Anonym (HPV-positiv) skrev 2016-07-22 16:24:18 följande:
Hej TS!
Hur har det gått?
Jag fick brev idag att mitt rutinmässiga cellprov är negativt men att jag har HPV. Det står inte VAD för sorts HPV vilket är irriterande då de såklart har telefontid endast en timme på morgonen.
Frågor i mitt huvud:
1. Jag har inte haft sex på två år. Det innebär väl att jag burit på det MINST två år. Är det farligt?
2. Hade de skrivit att man är HPV-positiv om man har sorten som inte innebär cancerrisk?
3. Det står att jag ska ta nytt cellprov om TRE ÅR? Är inte det för länge?
4. Kan man ta tätare cellprov på egen bekostnad?
5. Går det att bota HPV?
6. Hur länge kan man gå med det innan man ev får cancer?
7. Hittar ingen info om att äldre kan/bör vaccinera sig mot HPV? Varför? Är det ingen mening att göra det när man är 40?
Mvh Annika
1. Om du inte märkt av det (vårtor t.ex.) och inte visat något på cellprovet så har det inte vart någon fara att du gått med det ett tag. Fast HPV kan spridas via huden också, alltså inte bara genom penetrerande sex och slemhinnor.
2. Ja, för det är fortfarande HPV som kan ge vårtor och linkande. Det finns många olika olika sorters HPV medan "endast" några av de innebär högre risk för cancer.
3. Var tredje år är standard, även med HPV. Det beror på att cellförändringar och framförallt utveckling av livmodershalscancer sker rätt långsamt, så även om man testade oftare så skulle det inte ge särskilt mycket. Finns säkert undantag där det hade hjälp om en person blivit testad tidigare, men i det stora hela hade det vart onödigt. Om du har någon av de HPV typerna som kan orsaka livmodershalscancer är det däremot kanske möjligt att du även efter 49 år blir kallad vart tredje år istället för vart femte år.
4. Om du fortfarande känner dig mycket orolig (och om du har någon av de HPV typer som orsakar livmodershalscancer) kan du säkert prata med din läkare/gynekolog om att få komma oftare än vart tredje år, utan att behöva betala det själv.
5. Nej, går inte att bota. Ibland läker folk av sig självt, men finns ingen medicin eller behandling för att bota HPV. För vårtor som inte försvinner går det ju att symptombehandla, t.ex. frysa de och liknande.
6. Som sagt, livmodershalscancer tar lång tid att utvecklas. Från att cellerna börjar förändras, alltså innan de ens gått in i "cancerstadiet" så handlar det om ungefär 10-15 år innan livmodershalscancer utvecklas. Så även om du gått med HPV väldigt länge gör det inte så mycket, det viktiga är att gå på sina cellprovstagningar regelbundet för det är där man kan upptäcka cellförändringar och behandla dessa innan det går längre.
7. Finns två olika vaccin för HPV, Cervarix och Gardasil. Cervarix är registrerat för flickor och kvinnor mellan 9 och 26 år. Gardasil däremot är registrerat för kvinnor upp till 45 år (samt pojkar och män mellan 9 och 26 år). Så, kvinnor 45 år och under kan vaccinera sig med Gardasil. Anledningen att det inte ges till äldre kvinnor eller att man inte satsar på att vaccinera kvinnor som inte längre är i skolålder är för att vaccinet inte blir lika effektivt, det bästa är att vaccinera sig innan man ens haft sex. Om du redan stött på virustyperna så är det inte riktigt någon mening med att vaccinera sig.
Hoppas det hjälper lite! Kan kännas läskigt med en HPV "dom", men i de allra flesta fall händer inget speciellt. Som nämnts så har ca 80% av kvinnor någon form av HPV, men de många går helt symptomfria. Och skulle något hända så är det viktiga att se till att komma iväg på provtagningarna så man kan hindra det i god tid!