• flipperkulan

Ryanair handbagage och hyra bilbarnstol bara?

I maj ska min man, jag och vår dotter, då två år åka till Alicante och hälsa på mina föräldrar. De har bil där men ingen bilbarnstol så vi undrar om någon vet om man kan hyra stol hos biluthyrningsfirmorna bara eller om man bara kan det om man hyr bil..?

Sen har jag en fråga om handbagage. Alla får väl ha varsin väska i handbagaget, så även vår dotter? Hon flyger ju och hennes biljett kostar lika mycket som våra..
    Hoppas någon kan göra mig som är lite grön på de här ämnena, lite klokare så jag får svar på detta. {#lang_emotions_laughing}
    (¯`°?.¸ ღ♥ MAJA ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ryanair handbagage och hyra bilbarnstol bara?
  • Elli47

Alla som betalar för en sittplats har rätt att ha bagage! Tyvärr vet jag inte om det går att hyra bilstolar, men kan inte dina föräldrar som ändå bor där ta reda på det?

• LoppanL

Jag tror att det ibland är möjligt att bara hyra bilbarnstolen av vissa hyrbilsföretag. Jag kan tänka mig på att det handlar om hur stor efterfrågan det är, att de går först till de som också hyr bil, men om de har nga över så kan de hyras separat.

• evaoregon

Kolla först om det överhuvudtaget går och hur mycket det kommer att kosta i så fall.  Annars så skulle jag köpa en bilbarnstol.  Ibland är det t om billigare att köpa en än att hyra. Hur mycket kostar en bilbarnstol i Spanien?  Om ni kommer att åka dit då och då så kan det ju vara värt att köpa en och ha på plats.

• LoppanL

Det är ett bra tips evaoregon kommer med, för det som är bra att ha i åtanke också är att standarden på bilbarnstolar utomlands oftast inte är samma som här. Vi hyrde bil i Frankrike och bilbarnstolen var väldigt enkel och gick bara att ha framåtvänd till vår dåvarande tvååring.

• evaoregon
    LoppanL skrev 2010-03-12 17:40:08 följande:
    Det är ett bra tips evaoregon kommer med, för det som är bra att ha i åtanke också är att standarden på bilbarnstolar utomlands oftast inte är samma som här. Vi hyrde bil i Frankrike och bilbarnstolen var väldigt enkel och gick bara att ha framåtvänd till vår dåvarande tvååring.
    Ja, ofta är bilstolarna som hyrs ut inte de bästa.  Här i USA är det ofta gamla bilbarnstolar som inte ens är godkända ur säkerhetssynpunkt.

Om det gäller en tvååring så behöver barnet en egen stol på flyget och då kan man ta med sig en bilbarnstol som barnet sitter i under flygresan. 
  • LoppanL
    evaoregon skrev 2010-03-12 17:45:49 följande:
    Ja, ofta är bilstolarna som hyrs ut inte de bästa.  Här i USA är det ofta gamla bilbarnstolar som inte ens är godkända ur säkerhetssynpunkt. Om det gäller en tvååring så behöver barnet en egen stol på flyget och då kan man ta med sig en bilbarnstol som barnet sitter i under flygresan. 
    Jag tvivlar på att Ryanair låter en ta med en stol ombord så kinkiga som de är.. Annars är ju det ett smart sätt att få med en stol...
  • evaoregon
    LoppanL skrev 2010-03-12 19:36:30 följande:
    Jag tvivlar på att Ryanair låter en ta med en stol ombord så kinkiga som de är.. Annars är ju det ett smart sätt att få med en stol...
    Nu tänkte jag inte på att det var med Ryanair, men det kan kanske vara värt att betala lite extra för att ta med en stol?  Det kostar ju lite att hyra en också.
  • evaoregon
    Lillfjant skrev 2010-03-12 19:50:06 följande:
    www.ryanair.com/se/resevillkor Här står allt gällande både handbagage, incheckat och ev. bilbarnstol.
    Ja, det kanske kan vara värt att betala för att ta med en bilbarnstol?

"Spädbarn får inte medföra incheckat bagage eller handbagage. En helt ihopfällbar sittvagn är dock tillåten per barn utan extra kostnad. Ytterligare spädbarnsutrustning som bilbarnstolar och resebarnsängar kan tas med utöver det tillåtna incheckade bagaget. En avgift om 10 £/10 € per kolli per flyg enkel riktning tas ut för spädbarnsutrustning upp till en maxvikt på 20 kg (bilbarnstolar, resebarnsängar osv.) som bokas online. Om bokning sker på flygplatsen eller via Ryanairs callcenter gäller den högre avgiften 20 £/20 €per kolli per flyg enkel riktning. All spädbarnsutrustning som väger över den tillåtna vikten 20 kg kommer att debiteras för övervikten enligt gällande avgifter för överviktigt bagage per kilo."
  • flipperkulan

Det har löst sig med allt nu. Vagnen och resesängen tar mina föräldrar i bilen när de åker. Bilstol hyr dom från 'Småfolket' under tiden vi är där. =)

(¯`°?.¸ ღ♥ MAJA ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Ryanair handbagage och hyra bilbarnstol bara?