• Anonym (ja)

föräldraledig varannan vecka

hej!

Jag och min sambo väntar vårat första gemensamma barn.
    han har 3 barn sen innan, och jag har ett.

Han har sina barn varannan vecka.

Vi hade tänkt göra så att dom veckorna han INTE har barnen, så är han hemma
    och är föräldraledig, och den veckan han har barnen jobbar han som vanligt.
    Detta pga av att 2 av hans barn är skolbarn, och dom måste ju gå i skolan även om pappan är hemma. men vi bor ca 45 min bilväg från skolan, sambon ar sitt jobb där borta oxå, och det känns dumt att han ska sitta i bilen 2 timmar varje dag med nyfödda.

Min fråga är då hur det blir med dagis oc fritids?
    Får dom gå dom vanliga tiderna, trots att han är ledig dom veckorna han inte har barnen, eller blir det så att dom inte får gå på fritids, eller dagis bara 15 timmar?
    och måste jag ha dom hemma på mina veckor?

Vore glad för svar för någon som VET, inga gissningar, och ingen disskussion om varför vi valt att göra som vi gör, det ligger mycket bakom det som jag inte vill skriva ut här, tack!

• Svar på tråden föräldraledig varannan vecka
  • Jakopzon

Han är ju inte pappaledig dom veckorna som barnen är hos er så då tycker man ju att barnen ska få ha dagis och fritids som vanligt....

• Jakopzon

oj,inga gissningar...såg de nu. sorry.

• Anonym (ja)
    Jakopzon skrev 2010-03-11 08:29:45 följande:
    Han är ju inte pappaledig dom veckorna som barnen är hos er så då tycker man ju att barnen ska få ha dagis och fritids som vanligt....
    ja så tycker jag oxå, men jag vet inte vad lagen säger, och jag hittar det ingestans ;)
  • Jakopzon

Ring in å fråga...  =)

• Fiyali

Ja han får ha de där den vanliga tiden.
    De brukar generellt sett vad jag förstått börja grina och försöka köpslå, men ni har rätten på er sida.
    Däremot kan det vara specifika regler i olika kommuner som säger att du som sambo går hemma och därför har möjlighet att hämta/lämna tidigare, så för att vara 100% borde du höra av dig till din kommun.

Men glöm inte kolla med hans jobb om det går att göra så här. En arbetsgivare behöver bara godkänna tre sammanshängande perioder under ett år när det gäller föräldraledighet! Lycka till!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden föräldraledig varannan vecka