Geiisha skrev 2010-03-12 12:21:33 följande:
antitanti - Jo det verkar nästan så... trist.. jag vet inte hur jag ska göra, för jag verkar inte kunna somna utan. Har haft sömnproblem så länge jag kan minnas och började för bara några veckor sedan med propavan, men biverkningarna stör mig så mycket så jag körde utan igår. Somnade jag? Nix Jaja, what to do? ^^
Usch vad jobbigt. Hm... du har väl antagligen provat på allt kan jag tänka mig, allt från att få mkt frisk luft på eftermiddagen till att inte äta för sent , lugnande téer och meditation, en god bok, osv osv.
Sömntabletter och även sk insomningstabletter är starkt vanebildande även om det står motsatsen: Till o med många läkare säger att det inte är beroendeframkallande men dom motsäger sig själva.
När man inte kan somna trots sömnmedel eller lugnande, ja då är man fast i beroendet och då behöver man mer och fler hela tiden. Inte bra alls.
Om du lägger dig sent .... hur går det då? Vaknar du för tidigt eller får du många uppvaknanden eller hur ser din sömnrytm ut?
En del behöver ju inte mer än 4-8 timmars sömn nattetid medan en del bara behöver 3 timmar eller mer än 8 timmar. Allt är ju så individuellt.
Nu för tiden, då TV går dygnet runt och datorerna finns, är det ju väldigt svårt att lägga sig i "normal" tid, och många är uppe till fyra om nätterna till o med.
Att då sova och bara få kanske 4 timmars sömn är inte bra om man inte kan ta en tupplur mitt på dagen så man orkar.
Det kan till o med bli så att man blir konstant övertrött, och inte kan somna pga det.
Ett glas varm mjölk fick jag lära mig som ung, var en bra "sängfösare" men att äta mycket innan sänggåendet är bara jobbigt för kroppen.
Hoppas du slipper ta piller och kan komma på nåt som passar dig bättre.