• TeÄrLivet

Den äldsta generation som levde när du föddes!

Jag är vuxen och har ännu en gammalmormor i livet vilket är kul. Hon är mitt kusinbarns mormors mormor så det finns totalt 5 generationer kvinnor representerade där. Samma år jag föddes dog min morfars mamma så när jag föddes hade jag en representant ur far/morföräldrarnas föräldrageneration i livet- liksom idag tjugoett år senare. Hur är det för er? Vilken var den äldsta generationen som levde när ni föddes? Om ni inte kan svaret på stört behöver ni ju inte svara. Ni kan ta reda på saken och sedan svara.

Jag söker mina rötter
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den äldsta generation som levde när du föddes!
  • Sencha

Jag hade gammelfarmor på båda sidorna, gammelmormor och gammelmorfar på ena sidan, i livet när jag föddes. Den siste av dessa dog när jag var 20, tror jag...

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Pimpinellan

Endast farfar levde nåt år under min levnad. Mormor dog 1941 och de andra på 60-talet.

• annca

När jag föddes hade både mormor, farmor och farfar sina mödrar i livet.
    Mormors mor gick bort när jag var 17, de andra redan när jag var 5-6.

(Mina barn har sin morfars föräldrar kvar ännu. Min mormor dog dock redan när dottern var ett halvår.)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tezzan83

När jag föddes levde även min gammelmormors mamma! Många genarationer där! =)

• annca
    tezzan83 skrev 2010-03-11 11:23:43 följande:
    När jag föddes levde även min gammelmormors mamma! Många genarationer där! =)
    Oj! :)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • LinnElin

När jag föddes levde mormor och morfars båda föräldrar. Min första dotter föddes 7:e jan i år och min mormors mamma lever fortfarande.

★(¯`°?.¸ ღ♥ Linnéa 100107 ♥ღ¸.?°¯)★
  • snillis

Alla mor och farföräldrar men ingen äldre generation än så.

• BF 2008 02 23

Vi dör unga i våran släkt, både på mammas och pappas sida =(

Vi har haft otur med både kroppslig och mental ohälsa.
    Det gäller att se till så mina barn verkligen får en trygg uppväxt!!
  • Pimpinellan

Min äldsta kusin har barnbarnsbarn och hon är bara 69 år. Inte länge sen min faster dog heller så de hade kunnat bli fem generationer.

• LyNxQ

När jag föddes levde min mormors mamma och farfars båda föräldrar.

Min mormors mamma var den som levde längst, hon blev 96 år (dog när jag var 20)
    Däremot dog min farfar 2 resp 6 år innan sina föräldrar :´(
    Morfar dog för 1,5 år sedan, men farmor och mormor lever ännu

Mina barn har gammelmormor på båda sidorna och gammelfarmor på min sida (=jag och sambon har varsin mormor och jag en farmor)

Kallar ni mammans farmor för gammelfarmor eller gammelmormor?
    Jag säger gammelfarmor (fast hon själv säger gammor för hon tycker det låter trevligt )

Svar på tråden Den äldsta generation som levde när du föddes!