• Anonym (Liten tjej)
    Äldre 10 Mar 19:43
    778 visningar
    0 svar
    0
    778

    För liten för att kunna föda?

    Hej, 


    Jag är en tjej som är ganska liten byggd, 162 cm lång o vägde innan jag blev gravid 45 kilo, så ganska liten och nätt (BMI på typ 16 nånting). Är nu i vecka 31 och har gått upp ca 8 kilo vilket ännu endast verkar satt sig på magen. Jag har fått mycket kommentarer om hur jag som är så liten ska kunna föda ut en stor bebis och har nu gått och blivit lite smått orolig över hur vanligt det är att bebisen är för stor och man inte kan föda vaginalt. tog upp detta med min barnmorska som nu har bokat in mig på ett tillväxt ultraljud nästa vecka för att se hur stort barnet är (på vanliga kurvan när man mött livmodern så har jag legat strax över medel senaste mätningarna). men så har jag även hört att det inte spelar någon roll hur liten man är eller ser ut, utan att det är storleken på bäckenet som avgör om man kan föda vaginalt eller ej och att det isåfall krävs en röntgen för att ta reda på om ens bäcken är för litet. men hur vanligt är det att man gör röntgen och vad är isåfall gränsen för att man ska överväga att göra kejsarsnitt istället? 
    var också på en föräldrarutbildning där barnmorskan/föreläsaren sa att det inte fanns några bebisar som var "för stora för att föda" utan att det handlade om teknik, men isåfall varför bemödar man sig då att göra ett tillväxtultraljud för att se hur stor den är? 
    som du hör har jag många frågor och börjar bli lite smått orolig, jag vill inget hellre än att föda på naturlig väg utan att behöva oroa mig för att bebisen är för stor... 
    hoppas du har några bra svar på mina funderingar!
    tack på förhand!
    MVH
Svar på tråden För liten för att kunna föda?