• Chokladpinglan

Hur ofta badar du din kanin?

Hej alla kanin ägare..

Jag har en Renrasig Lejonlöwen hane som blir 2 år den 25 mars.. vi ger honom pellets och hö varje dag och färsk vatten.. men ändå sitter hans bajs kvar och är klettigt.. så hur ofta badar ni era kaniner?
    Ska man ha något schampo eller så osv..

Mamma till Kewin 1/6-09
  • Svar på tråden Hur ofta badar du din kanin?
  • LyckligtSlut

Kan han inte rengöra rumpan själv? Min lejonhane fick problem med det när han var för tjock. Jag tog honom till veterinären för undersökning, satte honom på diet med specialfoder, sedan blev det bra!

Jag har bara tvättat med vatten när jag behövt ta bort eller klippa bort bajs ur pälsen.

• sofie3

Ska man bada dom?? marsvin vet jag men kaniner.. nä det har jag varken hört eller läst.. men om han har bajs kvar så måste man ju givetvis göra rent. Kanske köpa annat hö eller mat?

• MissSummer

Jag har badat min kanin flera gånger när han har haft skit i rumpan han inte får bort.

Jag tappar upp varmt vatten, men inte för varmt, så att det når honom till magen, sedan duschar jag honom och använder en mild babytvål, funkar jättebra.
    Sen får man se till att torka kaninen ordentligt efteråt.

• Chokladpinglan
    MissSummer skrev 2010-03-10 15:01:22 följande:
    Jag har badat min kanin flera gånger när han har haft skit i rumpan han inte får bort.Jag tappar upp varmt vatten, men inte för varmt, så att det når honom till magen, sedan duschar jag honom och använder en mild babytvål, funkar jättebra.Sen får man se till att torka kaninen ordentligt efteråt.
    Oki, för hans bajs är: kommer små ärtor och sen stora klibbiga..
    Mamma till Kewin 1/6-09
  • LyckligtSlut
    Chokladpinglan skrev 2010-03-10 15:04:45 följande:
    Funderat på att kastera min kanin.. hur mycket kostar det?
    Tror att det kostade 800 kr.
  • Chokladpinglan

Ska man ge några tillskott och ha tillsammans med pelletsen?

Ibland får han några bitar av hårt knäckebröd.. det gillar han mycket..

Mamma till Kewin 1/6-09
  • Tow2Mater

Bajset ska inte vara kletigt mer än kanske tillfälligt. Får han morot, äpple, sallad/maskrosblad etc? Om inte, ge stackarn lite färskt sånt, det älskar de.

Pelletsen kan blandas med havre som variation.

• Chokladpinglan
    Tow2Mater skrev 2010-03-10 17:38:16 följande:
    Bajset ska inte vara kletigt mer än kanske tillfälligt. Får han morot, äpple, sallad/maskrosblad etc? Om inte, ge stackarn lite färskt sånt, det älskar de. Pelletsen kan blandas med havre som variation.
    morot ger ja ibland.. maskrosblad ger jag på sommaren.. gurka har jag gett men det gillar han inte så mycket..

Havre.. går det att köpa i mataffärerna?
    Mamma till Kewin 1/6-09
  • Tofslans matte

Badar aldrig förutom jut de tillfällena då det fastnat bajs i rumpan. Vet inte varför de får det,har tre kaniner och det är två av dem så dåochdå får bajsklumpar baktill...

• Kastrull
    Chokladpinglan skrev 2010-03-10 15:03:45 följande:
    Oki, för hans bajs är: kommer små ärtor och sen stora klibbiga..
    Det kan faktiskt vara så att det är kaninens naturliga "C-vitaminintag" du noterar. Kaniner har nämnligen en speciell avföring som är lite ljusare och lite kletigare som de måste äta upp för att fixa sitt livsnödvändiga C-vitamin. Man får inte hindra dem från detta, det är meningen att denna avföring ska ätas upp. Den vanliga avföringen däremot är som små mörka kompakta kulor precis som du beskriver. Och den är inget annat än avföring.
Svar på tråden Hur ofta badar du din kanin?