• FCBJ

matsked

Har funderat på varför man ska ha plastsked när man matar sin bebis. Någon som kan svara på varför det inte går lika bra med en vanlig tesked?

• Svar på tråden matsked
  • allakantralla

Det går lika bra med en tesked tycker jag. En del barn kan ju reagera på att en vanlig tesked är lite vass i kanterna, och kan kännas kall, men det är väl en vanesak.

• Flickan och kråkan

Vi kör ofta vanlig sked . Plast tycker jag huvudsakligen är bra när de bankar i bordet och viftar med den i handen själva.....mindre oväsen och kroppsskador . Liten får svinga plastsked, mamma matar med vanlig tycker jag är ett bra koncept

• inteän

Det beror väl på vad som passar olika barn och föräldrar. Min son har dels varit väldigt svår med smakportionerna, så olika skedar har fungerat olika bra (äta själv-sked från Tommii Tippee funkar bäst, även om han blir matad). Dessutom "hoppar" han väldigt mycket upp och ned och kastar med huvudet, så jag är rädd att göra illa honom med en sked i rostfritt. Men funkar det för er, så är det väl bara att köra på!

• BrittaS

Det jag har hört är att det är större risk att skada deras tänder med metallskedar, verkar ju logiskt. När tänderna är på väg upp är de ganska känsliga.

• FCBJ
    BrittaS skrev 2010-03-11 16:48:02 följande:
    Det jag har hört är att det är större risk att skada deras tänder med metallskedar, verkar ju logiskt. När tänderna är på väg upp är de ganska känsliga.
    Jag har hört detta också och funderat lite på om jag ska gå över till plast, men tycker de verkar lite stora för hennes mun. Kanske finns olika sorter. Får väl kolla nästa gång jag är i affären.
  • BrittaS
    FCBJ skrev 2010-03-11 19:02:01 följande:
    Jag har hört detta också och funderat lite på om jag ska gå över till plast, men tycker de verkar lite stora för hennes mun. Kanske finns olika sorter. Får väl kolla nästa gång jag är i affären.
    Vi har skedar från IKEA, de heter fabler (tror jag) och fanns i tvåpack, antingen gröna eller röda. De är ganska små, jag  tycker också att många andra skedar känns för stora.
Svar på tråden matsked