Atypiskt födelsemärke = malignt melanom?
ja.. som rubriken lyder.. är det samma sak? Vad innebär det att ha atypiska celler i ett födelsemärke o att mer behöver tas bort? Är livrädd.
ja.. som rubriken lyder.. är det samma sak? Vad innebär det att ha atypiska celler i ett födelsemärke o att mer behöver tas bort? Är livrädd.
puffar..
Ett atypiskt födelsemärke utvecklas nästan alltid till cancer, så därför tar man bort dem. MEN atypiskt är inte detsamma som cancer, utan ett förstadie. Så om läkarna har hittat ett atypiskt födelsemärke så bör du kontrollera dina födelsemärken regelbundet för att undvika att du utvecklar malignt melanom i framtiden. Fråga en hudläkare om du är orolig, men livrädd behöver du abslout inte vara, du är "botad" iom att märket avlägsnats (kan jämföras med cellförändringar på livmodertappen, dom tas bort för att undvika att man senare drabbas av cancer i livmoderhalsen).
tack för svar!! Förlåt.. jag är så orolig.. men är du säker? SKulle jag fått veta redan efter att de har analyserat märket om det var cancer eller ej? Eller heter det ngt helt annat då? Men hur kunde de se att inte allt var borta? Kan atypiska celler finnas runtom och det fortfarande inte är cancer?? Många frågor...
Det är inte alltid man får med alla celler vid en borttagning och då får man skära bort lite till (detta har hänt mig, då jag tagit bort ett dysplastiskt födelsemärke).
Atypiskt födelsemärke innebär en viss potential för att du skall utveckla cancer i märket, så därför måsta alla celler från märket avlägsnas. Var inte orolig, när alla celler är bortskurna finns ingen risk för att du skall utveckla cancer just DÄR. Dock, och det här skall du lyssna på....har du atypiska (dysplastiska) födelsemärken bör du kontrollera dina märken VARJE år hos hudläkare. Jag vet, för jag går själv på regelbundna kontroller pga extremt många födelsemärken (har väl 400-500 småprickar och fräknar) och löper därför en ökad risk för hudcancer likväl som man gör om man har atypiska födelsemärken, som du.
Ok.. så är det säkert inget malignt de hittat.. de kan inte se fel/otydligt tex? Jag har fått mer info från sköterskan, idag använde hon ordet dysplastiskt, att nga celler var större än normalt, att det inte såg ut som malignt melanom.. kan jag känna mig någorlunda säker tror du?
Jag har oxå en hel massa småprickar, och har solat så mkt när jag var barn att jag nu jämt går med sådan ångest för det (är 34). Om man kontrollerar sig varje år, anses det någorlunda säkert?
Är atypiskt och dysplastiskt samma sak? Många frågor...
Ja, om du läser mitt föregående mail så ser du att jag skriver atypiska (dysplastiska), så det är alltså olika benämningar på samma sak, så ja det är detsamma. Jag är 35 år och har också solat mycket både utomlands, hemma i Sverige och i solarium. Klart att man är orolig, men jag anser att regelbundna kontroller är det viktigaste (skadan är ju så att säga redan skedd, så det är det ända man kan göra).
Ja, denna gången kan du känna dig säker, för malignt melanom visar sig tydligt vid en mikroskopisk undersökning och hela märket är ju avlägsnat, så känn dig säker, MEN gå på årliga kontroller. Kram!