Jag skall visa hur jag har gjort min kaffeuteplats: tradgardsfia.se/bilder.htm
Jag hade gjort något liknande hos dig, du har ju turen att redan ha både träd och häckar som ger rumsbildning. Jag hade lagt en rund uteplats av t.ex benders cirkelsten (billigt och bra, finns i olika färger), sedan hade jag tagit vara på ölandsstenarna och lagt dom längs med granhäcken både för att granar har rötter som inte mycket vill växa under, och för att få skötselgångar.
Flocknäva är den bästa marktäckaren om man vill slippa ogräs, jag hade planterat sådan inne vid häckarna runt plattorna.
En gång som leder ut från uteplatsen förstås i samma sten som uteplatsen, och sedan hade jag gjort allt mellan uteplatsen och häckarna till rabatt. Jag har ju gjort något liknande, och jag har planterat rosor med ettåringar första året för att fylla ut.Med en del matchande perenner. Perennrabatter går lika bra. Vill man ha ytterligare höjd i rabatterna kan man ha rosentorn med klematis, kaprifol eller klätterrosor.
Jag vet inte om buxbomshäcken är en dubbel med plats att plantera "i" häcken..? Isf hadejag satt t.ex strandiris, iris sibirica där, och sett till att både gran, thuja och buxbomen var välbeskurna. Thuja och gran är ju ganska känsligt för hård beskärning, däremot buxbomen kan du tukta ganska hårt.
Är häckarna bruna och fula på något ställe kan man även där ha någon spaljé med klätterväxter.
Tänkte faktiskt göra en ritning och lägga in tills jag kom på att jag inte kan lägga bilder i inläggena så det får vara

Tänk på färgerna, att stenen, huset och växterna skall matcha varandra. Och ta inte bort några av dom fina träden som växer där!
Ok, hoppas du får något tips, och lycka till med din trädgård som jag tycker verkar vara helt underbar!