, just för att det skulle bli så himla kallt och obehagligt för honom om han kissade ner sig ute nu..  Dom har precis börjat prova på förskolan, så vi får se hur det går med det.. Han är torr hos sin pappa också :)  Jag påminner honom att gå på pottan ungefär en gång i timmen vilket går jättebra, i början tog det en ganska bra stund innan det kom något, men nu går det på max två minuter.. Basja vill han dock fortfarande göra i blöja..  När ni pottränar, glöm inte att ha blöja en stund varje dag så barnet får chansen att bajsa i den, annars är det stor sannolikhet att barnet blir förstoppat!
    Jag håller inte alls med om att barnet ska ha blöja så de får bajsa i den. Struntprat. Då lär sig ju barnet att man ska bajsa i blöjan. Jag har inte gjort så med ngn av mina barn.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
Svar på tråden Fler som planerar att börja potträna ordentligt snart?