• Primrose

Hur märker man om barnet har fått i sig för mycket salt?

Ja som rubriken lyder.. Min dotter är ett år och ibland kommer man ju inte undan saltet i maten helt (halvfabrikat typ)

• Svar på tråden Hur märker man om barnet har fått i sig för mycket salt?
  • jojjo113

Det märker man inte själv utan det är bl a njurarna som tar stryk i så fall....

• Primrose

Hur mycket salt är ofarligt då? Jag tänker som så att det är ju salt i det mesta, smöret på mackan tex.

• Titti och mini

När hon är så gamal är det ingen fara, det är under ett år man främst ska se upp. Nu kan hon äta som ni Kolla i broschyren man får fr SLV på BVC står där

• Champagne

Salt behöver inte undvikas på samma sätt som i spädbarnsmaten, men konsumtionen bör ändå hållas på en måttlig nivå. Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör saltintaget begränsas till cirka 0,5 gram per 1000 kilojoule. Det motsvarar för ett förskolebarn 3-3,5 gram salt om dagen (½ tesked). Huvuddelen av saltet i maten kommer från beredda livsmedel. För att hålla saltkonsumtionen nere gäller det därför både att vara sparsam med saltet i matlagningen och vid matbordet och att inte använda för mycket salta produkter. Anledningen till att man ska begränsa saltkonsumtionen är att man inte bör vänja barn vid en kost med högt saltinnehåll.

Källa: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

• Mama8924

tänka oxå på att ge ordentligt med vätska om du vet att hon fått i sig mycket salt, eftersom att salt binder vätska.

• Primrose Hill

Jag har en 15 månaders som i princip alltid äter samma mat som vi och vi brukar ångkoka potatis och grönsaker för att få mer smak och då tycker inte jag man behöver salt. Jag saltar heller aldrig i pasta eller ris, använder ibland buljong med låg salthalt. Istället kan man 'unna' sig salt i såsen...På kött, fisk etc. kan man ju salta vid bordet.

Svar på tråden Hur märker man om barnet har fått i sig för mycket salt?