• LinnIvan

Hur beskriver ni ordet respons?

• Svar på tråden Hur beskriver ni ordet respons?
  • LinnIvan
    Hallonmun skrev 2010-03-10 17:34:59 följande:
    i vilket sammanhang?
    Min  dotter har ord i läxor o hon undrar vad ordet betyder. Haha jag vet ju på ett ungefär men hur beskriver jag det för henne bäst?
  • miiamariia

Kanske kan säga att när någon ställer en fråga men får inget svar tillbaka?

• Hallonmun

reaktion gensvar skulle jag nog säga

• sirisdotter
    miiamariia skrev 2010-03-10 17:38:15 följande:
    Kanske kan säga att när någon ställer en fråga men får inget svar tillbaka?
    Du måste tänka på "ingen respons".  

Respons betyder svar på engelska.  Används väl mest i svenska språket i uttrycket  "ingen respons".  Jag kan använda det i sammanhang som "Jag föreslog på mötet att vi skulle skaffa cykelställ till bostadsföreningens gård, fick ingen respons på förslaget".
  • gamlingen

Kanske dags att skaffa en bra ordlista {#lang_emotions_wink}

I min står det att respons betyder svar, gensvar eller reaktion.
    Om barnet t ex skriver en uppsats i skolan ger läraren respons d v s talar om vad h*n tyckte, vad som vara bra och vad som inte var så bra.

• miiamariia

Kom på det efter att jag skrev, att det blev helt fel.

• LinnIvan

Tack för svaren, tror vi löst läxan nu! Haha, får nog köpa en ordbok. Pinsamt då man inte kan hjälpa till med femmans läxor. Haha!

• sasssyy

om man nu inte vill köpa en ordbok så finns SAOL på nätet och man kan också googla på ordet då brukar minst en wikipedia-sida med betydelsen komma upp

• LinnIvan
    {#lang_emotions_wink}Kanske ska säga, tack för eran respons!
  • mindless

Angående ordböcker:
    SAOL är en ordlista vars främsta uppgift är att visa hur ord stavas och böjs. För vissa ord (till exempel respons) finns en kortfattad förklaring.

Wikipedia är ett uppslagsverk; den har dock en ordboksmotsvarighet: Wiktionary

Vill man köpa en ordbok att ha i hyllan kan jag slå ett slag för den nyutkomna Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien. Kanske den bästa ordbok som getts ut i modern tid. Riktigt bra!

Svar på tråden Hur beskriver ni ordet respons?