• Hannal77

Hjälp med trädgårdsrum

Blev med hus förra året och framförallt med trädgård! Tyvärr var trädgården ganska misskött och det växte kirskål överallt. Jag kämpade hela förra sommaren med att få bort det men lyckades väl inte helt. Problemet är störst i den gamla köksträdgården och det är där jag tänkte satsa mycket energi på i år. Vill göra ett mysigt trädgårdsrum där och behöver all hjälp och inspiration av er som jag kan få. Översiktsbild finns på elvirapira.blogspot.com/2010/03/problembarn-i-tradgarden.html

Hoppas någon är sugen på att hjälpa till med planeringen! Är novis på detta så jag hoppas att någon erfaren har tid och lust att hjälpa mig.

Tusen tack!

• Svar på tråden Hjälp med trädgårdsrum
  • ALJO

Jag kikade in lite på din blogg och ritningen. Det jag undrar är:
    Hur stor är ytan ungefär? Om jag räknar grovt så skulle den vara typ 5*10 m?
    Vad vill du ha där? Uteplats, nytt grönsaksland eller annat?
    Hur nära huset ligger det? Alltså, är det en plats som kommer att bli mycket besökt, nära att gå ut och sätta sig med morgonkaffet?
    Hur mycket arbete vill ni lägga ner, föredrar ni gräsklippning varje vecka, eller ogräsrensning en gång i månaden?

Annars tycker jag det är en plats med mycket stora potential. Underbart med uppvuxna träd, buxbom och annat som ger rumskänsla.

• Hannal77

Tack för ditt svar! Du har rätt i att storleken är runt 5 x 10 m grovt räknat. Vi har idag odlingspallar på ett annat ställe i trädgården så det känns inte som om vi vill ha ett trädgårdsland just där. Jag skulle kunna tänka mig en rum just för morgonkaffet (ligger ca 15 m från huset) och vill gärna ha en ombonad känsla. Det känns som om vi inte behöver mer gräsmatta i trädgården utan jag vill gärna ha lite mer växter, blommor eller buskar.

Är väldigt tacksam för att du tycker detta verkar intressant. Ser fram emot ditt svar!!

• ALJO

Jag skall visa hur jag har gjort min kaffeuteplats: tradgardsfia.se/bilder.htm

Jag hade gjort något liknande hos dig, du har ju turen att redan ha både träd och häckar som ger rumsbildning. Jag hade lagt en rund uteplats av t.ex benders cirkelsten (billigt och bra, finns i olika färger), sedan hade jag tagit vara på ölandsstenarna och lagt dom längs med granhäcken både för att granar har rötter som inte mycket vill växa under, och för att få skötselgångar.
    Flocknäva är den bästa marktäckaren om man vill slippa ogräs, jag hade planterat sådan inne vid häckarna runt plattorna.
    En gång som leder ut från uteplatsen förstås i samma sten som uteplatsen, och sedan hade jag gjort allt mellan uteplatsen och häckarna till rabatt. Jag har ju gjort något liknande, och jag har planterat rosor med ettåringar första året för att fylla ut.Med en del matchande perenner. Perennrabatter går lika bra. Vill man ha ytterligare höjd i rabatterna kan man ha rosentorn med klematis, kaprifol eller klätterrosor.
    Jag vet inte om buxbomshäcken är en dubbel med plats att plantera "i" häcken..? Isf hadejag  satt t.ex strandiris, iris sibirica där, och sett till att både gran, thuja och buxbomen var välbeskurna. Thuja och  gran är ju ganska känsligt för hård beskärning, däremot buxbomen kan du tukta ganska hårt.
    Är häckarna bruna och fula på något ställe kan man även där ha någon spaljé med klätterväxter.
    Tänkte faktiskt göra en ritning och lägga in tills jag kom på att jag inte kan lägga bilder i inläggena så det får vara
    Tänk på färgerna, att stenen, huset och växterna skall matcha varandra. Och ta inte bort några av dom fina träden som växer där!
    Ok, hoppas du får något tips, och lycka till med din trädgård som jag tycker verkar vara helt underbar!
  • Hannal77

Tack för ditt fina förslag. Du får mer än gärna göra en ritning och maila den till mig (hannal77@yahoo.se) om du har tid och lust förstås! Jag kollade på din fantastiska uteplats och imponerades av blommorna runt omkring. Jag är ganska okunnig på vilka perenner som passar bra ihop så du får gärna föreslå fina och snabbväxande perenner som skulle passa bra. Buxbomshäcken är tillräckligt bred så jag kommer definitvt att följa ditt råd med att så strandiris (googlade för att se hur de såg ut!) där!

Svar på tråden Hjälp med trädgårdsrum