• Älskarlivet

Ska installera diskmaskin. Behöver vi anlita elektriker?

Vi ska sätta in en diskmaskin i vår lägenhet *lycklig*.

Vet någon om det ofiiciellt krävs en legitimerad elektriker till det?

• Svar på tråden Ska installera diskmaskin. Behöver vi anlita elektriker?
  • Vanilj

det är ju som tvättmaskin

• Lola Jämtland

Fast räknas inte det som en fast installation? O då måste man ha elektriker väl?

• MiaMaa

nej men vissa lägenheter krävs det en rörläggare....
    elektrikern kan inte göra mer än ni...sätta i stickproppen i hålet:).....

• jojjo113

Oj vad snabb jag var att trycka

Det behövs en elektriker om elen inte är dragen, men finns den redan där den ska vara så behövs det inte... Och likaså med vattnet, finns det inte där så måste ni ha en som installerar det, men finns det draget så behövs det inte...

• Lemone

Står det inte i papprena att det skall utföras av en eletriker???
    JAg tror det i allafall

• cicci85

Fast om det händer nåt, blir vattenskador eller nåt och den är felinkopplad, så blir man väl betalskyldig själv.. Iaf i hyrd lägenhet..

• 19Sofia79

jo det måste man väl? *förvirrad* Är inte det högspännings grejs å för att försäkringar å sånt ska gälla ska allt med vattnet osv vara gjort av en elektriker. Alltså om det blir vattenskada el likn, tror jag inte du får ut ngt på försäkring om det inte är gjort av en elektriker. men ring ditt försäkringsbolak för säkerhetskull.

• Älskarlivet

Tack alla för svaren!
    Men många gav olika svar så jag blev kanske inte kolkare,-)... Men jag har för mig precis som många här att det inte krävs om vatten och el redan finns....

Fler som vet? Jag fortsätter att läsa !

• Champagne

Min man är elektriker... ska fråga honom när han kommer hem från tandläkaren... om han kan prata för all bedövning

• SunshineS

EGENTLIGEN så ska man nog anlita en fackman men man klarar det själv..Jag har gjort det utan problem. Anledningen till att en fackman ska koppla in är väl i försäkringssyfte om något händer. Man gör ju som man vill men man kan nog räkna med att OM något händer och man gjort installationen själv så lär det bli svårt att få ut nåt på försäkringen.

• Skusan

Elen ska väl va en vanlig stickpropp eller? Värre är det väl med vattnet.. Det ska kopplas osv... Det skulle inte jag vilja göra själv, är grymt rädd för översvämningar!

• Älskarlivet

Patriks pappa kan allt sånt här (mkt händig) men han är ju inte utbildad....

SUNFLOWER:
    Ja gör jättegärna det! Det vore kanon att få höra från en som har det som yrke !

Tack alla igen!

• SVejsan

Från smartson:

"Installation
    Ur försäkringssynpunkt bör maskinen installeras fackmannamässigt vad gäller vatten och el. Avloppsanslutning kan man klara själv om man har ett köksavlopp som är förberett för diskmaskin, men slangen måste först gå ner under diskbänkskåpet för att undvika bakfall. Elkabeln ansluts till ett vägguttag på fuktskyddad plats. Jordfelsbrytare är ett plus. Är man osäker på elen bör man tala med en elektriker eller installatör. Diskmaskiner bör vara försedda med inbyggt översvämningsskydd och ofta kräver hemförsäkringen att golvdiskmaskinen placeras på en plastsläde med uppdragna kanter där eventuellt läckande vatten först rinner ut framför maskinen. Vidare ska vattentillförseln kunna stängas av då man inte är hemma vilket sker med avstängning på köksblandaren eller separat vred. "

Finns alltså lagligen ej något krav om det är tal om stickproppsanslutning till befintligt uttag. Lagen säger heller inte något om avlopps eller vatten anslutningen - utan den får man ansluta om man kan göra det på rätt sätt (fackmannamässigt).
    Fast installation av el dvs lösa tåtar in i en eldosa får bara elektrikern ansluta!

• Champagne

(Jo han kom hem samtidigt som jag var tvungen att köra till jobbet )

Om det är ett jordat uttag så kan du installera diskmaskinen (vad gäller det elektriska) själv.

Finns det inget uttag, så ringer du en elektriker.

Svar på tråden Ska installera diskmaskin. Behöver vi anlita elektriker?