• DenDär

Förvirrad ang bygglov

Jag har beställt en lekstuga och nu undrar jag om det krävs bygglov för att sätta upp denna?

Har kollat på kommunens hemsida (Gislaved) men hittar inget om lekstuga, kan det gå under "friggebod" måntro? Den är 1,5x2,5 m och kommer inte stå nära varken väg eller granne.

Vet någon?

• Svar på tråden Förvirrad ang bygglov
  • Isnogood

Det beror ju vad kommunen har för "tätortsbestämmelser" (vet inte riktigt vad det heter...) men jag har svårt att tänka mig att de skulle neka till en så pass liten byggnad som lekstugan är.

När det gäller friggebodar så finns det väl särskilda bestämmelser angående hur nära tomtgränsen de får stå, så om ni håller er innom de ramarna så är det ju inga som helst problem, kan ju gardera er med att prata med närmaste grannarna så att ingen av dem har synpunkter på att den "skymmer sikten" el på annat sätt stör dem

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Isnogood

Man behöver INTE ansöka om bygglov då byggnaden i sig är alldeles för liten för att falla under de kraven men att prata med grannarna är att rekommendera

• DenDär

Nu har jag ringt kommunene och lekstuga går som friggebod så grannen skulle tillfrågas om den skulle kunna störas. Men jag ahr redan frågat grannen s¨å det är ok. Så det är bara till att bygga

• Isnogood
    DenDär skrev 2010-03-12 10:42:25 följande:
    Nu har jag ringt kommunene och lekstuga går som friggebod så grannen skulle tillfrågas om den skulle kunna störas. Men jag ahr redan frågat grannen s¨å det är ok. Så det är bara till att bygga
    Åh, vad skönt

(O skönt för mitt ego att jag hade rätt... )
Svar på tråden Förvirrad ang bygglov