• Mummy

Barnkalas för blivande 5-åring

Dottern fyller snart 5 år och det är tänkt att vi ska ha hennes första barnkalas.
    Hur ska man ordna det? Ni som haft barnkalas med barn i denna åldern, vad har ni bjudit på? Har ni haft något tema? Vad gjorde ni på kalaset och hur länge höll det på?

Dottern älskar prinsessor och jag funderar på att ordna ett riktigt prinsesskalas, men kan det bli tråkigt för de barn som kanske inte gillar det lika mycket?
    Har även funderingar på att ordna så att de kan få rida på hästar om det blir ett prinsess/prinstema. Är det dåligt? Isf skulle det ligga i slutet av kalaset.

Alla tips och idéer är välkomna

• Svar på tråden Barnkalas för blivande 5-åring
  • Monica71

Vår äldsta fyllde 5 i januari och det var dags för det första, riktiga, barnkalaset.

Söndag kl 14-16. Bjöd alla från hans dagisgrupp!

Först kom alla o Anton fick öppna pakteten så alla fick se.
    Lite fri lek medan vi fixade "glasskiosken"-alltså glass, frukt, choklasås, strössel osv
    Fika
    Lite fri lek o sen klädde alla på sig o vi gick ut på skattjakt som jag förberett.slutade med en låda med den "obligatoriska" godispåsen till var och en!!
    Lite fri lek utomhus innan föräldrarna kom o hämtade
    Tror aldrig vi varit så trötta någonsin på kvällen sen ;)

Låter väl jättekul med prinsesstema och häst låter också toppen!

Lycka till

• meya

Vår son har haft kalas sen han fyllde ett år och de sista åren har han haft olika teman... SIst hade han Star Wars-kalas och då beställde jag dukningsgrejer på nätet, finns ju hur mycket som helst med olika teman
    Eftersom jag gillar att baka så har det varit olika kakor och bullar och så tårta. Han älskar prinsesstårta så då har det blivit en sån. I år fick Darth Vader pryda tårtan...
    Efter fikat hade vi skattjakt med en egenritad skattkarta som jag bränt och målat (chalkat) lite på kanterna för att få den att se så där gammal och sliten ut...
    Skatten var godispåsar med en Star Wars-tuta i. Fråga din dotter hur hon skulle vilja ha på sitt kalas. Hon kanske har varit på nåt kalas och fått idéer därifrån...

• frökenanna

Vi hade första kalaset nu när vår son fyllde 4, bara 4 gäster, glass till fika, fri lek och till sist fiskdamm. Lugnt och skönt och en mycket nöjd son som hann leka med alla sina gäster utan att det blev stressat och stökigt.
    Lycka till!

• Livs mamma

När dottern fyllde fem ville hon bjuda 14 barn. Och det fick hon.  Och alla kom! Sexton barn allt som allt hos oss från kl. 11-13.30. När de kom fick dottra öppna paket och sedan satte sig alla barnen till lunch och fick en eller två korvar med bröd. Saft till det. När barnen sedan ätiti korv en stund fick de gå i från och ha två arrangerade lekar (svansen på grisen och hattleken). Sedan tillbaka till bordet för glass i strut och kakor. Sedan lite fri lek och efter det fiskdamm. Sedan var det klart. Det var ett helt underbart kalas där alla barnen var väldigt lugna och artiga. De konverserade oss vuxna och varandra, lyssnade och lekte fint tillsammans. Dottern var väldigt nöjd och vill ha kalas snart igen Jag behöver dock vila ett tag....

Svar på tråden Barnkalas för blivande 5-åring