• LuRiGaBlAdLuSeN

Måla furutrappa i Hyresrätt

Hej

Undrar om det kan vara tillåtet att efter alla konstens regler måla trappräcke och sidorna längs trappan (alltså allt utom själva trappstegen) i vitt, i en hyresrätt?
    Har två tråkiga gul-ful-furu trappor i vår kommande lägenhet som skulle kunna bli så mycket snyggare.

Det heter ju att man får måla väggar och snickerier. ÄTrappan ingår väl i den kategorin snickeri?

Nån som vet?

Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Måla furutrappa i Hyresrätt
  • crazy mom

Nej, du får absolut inte måla utan ägarens tillåtelse i en hyresrätt.

Det är dessutom skitsvårt att måla furutrappor och få ett riktigt strålande resultat (har testat) Jag är relativ duktig på att måla så får ni tillåtelse att måla va säkra på att ni är grymma eller anlita en proffessionell målare.

Men jag håller med om att det skulle bli fint =)

• Miss Lau

I princip kan man säga att du kan göra det mesta när det gäller målning/tapetsering även i en hyresrätt. Men ska ni flytta kan hyresvärden kräva att ni återställer det ni ställt till med. Och är det inte snyggt gjort kan det bli en dyr affär....

Det bästa är alltid att höra med hyresvärden. Kanske är det okej, eller så kan värden ta dit en målare som gör ett ordentligt jobb.

• johandra

Hör med hyresvärden och till skillnad från crazy mom så kan jag nog inte säga att det är speciellt svårt att lyckas med en furutrapp. Allt handlar om underarbete som alltid annars...Slipa,slipa,slipa och slipa lite till är a och o...efter det är det bara att måla på!

Men kolla först att det eok med värden..

Lycka till

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • LuRiGaBlAdLuSeN

Ja detta gäller såklart om man får ett godkännande från hyresvärden, tänkte inte på att skriva det i inlägget bara.

Tack för tips, ska nog ge mig på att fråga om lov, o sen är hela helgen räddad, slipa slipa

• crazy mom

Ja, självklart ska man göra ett bra underarbete.

Jag tycker (trots att jag vid det här laget en rätt erfarenen hemmapysslare) att det är pilligt att få till en trappa. Vi har väl alla iofs olika normer vad som är ok. Jag är rätt kräsen med resultatet. =)

Att återställa en furutrappa är inget man gör i en handvändning om det blir fel med intorkade rinndroppar osv....

• johandra
    crazy mom skrev 2010-03-14 20:20:49 följande:
    Ja, självklart ska man göra ett bra underarbete.Jag tycker (trots att jag vid det här laget en rätt erfarenen hemmapysslare) att det är pilligt att få till en trappa. Vi har väl alla iofs olika normer vad som är ok. Jag är rätt kräsen med resultatet. =)Att återställa en furutrappa är inget man gör i en handvändning om det blir fel med intorkade rinndroppar osv....
    ehh,du har ju noll aning om hur petig jag är?? även jag är en väldigt erfaren hemmafixare...Men svårt är det inte att måla,man får ta det lugnt bara och låta allt torka ordentligt...Som alltid när man målar.

Lycka till iaf ts! Fixa underarbetet och ta det lugnt när du målar så ska du se att den kommer bli jättefin...Det är inte svårt att måla,bara tidskrävande
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
Svar på tråden Måla furutrappa i Hyresrätt