• Syrran28

Drar mig i håret!

Jag har en 13 månaders tjej som KONSTANT ska pilla och dra i mitt hår, hårt!! Framförallt när hon blir trött och ska sövas men även då hon bara är i min famn åker handen upp. Hon har hållt på såhär sedan hon var ca 7 månader och det är jättejobbigt.

Mitt hår är helt förstört, har gått av på flera ställen, det är hår i hela lägenheten och det gör ont!
    Hon verkar helt besatt och jag har provat allt: ta bort handen bestämt och säja nej, säja aj eller försökt avleda. Vissa nätter då hon sover mellan oss sover jag med mössa på mig bara för det är så obehagligt när hon konstant ligger och drar i håret.
    När jag tar bort huvudet flyttar hon bara efter och fumlar med händerna efter något att dra i, när hon inte hittar börjar hon att gråta.

Det kan säkert låta lite småkomiskt men detta har utvecklats till ett jättproblem och jag tappar tålamodet när hon hela tiden ska röra mitt hår.

NÅGON som känner igen sig eller liknande...tips?

/Mamma

• Svar på tråden Drar mig i håret!
  • Piff o Puff

Känner till viss del igen mig. Min dotter drar alltid i sitt eget hår när hon blir trött. Ligger jag bredvid henne i sängen är mitt hår ännu bättre. Hon slutar dock ganska fort när hon somnar. Jobbigast är ibland på natten när hon har vaknat och egentligen är hungrig, då kan hon ligga och halvsova ett bra tag innan hon ger upp och vill ha välling. Då kan hon ligga och dra riktigt ordentligt, annars brukar hon mest "kamma" håret med fingrarna. Hon sover dock huvudsakligen i sin egen säng så det är inte ett stort problem för oss.

Jag har även en kompis som verkar ha ungefär lika jobbigt som du med sin son. Han skulle helst ligga hela nätterna med stadigt tag i hennes hår. Jag vet att hon hade badmössa några nätter för att försöka bryta mönstret.

Jag har inga direkta tips, kan väl mest säga att det finns fler barn som gillar mammas hår. Kan ni prova att införa något gosedjur eller annan form av tröst? Kanske en docka som har hår att pilla med? Ta bara fram den när det är dags att sova och låt det ta sin tid.

• Kaos

JA! jag känner igen mig på pricken! Min dotter är nu lite mer än 2 år och hon har dragit mig i håret sen hon var pytteliten och ammades. DÅ var det bara mysigt men nu känner jag för att raka av mig håret för att slippa undan.
    Det är bättre nu när hon somnar själv och sover i egen säng, vilket sker för det mesta, som tur är. Vi har försökt bryta mönstret med att pappa nattar men hans korta hår duger ju inte. Hon somnar ändå med honom men när jag nattar så rycker hon ändå mig i håret. Jag har tyvärr inga bra tips... Jag hoppas bara att hon växer ifrån denna trygghetsgrej, som jag antar att det är.

• Lingontroll

Ja..Min son gör precis likadant. Man har hår överallt!!! Störigt som bara den och det gör ONT!!

• Syrran28

TACK för alla svar..skönt och veta att det är fler som kämpar med detta (om man får säja så

Jag har också funderat på någon docka eller liknande som har hår, men det känns inte som om det kommer hjälpa. Som tur är sover hon (oftast) i egen säng hela natten men vid alla andra tillfällen är hon där med handen.

Hmm..jag kör med min mössa och hoppas på att kunna bryta mönstret

• VildaBusan

Har också det problemet med vår son som är 2 år. Han drar mig i håret de nätterna han kommer över till vår säng. Han ligger inte och pillar i håret utan tar i det hårdaste han kan och drar, skitont gör det. Jag jobbar på förskola och när jag hade inskolning av en pojke hade han en sån där tofs som är gjord av löshår. Mamman talade om att de hade gett honom den för att han drog henne i håret jämt, har inte testat själv men de kanske är en lösning?

• Cryback

Skönt att höra att det finns fler med samma "problem"
    Har också en två-åring kille som är helt manisk med mitt hår...
    Jag kan verkligen få panik när man vaknar och inser att man tappat hur mycket hår som helst under natten.. nu det sista har han börjat och trassla in fingrarna också så att det är jättesvårt att lirka bort hans hand utan att hur mycke hår som helst åker med..

Men mössa får jag nog prova härnäst Är det nån som vet om behovet växer bort?!

• Nynnyn
    Syrran28 skrev 2010-03-11 20:44:27 följande:
    TACK för alla svar..skönt och veta att det är fler som kämpar med detta (om man får säja så

Jag har också funderat på någon docka eller liknande som har hår, men det känns inte som om det kommer hjälpa. Som tur är sover hon (oftast) i egen säng hela natten men vid alla andra tillfällen är hon där med handen.

Hmm..jag kör med min mössa och hoppas på att kunna bryta mönstret
    Alltså jag har det exakt exakt likadant. Min son är nu 1 år och 8 månader. Jag tycker nu att det har blivit ett riktigt problem. På nätterna när han fumlar och letar efter mitt hår, flyttar sig närmare. När man sitter i soffan och försöker hålla sig undan så sätter eller ställer han sig så han når mitt hår.När vi åker buss hem från dagis ska jag sitta med huvudet nere i vagnen..

Det med docka. jag har testat. Det fungerar inte här iallafall. Han har en nalle som han älskar men han tar bara nallen i ena handen och andra i mitt hår. Mitt hår är tunt, och slitet nu. Det ser hemskt ut. Speciellt på sidorna då han sitter och snurrar, drar, rycker, sliter o pillar där när vi tittar tv...

Nu startades den här tråden för länge sen. .är det någon som har hittat nåt som funkar?
  • kmp

Läste en annan tråd om en mamma med samma problem som ni.

Hon hade klippt en liten tofs av sitt eget underhår och sytt IN i en tygdocka.
    Samtidigt som hon gjorde detta visade hon barnet vad hon gjorde, och förklarade att nu kunde barnet alltid ha en bit av mamma med sig.

Om jag förstod rätt så hade det i alla fall fungerat för den här mamman.

• Cryback

Mitt problem kvarstår dessvärre... Nu sover han i alla fall i egen säng halva natten och det skonar ju håret lite
    Men så fort han är trött och även annars iof så ska han sitta så han når mitt hår. I soffan ska han helst sitta på en kudde så han når... Tar bort hans hand gång på gång men den är där efter några minuter igen.
    En dag när jag satt på toaletten kom han in med sin pall och ställde sig brevid och var jätte nöjd: NU når jag håret.. Då kunde man iof inte annat än att skratta

Är också nyfiken på de som var med i början av tråden, hur har det gått?

• Syrran28

Hej på Er!

Min tjej fyller nu snart 2 år och problemet kvarstår kan jag säga
    Hon sover i sin säng iaf halva natten så nätterna är jag skonad ifrån hårdragandet....men alltid annars....när hon är i min famn, i TV soffan och på mornarna i sängen. Jobbigt!!

Jag har pratat med endel som har/har haft samma problem och där har det inte slutat förrens barnen var runt 3-5 år (för någon när barnet slutade med nappen!).

Usch mitt hår är verkligen i riktigt dåligt skick....och det är obehagligt

Nta tips mottages tacksamt !

• VildaBusan

Vår son blir tre i mars och här kvarstår problemet. Sover iofs i sin egna säng halva natten och de är så himla skönt. Han pillar inte bara i mitt hår utan dagispersonalen berättar att han gärna sitter med handen i deras hår med. När han kommer in till oss på nätterna ligger han med ena handen i mitt hår och den andra i sambons hår, ser lite roligt ut. Hoppas han slutar snart, jag är så håröm och tycker de är otroligt jobbigt.

• Nynnyn

Min son får somna med pappan sin för att jag klarar inte av det.. Han somnar inte eftersom han måste hålla koll på mitt hår.. Toaletten haha han ställer sig bredvid mig för att dra i mitt hår. Mitt hår ser om man får svära. för jävligt ut!!! Det är inte ens mysigt att ta i längre. jag tappar hår hela tiden på grund av detta!

Min son sover i sin säng fram till ett sen kommer han in till oss och börjar med håret.. just nu i skrivandes stund står han upp i soffan för att nå mitt hår.. Har oxå hört att många slutat med håret när de fått sluta med nappen.

• Friedegard

jag kom precis ihåg att en kusin till mig brukade ha flätor av garn med en ända som var en lite längre tofs. Hon brukade snurra fingrarna i tofsen eller kittla sig under näsan med den. Det kanske är en ide att prova?

• novemberbarn09

mina son älskade att dra mig i håret förut, sedan bytte han det till att "nypa mig" i huden, helst ner med handen i tröjan och nypa mellan brösten liksom, detta ska han göra hela tiden när han vill mysa, vill sova eller vara i famnen, tar jag bort hans hand blir han rosenrasad, nu kan ja lnska tillbaka till när han hellre pillade mig i håret än detta... jag har märken och ömmar hoppas detta går över så småningom preci som det med att pilla i håret

• Mamma 24 7

Min dotter drar mig också gärna i håret när hon sover bredvid mig. Aj. Hon är 2. Men hon är alldeles tokig i fransar, så hon har en sjal med fransar som hon alltid har när hon ska sova. Då tar hon en frans och håller i och somnar så gott. Kanske värt att testa?

• Orättvist

Min dotter pillar inte i håret...men har en kanin med ett band runt halsen som hon pillar på så fort det ges tillfälle.

Ikväll vaknade hon och ville ha välling.....oooh, sitter fast  sa hon upprört med kanin hängande på armen när hon skulle ta flaskan.

De e för söta..glad jag inte har ert problem...Hoppas det löser sig:)

• Kinya

Min dotter på 1 år drar mig i håret ibland och då säger jag med ledsen röst att det gör ont och slutar hon inte håller jag hennes händer tills hon ger upp och slutar försöka dra mig i håret. Hon sover dock hela nätter i egen säng så vad ni ska göra på natten vet jag inte.

• Rockmami

Syrran 28!!!!! Hur har det gått???? Jag har en dotter som är 20 månader och har hållit på så sen hon var ungefär 6 månader... Det känns så jäkla jobbigt för hon har kommit in i en sån mamma-fas nu, att ingen annan kan natta henne än jag pga håret. Inte pappa, mormor, farmor.... Jag har försökt med alla dockor, sjalar, löshår, allt. Hon vill ha bara mamma och hennes hår. jag får sitta bredvid sängen tills hon somnar och drar i håret. om hon vaknar på natten så duger inte pappa där heller. Hon har inte sovit i vår säng alls förrän det här eskalerade med hår-hysterin och jag helt enkelt gav upp o låter henne sova mellan oss halva natten. Känns som man har gått tillbaka hundra steg från det att hon sov hur bra som helst i sin egen säng, i sitt eget rum... Ikväll försökte pappa lägga henne igen, hon skrek hysteriskt i 30 min efter mamma, och när jag kom in till slut så sa hon bara, "hår"... Jag kan inte lämna henne hos farmor eller mormor pga detta. Blir tokig... Hur går det för er? KRAM!

• vintersippan

Underbart att läsa denna tråd! Jag är inte ensam!!! Jag känner igen precis allt ni har skrivit och min hårgalne son är nu 17 månader. Jag har en begynnande helikopterplatta till frisyr och kör med duschmössa ibland på nätterna. Helt knäppt jag vet, men det är en desperat åtgärd. Helt omöjligt att somna när han drar ur hårstrå för hårstrå med rötterna tills han själv somnar. (han sover mestadels i sin egen säng men kommer över till oss på tidiga morgonen). Funderar nu på att köpa en maria-montazami-tofs som han kan pilla med.. Man är ju beredd att prova allt!!

Svar på tråden Drar mig i håret!