Problem med ögonen/linserna
Är det någon som vet om graviditet kan påverka ögonen och hur ögonen fungerar med linser?
Är det någon som vet om graviditet kan påverka ögonen och hur ögonen fungerar med linser?
Under en graviditet är det inga som helst problem att använda linser. Men som vanligt så ska man inte använda dem när man är ordentligt förkyld, men detta gäller oavsett om man är gravid eller ej.
vad gäller själva ögonen så kan man få sämre syn under graviditeten och under amningsperioden. Men det skall rättas till när man slutat amma. Skulle man fortfarande ha nedsatt syn flera månader efter att man slutat amma så är det bra att boka in en tid hos en optiker.
Jag själv har använt linser under båda mina gaviditeter utan några som helst problem =)
Måste ju även få säga att man är grvid,det är ingen sjukdom man har ;)
Lev precis som du gjorde innan du blev gravid, bortsett från vissa födoämnen man skall undvika. =)
Anledningen till att jag frågar är för att jag har haft sådana problem med mina ögon den senaste tiden och jag kan inte riktigt förstå varför. Har bytt till helt nya linser och det blev bra ett tag men sedan kom problemen tillbaka igen och jag har då tagit ut linserna och gått med dem utan ett tag etc...men jag hittar inget som riktigt hjälper för problemet kommer tillbaka. Förhoppningsvis kan jag komma till optikern i morgon. Men en tjej på vår föräldrarkurs sade att hon hade fått rådet att gå utan linser under graviditeten ( tror det var sista tiden) då ögonen kunde bli torrare och linserna skava då man är gravid.
Min optiker sa att man generellt blir torrare i ögonen under graviditeten "och vänta bara sen när du ammar, då blir det ännu värre". Jag har linser både nu och när jag var gravid, och är helt klart torrare.
Jag har inte kunnat använda linser sen jag blev gravid, just för att jag blivit så torr i ögonen och de bara svider och har sig. De flesta jag känner som normalt sett använder linser har upplevt samma sak. Jag har dock hört att det är rätt individuellt, vissa har inga som helst problem!
Men, summa summarum, det är åtminstone inget onormalt med att linserna kan krångla vid graviditet.
Man kan lägga ögondroppar (finns på flaska/pipetter på apoteket) i linsen innan du stoppar den i ögat. Det minskar torrhetskänslan. Sedan kan du under dagen fylla på med mer ögondroppar. Endera direkt i ögat eller genom att ta ut linsen och lägga mer ögondroppar innanför linsen.
Jag har använt detta system (utan att vara gravid) då jag haft problem med torrhet i ögonen. Det funkar jättebra. Nu använder jag inte linserna så ofta längre men när jag gör det så kör jag med ögondroppar - mycket skönare.