• strandsnäcka

Studerande

Jag funderar på att ta tjänstledigt och studera till hösten. Kan innebära problem för den kommande utredningen att jag tar tjänstledigt? Hur är ländernas inställning till att familjen lever på bara en fast inkomst (mannens). Vi har ett barn i förskoleåldern sedan tidigare, kanske är det då mer acceptabelt att jag är "hemma"? Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Studerande
  • Ethi

Inga problem! Jag pluggade och vi levde på en lön när vi väntade storebror och det var inga problem alls. Sen var jag föräldraledig och vi levde på papperet på en lön när vi väntade lillebror också, och det var inte heller några problem. Som kvinna är man rätt fri på det viset, så länge som ekonomin går ihop då förstås.

• emilia77

Hej! Jag arbetade 50% och studerade 50% under vår utredning.Inga problem. För hemutredningen gäller det att visa att man har en "stabil" ekonomi och för utlandet är det viktigt att mannen arbetar och att man som familj klarar sig ekonomiskt.Kvinnan kan vara hemmafru. Lycka till !

• Lilla Mumintrollet

Vi vår första hemutredning läste jag på universitetet... inga problem alls. Vid vår andra hemutredning var jag föräldraledig... inga problem alls {#lang_emotions_laughing}

Lycka till!!

• Annwika

Samma här! Jag studerar fortfarande på heltid och min man forskar (visserligen med relativt sett bra lön) och det har inte varit något problem varken vid hemutredningen eller när det gäller landet (Litauen).

Lycka till!

• Manchester

Har man ett jobb som man är tjänstledig från under studietiden så går det ofta bra även om det är mannen. Då gäller det bara att det beskrivs på ett bra sätt i hemutredningen, typ "X är just nu tjänstledig från sitt jobb som lärare. Han studerar för att sedan kunna avancera till en tjänst som biträdande rektor." Då finnas ju ingen risk att ekonomin går i kras. Antingen lyckas studierna och då kan X troligen tjäna mer när han är klar. Eller så misslyckas studierna och då är det bara att återgå till det jobb han varit tjänstledig ifrån.

• Lilla Mumintrollet

Jag glömde skriva att då jag läste var jag tjänstledig.... dvs. jag hade ett arbete i grunden.

• Miss TN

Jag studerar heltid och sa upp mig från min tidigare tjänst d.v.s. att jag egentligen inte har något att gå tillbaka till och det var inga problem överhuvudtaget för medgivandet och för landet. Kan vara några länder som har något emot det, men det är säkert bara några fler papper eller liknande intyg som kan behövas då. Det är värre om det är mannen som studerar för vissa länder.

Lycka till med studierna, själv är jag snart klar efter fyra år på högskolan.

Svar på tråden Studerande