• Anonym

Får man svar på jobbansökan?

åh visste inte i vilket ämne jag skulle lägga detta...Men till undran..
    Jag har sökt flera jobb de sista månaderna, och inget svar fått.
    Vet att det är vanligt, men jag är inte van att söka jobb heller, så jag vet hur det funkar...
    Men hur lång tid brukar det i regel ta för en arbetsgivare att höra av sej om ev interjuv?

Får man svar alls idag? Eller är alla annonser typ fejk? Att dom har redan någon till tjänsten, men måste annonsera ändå?? Tacksam för svar från en som inte vet.

• Svar på tråden Får man svar på jobbansökan?
  • The Black Lady

Vill dom att du ska komma på intervju brukar man få ett telefonsamtal eller brev ca 1 vecka efter anökningsdatumet för jobbet är slut... Det är mååånga a-givare som inte hör av sig alls, tyvärr....

• jojojojojo

det hör till ovanligheten att få svar om man inte blir kallad till interjuv,
    ibland får man ett mass mail.

det kan ta några veckor även om man kommer på interjuv, beroende på när sista ansöknings dagen va, sen skal lman inte räkna med att de börjar läsa alla direkt (om dem änns läser alla, det har jag svårt att tro) så det kan ta några veckor tyvärr, för det e fruktansvärt att vänta...

men det du kan göra för att visa att du värkligen e intresserad e att ringa å kolla om de fått in ansökan...

det gjorde jag sist, å då hade dem läst min ansökan, men tappat bort den efter, så de hade inte mitt nr å kunde därför inte höra av sig... å jag fick jobbet...

BF 2010-06-28
  • Anonym

Tack för era svar...
    Hade tänkt att ringa på det ena jobbet, som jag så gärna vill ha. Det bästa med det jobbet , är att det inte står ute på AF hemsida...Så kanske man ökar sina chanser lite iaf....

• Lena

Jag brukar få svar (autogenererade) om att ansökan har mottagits i 75% av fallen. I typ 25% av fallen får jag reda på hur det har gått.

Har man inte fått svar inom en månad från sista ansökningsdag så kan man räkna emd att man inte har fått jobbet.

• Anonym
    Lena skrev 2010-03-11 09:27:59 följande:
    Jag brukar få svar (autogenererade) om att ansökan har mottagits i 75% av fallen. I typ 25% av fallen får jag reda på hur det har gått.Har man inte fått svar inom en månad från sista ansökningsdag så kan man räkna emd att man inte har fått jobbet.
    ok.,tack för ditt svar Det har bara gått 11 dagar sedan sista ansökningsdag , så jag får väl vänta lite till..
  • Lena
    Anonym skrev 2010-03-11 09:35:19 följande:
    ok.,tack för ditt svar Det har bara gått 11 dagar sedan sista ansökningsdag , så jag får väl vänta lite till..
    Är du verkligen intresserad ring och fråga hur det går med antagningsprocessen.
  • Bedan

Ibland svarar de inte alls. Jag tycker att det är oerhört dålig stil! Man vet aldrig vem man kommer att ha samarbete med i framtiden, därför anser jag att det är viktigt att man alltid är hövlig mot arbetssökande, även om det bara är för att säga "tyvärr har vi gått vidare med andra sökande."

• Anonym

Söker man hos myndigheter och stora företag brukar man oftast få ett nej-brev eller massmail, det kan komma flera månader upp till ett halvår senare. Jag har ofta glömt att jag sökt vid det laget. Mindre företag kan jag tänka mig svarar i lägre utsträckning pga resurser, oftast söker ju hundratals eller uppåt ett tusental på samma.

• Anonym

tack igen för era svar. Jag ska ringa dom..om en vecka eller två..vill inte verka (för)desperat heller,..

• Dripknot

Ni som tycker det är "dålig stil" att arbetsgivare inte svarar på ansökningar har verkligen inte förstått hur processen går till.

På en utannonserad tjänst kan det komma över 300 ansökningar. Ska de då anlita någon som sitter och besvarar varje mail/ansökning personligen så gör de inget annat om dagarna. Företag vill effektivisera och här gäller det som arbetssökande att ha en bra jobbansökan som sticker ut från mängden. Ett företag vill ha rätt person på rätt plats och har du en ansökan som är snäppet vassare än resten så har du en god chans.

Sen heter det intervju.

I N T E R V J U.

Inte intervjuv eller interjuv eller något annat pajasaktig stavningsföljd ni själva hittar på.

Det krävs inget för att bli pappa men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden Får man svar på jobbansökan?