• hk2003

Hur noga är ni med fisk...?

Om ni äter ute eller när ni handlar fisk, kollar ni upp vart den är fångad osv...?? Jag älskar fisk och brukar välja det när tillfälle ges. Äter det minst ett par gånger i veckan, utan att direkt kolla varifrån den kommer. Däremot är jag försiktig med gravad och insjöfisk.

• Svar på tråden Hur noga är ni med fisk...?
  • 1982

Jag kollar alltid. Men fryst fisk verkar alltid vara fångad i atlanten.

• Kathy1

Jag är gravid och har faktiskt ätit sushi!
    Jag tror att om man någon gång äter det som REKOMMENDERAS att inte ätas under en graviditet att det inte är någon större fara.

• doktorC

Jag är mycket noga med var fisken kommer ifrån.
    Men jag kan mycket väl tänka mej att äta sushi, även om jag inte har gjort det än

• Kajsa79

Jag kollar inte var fisken kommer ifrån. Har dessutom ätit både gravad och rökt fisk, samt sushi vid ett tillfälle. jag är inte direkt nojig av mig och bebin i magen mår bra. kajsa v 35

• wellah

har aldrig ätit fisk ute på restaurang.... men äter några ggr i veckan hemma, köper alltid fryst fisk fångad typ norge och det hållet.....

• Mattie

Brukar äta lax både hemma och ute på restaurang. (ej gravad eller rökt)

Sushi med rå fisk har jag däremot inte vågat mig på. Fast jag har upptäckt att på de flesta sushibarer finns mammasushi. I mammasushi brukar man få räkor, crabsticks, tofu, omelett och makirullar med grönsaker. Jag som älskar sushi har tyckt att mammasushi har varit ett utmärkt alternativ eftersom jag gärna vill äta det ofta... (tyvärr är inte alla sushibarer lika bra på att göra varierad mammasushi, ibland får man bara räkor...)

• guldplutt

Jag håller mig undan gravad fisk, hälleflundra och insjöfisk. Östersjöfisk och de andra sorterna man bör undvika är inget jag tycker att man direkt snubblar över var o varannan dag i vilket fall. Så i övrigt äter jag på när det bjuds! Tycker att din linje verkar rimlig TS, hysteri är bara negativt.

• bimmer

Jag tänker mer på alla nyttiga fetter som finns i fisken men jag brukar slänga ett litet öga på vart den kommer ifrån.

• doktorC

Personligen tror jag att det är farligare att äta fisk med metylkvicksilver (som har en bevisad fosterskadande effekt) än att äta rå fisk. Listeria är tydligen väldigt ovanligt i Japan (såg jag när jag sökte på medline), där gravida äter sushi.

Jag äter typ makrill, kolja, torsk och vildfångad lax från västkusten och utåt. Och sill, sardiner, anjovis och konserverad makrill.

• zazla

Jag har ganska svårt för fisk i vanliga fall också och äter i princip bara torsk/sej/allaska pollock som är bra även vid graviditet. Så det fortsätter jag äta som vanligt. Ibland äter jag tonfisk på burk också men det är också ok så för mig har det inte blivit krångligt med fisk bara för att jag är gravid
    Rå fisk (eller rått kött överhuvdutaget) skulle jag aldrig få för mig att äta, gravid som ogravid. Tycker att hela grejen med det är äckligt. Sushi är för mig bara ett stort slemmigt frågetecken

• Snova

Jag kollar om jag köper fisk i affären, eller vänta, det gör jag inte riktigt... Köper bara sik och odlad lax som jag vet var den kommer ifrån. Anledningen till det är att jag har dålig fantasi och framförallt är kass på att laga mat.

Övriga fiskgrejer jag äter är sushi med lax och fiskbullar. Fast inte samtidigt då!

• Snova

Haha, det låter ju som jag äter sushi som består av lax och fiskbullar! Fy f-n vad vidrigt...

• vichy

Æter sushi cirka 1 gång i veckan... Gravid sushi tror jag inte de har hørt talas om i Hong Kong dær jag bor. Ser till att æta på stællen med god hygien och stor omsættning, sedan har jag ju en halvjapansk man som ser till att bara det bæsta serveras. Undviker dock tonfisk och ål under min graviditet.

• pannkaka

Jag äter så sällan insjöfisk normalt heller, så det har inte varit några problem för mig. Lax äter jag gärna och brukar inte bry mig om var det kommer ifrån, för när man börjar kolla på laxetiketterna i affären ser man aldrig att de är från Östersjön, så om jag skulle råka få i mig Östersjölax nån gång på nån restaurang så lär det ändå inte bli oftare än en gång i månaden. Gillar inte gravad fisk, så det har jag glatt avstått ifrån.

• Filippinan

Jag följer kostråden och äter inte rökta eller gravade produkter. Däremot frågar jag aldrig var laxen är fångad på restaurang etc. Hörde på TV4:s Kalla fakta att bara ca 5 % av laxen är fångad i Östersjön och eftersom jag bor på Västkusten är väl risken att få tag på Östersjöfisk ännu mindre...

• doktorC

sushi med fiskbullar, ha ha! såg framför mej en liten fiskbullsskiva på riset

• vichy

Ha,ha,ha.... ja, jag kan oxå se det framfør mig, kan man inte lægga en liten dillkvist på toppen før att piffa upp!!!

• Cujoo

Visst, jag låter bli att äta det som anses vara dåligt.
    Men jag undrar... hur gjorde de inte förr?
    Jag menar, de åt ju både rått kött och allt möjligt.
    Kan tycka att det gått överstyr i bland.

• Supermummy

Jag äter gärna rökt lax fångad och odlad i Norge som vi köper i fiskbilen. Min barnmorska svarade mig att det var helt ok så jag litar naturligtvis på det.

• doktorC

Cujoo: förr var fisken mindre förorenad om det är det vi talar om.
    Och om det är kött - ja då var det nog fler som fick toxoplasma helt enkelt. parasiten har funnit i ca 10000 år, och har nog orsakat en del skador innan man förstod...

Svar på tråden Hur noga är ni med fisk...?