• BonitaMamasita

Är det ok som singel att göra insemination?

Tycker ni att det är ok att som singel kvinna gå och göra barn "på egen hand" genom insemination?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok som singel att göra insemination?
  • Selfish Geene
    BonitaMamasita skrev 2010-03-11 08:02:57 följande:
    Tycker ni att det är ok att som singel kvinna gå och göra barn "på egen hand" genom insemination?
    Jag vet inte
  • frökenBea

Jag skulle ju vilja säga att ett barn har rätt till både en mamma och pappa. Men så ser ju inte verkligheten ut.

Det finns de kvinnor som inte har turen att hitta "rätt" partner men längtar så efter ett barn. Det barnet får det säkert mkt bättre än tusentals andra barn runtom i världen som ändå har både mamma och pappa.
    Vad det gäller manliga förebilder så finns ju det oftast runt barnet ändå genom en morfar, kanske en bror, manliga bekanta. Det finns många barn som växer upp med bara mamma ändå pga dödsfall, skillsmässa med oengagerad pappa.
    Det svåra är väl vad man ska säga till barnet när det blir så pass gammalt att det frågar efter pappan. "Öh, din pappa finns på ett papper på spermabanken"

• Selfish Geene
    frökenBea skrev 2010-03-11 08:37:48 följande:
    Jag skulle ju vilja säga att ett barn har rätt till både en mamma och pappa. Men så ser ju inte verkligheten ut. Det finns de kvinnor som inte har turen att hitta "rätt" partner men längtar så efter ett barn. Det barnet får det säkert mkt bättre än tusentals andra barn runtom i världen som ändå har både mamma och pappa. Vad det gäller manliga förebilder så finns ju det oftast runt barnet ändå genom en morfar, kanske en bror, manliga bekanta. Det finns många barn som växer upp med bara mamma ändå pga dödsfall, skillsmässa med oengagerad pappa. Det svåra är väl vad man ska säga till barnet när det blir så pass gammalt att det frågar efter pappan. "Öh, din pappa finns på ett papper på spermabanken"
    Eller "din pappa är en snäll man som ville att du och jag skulle få chansen att träffa varandra, därför gav han mig ett av sina spermier så att du kunde börja växa i min mage"
  • frökenBea
    Selfish Geene skrev 2010-03-11 08:41:57 följande:
    Eller "din pappa är en snäll man som ville att du och jag skulle få chansen att träffa varandra, därför gav han mig ett av sina spermier så att du kunde börja växa i min mage"
    Ja, det är ju en bättre förklaring förstås{#lang_emotions_wink}
    Ville bara framhäva vikten av att ha en bra "plan" när barnet blir så pass gammalt och undrar varför inte han/hon har en pappa som alla andra.
  • DenNamnbitne

Nej! Ett barn borde ha en mamma och en pappa, från början i alla fall. Sen kan det ju alltid bli skillsmässor och sådant, men starten bör vara god. Dessutom får ju ett parförhållande ofta större inkomster och så.{#lang_emotions_tomte}

• TeÄrLivet

Definitivt inte!!!!!!!!!. Barn blir till genom en kärleksakt mellan en man och en kvinna som helst bör leva med varandra och kunna uppfostra barnet.

• Selfish Geene
    DenNamnbitne skrev 2010-03-11 10:17:00 följande:
    Nej! Ett barn borde ha en mamma och en pappa, från början i alla fall. Sen kan det ju alltid bli skillsmässor och sådant, men starten bör vara god. Dessutom får ju ett parförhållande ofta större inkomster och så.
    Två mammor då? Ska inte lesbiska par ha rätt till insemination?
  • Rhoda Horswunce

Ok - ja. Optimalt - nej.

Svar på tråden Är det ok som singel att göra insemination?