• Anonym (suck)

När försvinner man ur polisens register??

jag blev oskyldit dömd kring februari månad år 2004 - kompisen bad mig hämta ut pengar på hennes kort en utekväll och jag gjorde det. Senare blev vi ovänner och denna sjuka människa anmälde mig för stöld - och vann! 

Jag finns fortfarande kvar när jag begär ett utdrag av mig själv hos polisen.

När försvinner anmärkningen???

*mår fruktansvärt dåligt

Jag fick böta en tusenlapp ca, det var det enda straffet jag fick. Förutom att leva med min "prick", som är fanimej så mycket värre... :(

• Svar på tråden När försvinner man ur polisens register??
  • Anonym (suck)

ingen som vet??

• Khyote

Tyvärr, men vad du kan göra för att få bästa svar är att ringa din lokala polis-station och fråga. Kanske inte ett så roligt alternativ, men tror att dom gärna hjälper till med sådana frågor också.

Mvh Tess

• Anonym

Hur länge finns ett brott i belastningsregistret?Det beror på vad påföljden, straffet, blev för brottet. Om påföljden innebär penningböter ligger belastningen registrerad under 5 år.

Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn, vård inom socialtjänsten med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård.

Om det före utgången av gallringstiden påförs ytterligare brott skall de tidigare brotten bli kvar i registret tills det senaste brottets gallringstid är inne. Detta ska ej gälla om det nya brottets belastning är penningböter.

("Lagen om belastningsregistret" 1998:620 paragraf 16-18).

• Anonym (suck)

åh tusen tack för hjälpen. Men.. då borde ju min prick vara försvunnen? :/ Usch, det är ju grymt jobbigt att ringa och fråga polisen ju.. hua!

• Anonym (inlägg 3 också)

För att få ett utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister och dataregister ska du fylla i och skicka in en egenhändigt undertecknad blankett till Rikspolisstyrelsen. Blanketten kan skickas in via post, e-post eller fax.

SÅ du behöver inte ringa .

http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/

• Anonym (inlägg 3+5 också)

...eller rättare sagt du kan inte ringa och fråga. Polisen måste kunna styrka att du är du och det räcker inte med att rabbla personnummer. Det är en blankett som gäller och sedan skickas pappret hem till din adress.

• Anonym
    Anonym (suck) skrev 2010-03-10 12:52:30 följande:
    jag blev oskyldit dömd kring februari månad år 2004 - kompisen bad mig hämta ut pengar på hennes kort en utekväll och jag gjorde det. Senare blev vi ovänner och denna sjuka människa anmälde mig för stöld - och vann!  Jag finns fortfarande kvar när jag begär ett utdrag av mig själv hos polisen. När försvinner anmärkningen??? *mår fruktansvärt dåligt Jag fick böta en tusenlapp ca, det var det enda straffet jag fick. Förutom att leva med min "prick", som är fanimej så mycket värre... :(
    Hur i allsin dar lyckades hon få dig dömd för det?!
  • Hugful80

Tänk på att du blev dömd. Domen finns alltid kvar, är en offentlig handling och kan när som helst begäras ut av vem som helst.

• Anonym (suck)

Hugful80: Men så kan det väl inte vara? Om jag tex vill jobba på ett dagis/inom vården där de kräver ett utdrag från polisregistret på mig, så kan jag alltså ALDRIG göra det då menar du?

Alltså jag kan ju förstå om man är dömd för mord eller nåt!

Det värsta är att jag inte ens var skyldig!! :(

• Minomin
    Anonym (suck) skrev 2010-03-18 07:51:07 följande:
    Hugful80: Men så kan det väl inte vara? Om jag tex vill jobba på ett dagis/inom vården där de kräver ett utdrag från polisregistret på mig, så kan jag alltså ALDRIG göra det då menar du? Alltså jag kan ju förstå om man är dömd för mord eller nåt! Det värsta är att jag inte ens var skyldig!! :(
    Har du dömts till böter 2004 så ska det gallras 2009, som tidigare sagts. Detta förutsätter att du inte dömts för något annat sen dess.

Ska du jobba nånstans där de begär utdrag är det just belastningsregistret de vill se.

Det Hugful80 skriver gäller själva domen...den är offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst, när som helst...men, det är svårare och kräver att man kontaktar rätt tingsrätt.
  • Malosak90

Hej jag har en fråga kan nån hjälpa mig om Man har snattat när man va 17 eller 18 år när går pricken bort från polisen ? Vill jätte gärna veta

• Malosak90

Vill veta när prick hos polisen är borta om man har gjort snatteri när man va 17 18

• Anonym (Db)

Dom eller strafföreläggande om dagsböter gallras efter 5 år.

Svar på tråden När försvinner man ur polisens register??