• Julianna

Huskur mot illamående

Hej vänner! Är det någon vänlig själ som har någon bra huskur mot illamående? Är i V 9. Mår illa mest hela tiden. Det hjälper något när jag äter, men jag kan ju inte äta hela tiden. Finns det något man kan dricka eller äta för att stilla illamåendet. Det är inte så jag kräks, men det är inte långt ifrån ibland. Det kommer särskilt när jag anstränger mig, ex går i trappor osv. Tacksam för tips. Kram

• Svar på tråden Huskur mot illamående
  • Aros

Köp Postafen på apoteket, det är receptfria åksjuketabletter. Min bm rekommenderade dem så de borde inte vara någon fara att äta. Något som också hjälpte mig, och inte var så onyttigt heller, var att äta vindruvor, gurkskivor samt att dricka mycket. Drack främst citronvatten, men att dela ett par jordgubbar eller vindruvor och lägga i en kanna isvatten är också väldigt gott.

• Glad i hågen

Jag hade likadant när jag var gravid just i dom där veckorna. För mig hjälpte det att småäta, men som du säger, man kanju inte äta hela tiden. Jag insåg snart att jag skulle bli som ett klot om jag fortsatte så, så jag gjorde i ordning morots- och gurkstavar som jag knaprade på både på jobbet och hemma. I handväskan hade jag alltid tunna hårdbröd, flatbröd tror jag de hette, men det ärju en smaksak, det går säkert med smörgåsrån eller nåt också.
    Lakrisal var bra för mig, och dextrosol...

Plus som Aros skrev, alltid ha tillgång till vatten.

• Ankan77

Usch ja, jag vet precis hur du har det.
    Har mått illa från vecka 5 fram till nu, v 13. Jag mår oxå bättre när jag äter, så jag har ätit mackor med ost, salta kex (saltiner).
    Först nu har jag kunnat varva med lite päron, vindruvor och melon. Godis & kakor har jag inte kunnat äta, då har jag mått ännu sämre.
    Har du det likadant??
    Mitt råd är att ät lite och ofta av något som du känner att du kan äta, strunta i om du går upp något kilo. Efter några veckor kommer illamåendet säkert att försvinna och då kan man ju äta som vanligt igen!!

Jag fick oxå tips att testa prostafen, men det blev aldrig av att jag släpade mig till apoteket....

Hoppas att du mår bättre snart!

Kram

• bagheera

Hej,
    mitt tips är att du äter nånting regelbundet, så magen inte går tom, det är då illamåendet kommer. Du känner vad du är sugen på och helt klart vad du INTE vill ha, se till att du iallafall äter även om det känns lite motigt.
    Jag köpte ingefärstabletter på hälsokosten, de funkade för mig, de är bra mot åksjuka oxå, samma som Prostafen som skrivs om här.

lycka till och var inte rädd för att äta

• snutti

jag var på apoteket för att köpa Postafen, då sa de att jag först ska rådfråga med min BM innan jag provar dem... Så det är mitt råd till dig om du tänkt prova dessa...

• vårsol

För mig hjälpte det faktiskt med att röra på mig regelbundet. Det är kanske inte det första man har lust med och i början kan det kännas som om illamåendet blir värre när man gör det. Men efter ett par dagars gympass och promenader försvann mitt illamående nästan helt.

• Julianna

Tack för era tips! Morotsstavar, gurkstavar, mycket vatten och Saliner låter som en bra och enkel grej. Jag äter frukt hela tiden, men det hjälper bara tillfälligt. Kram

• vårsol

En sak till kom jag på! Att dricka väldigt utspädd citronsaft kan funka. Men den måste vara jätteutspädd för om den blir för söt mår man mer illa istället.

Sen köpte jag såna där glassformar som man kan frysa saft i och göra egen isglass. Jag fyllde på med vatten bara och det tyckte jag fungerade jättebra! Is på pinne som man slickar i sig liksom. Inte sött men kallt och fuktigt = perfekt!

• Jennifer28

Jag åt Postafen då det var värst för min del med illamåendet och det hjälpte väl sisådär dessvärre blev jag så pass trött av de så jag slutade ta dem. Ett grönt äpple brukar hjälpa mig då jag mår illa.

• Kha

Jag drack väldigt mycket kolsyrat vatten typ vichy nuvo
    Det ät en gammal huskur sa min mormor och funkar bra
    Kram hoppas det går över/Karin

• OlliOlli

Jag käkade knäckebröd, drack vatten och tugga lakristuggummi....det hjälpte mig.

• Vännen

Jag har också konstant illamående, inte så att jag spyr, men det sitter en klump i halsen..
    Känns som att jag skulle behöva äta ngt hela tiden, men de går ju inte.
    Är konstant på kaviartuben då det känns bättre att få i sig något salt. =)
    Men skall försöka äta mer frukt i stället och dricka mycket.

• Smülschen

Ingefära ska hjälpa har jag hört.. Ingefärs-te, färsk ingefära och ingefärstabletter. Jag ska själv testa det eftersom jag mår fruktansvärt illa hela dagarna. Jag kan inte äta postafen eftersom jag blir så enormt sömning av dem...

• lurksmulan

Igår fick jag akut illamående och fick gå hem från jobbet efter 2 timmar. Tidigare har jag bara mått lite "lagom" illa, men det här var verkligen hemskt.
    Det jag kan peta i mig då är vichy nouveau naturell, nyponsoppa, youghurt och citronjuice. INTE citronsaft, utan juice. Fontana har en bra som heter "lemonade" helt enkelt, och den är så sur att det gör ont i käkarna. Men man mår toppen av den!
    Idag mår jag bättre men är fortfarande hemma och försöker återhämta mig lite och skaffa mer energi. Fortsätter det så här ska jag be min bm om tabletter.

• linhen

Isglass!! Lindrar och kyler skönt i magen! Storpack piggelin....

• väduren75

Hej! Jag har också haft problem med illamåendet, men jag köpte Tablett Postafen på apoteket och det är att rekomendera.... Har inte mått illa sedan jag började med dem.

• Luna74

Hej!

Mådde oxå rätt risigt fram till v.11-12 och fick ligga mest stilla. Jag undvek mjölkprodukter vilket kan sätta igång illamåendet och det hjälpte. Likadant med sötsaker. Nyponsoppa kunde jag dricka i mängder och så åt jag bröd till. Pasta och ris brukar vara lättätet och du behöver kolhydraterna för att orka något. Du får helt enkelt prova dig fram lite.

Lycka till och hoppas att det släpper snart!

• clary

funkar med ett glas juice eller saft för mig! Visst, det blir massa kalorier i längden det också :P

• emmamma

Det mesta har ju redan sagts
    Ingefära, isglass och sen brukar jag försöka tänka på att andas rätt, alltså inte spänna magen och lungona när jag andas. Det hjälper lite iaf.
    Men jag håller med. Det är verkligen jobbigt.

• mamiz

Gå in på www.kulmedkula.se.Det gjorde jag och blev mycket bättre av armbanden jag köpte.Kostar 99 kr +porto.tillsammans med postafen är hela illamåendet borta.Lycka till.

Svar på tråden Huskur mot illamående