• shoreline

5 månaders med platt bakhuvud

Min 5 månader gamla pojke har platt bakhuvud, något som jag påpekade för bvc för flera månader sedan men som ignorerades. Nu har en barnläkare påtalat detta och jag känner mig superorolig för detta! Ni som haft abrn med platt bakhuvud, rättade det till sig och i så fall hur gjorde ni för att åtgärda det?

• Svar på tråden 5 månaders med platt bakhuvud
  • Snooze

Nu beror det ju på hur platt det är men många bebisar (alla mina 5) har mer eller mindre platt bakhuvud iom att de tillbringar så mycket tid liggandes på rygg. Det har rättat till sej när de sitter mer än de ligger och ingen av mina har minsta lilla "onormalt" huvud idag.

• lisadragon

Ingen av mina har platt huvud men jag låter dom knappt ligga ner förutom när dom sover.
     Dottern bär jag runt hela dagarna, på armen åker hon med och tränar nacken på köpet, sitter i mitt knä när jag äter eller bara sitter.
     Hon sover iof på mage eller sidan men det är pga hennes reflux.

Kanske ha kudde när han ligger ner så det blir mjukt för huvudet?!

• Katarina76

Kudde i sängen, kudde i vagnen, kudde i babysittern. Minska tiden i babysittern om den används och uppmuntra magläge i babygymmet om sådant används.

• LER 87

Vet ju inte riktigt hur platt du menar men min dotter hade ganska platt bakhuvud i den åldern, även om hon bara låg ner när hon sov och hade kudde. Men nu 10 månader gammal är huvudet helt "normalt"

• milooj

Jag minns att jag med var orolig för min plutt när hon var runt 6 månader. Huvudet var så platt att man även kontaktade göteborg och vi fick fota henne. Det var verkligen jätteplatt, såg konstigt ut.  Huvudet var även snett för att hon pga andningsproblem låg på ena sidan. Hon är lite över 2 år nu och hennes huvud är helt normalt, det lilla sneda som är kvar syns inte nu när hon har så mycket hår. Men jag förstår om du är orolig för jag minns hur det var. Mitt råd är att använda en mjuk kudde, och att inte ligga på rygg för mycket.

• Flickan och kråkan

Undvik ryggläge så mycket det går. Våra lyckades få både platta och skeva huvuden trots att de bara låg på rygg på natten i princip (de har MJUKA huvuden de små liven). Bär, använder inte vagn, sover i sjal/bärsele dagtid, vaken = i sjal/bärsele, i bumbo eller på golvet. Rekommenderar ergonomisk bärsele, bumbo (stol) och sidkudde (används just till barn med skeva/platta huvuden - svårare att använda dock när de blir lite större och väldigt rörliga i sömnen....finns på www.babykoncept.se om du är intresserad.....sök på baby sleep - den heter så).

För våra gick det över rätt snabbt när de blev mer rörliga eftersom det var så lite. Storebror fick vi dock använda sidkudde till nattetid i 2 månader för att han var lite skev. Vår sjukgymnast upptäckte det tidigt när han var 3 ½ månad.

Svar på tråden 5 månaders med platt bakhuvud