Kalorisnåla soppor?
Japp nu vill jag ha tips på kalorisnåla soppor, både soppor man kan göra själv, köpa på burk eller som pulver. Det skadar ju inte om de är goda också
Kom med era bästa tips! Bara det inte kostar skjortan.
Japp nu vill jag ha tips på kalorisnåla soppor, både soppor man kan göra själv, köpa på burk eller som pulver. Det skadar ju inte om de är goda också
Kom med era bästa tips! Bara det inte kostar skjortan.
En soppa som Viktväktarna hade förut var en tomatbaserad soppa.
Man skär tex lök, olika rotfrukter (kålrot, palsternacka mm),morot, minimajs, potatis och ev korv i mindre bitar.
Kokar allt tillsammans med passerad tomat (går bra med både passerad och krossad tomat tillsammans, bra om man gör storkok) och ev lite vatten tills alla grönsaker/rotfrukter har blivit mjuka.
Jag brukar krydda med salt, svartpeppar och lite sambal oelek.
Hoppar man över potatisen och korven så blir den väldigt kalorisnål. Man kan mixa soppan om man vill men jag tycker att det är gott med bitar i den.
Blå Band har en god räksoppa. Jag brukar ha i lite extra räkor (precis innan servering) och en klick creme fraiche.
Köttsoppa på burk är gott.
Jag brukar göra grönsakssoppa, jättegott, enkelt och billigt. Principen är lite "man tager vad man haver"... Jag brukar börja med vitlök, chili och gul lök (hackar bara grovt) fräser en stund i lite olivolja. Sen har jag i grovt hackad potatis, morot och rotselleri. Purjolök, palsternacka, paprika, kål (rödkål ger dock en klart suspekt färg på soppan) eller vad man kan tänkas ha hemma funkar också utmärkt. (man brukar kunna köpa en färdig mix "soppgrönsaker" om fantasin tryter) Häller på vatten och buljongtärning (kyckling eller grönsaks) och låter koka till grönsakerna är mjuka. Slutligen tar jag stavmixern och mixar soppan slät, saltar och pepprar, klart