• tre barn o hund

Deprimerad och humörsvängningar av lågkolhydratkost???

Jag har nu ätit enligt GI sedan januari och har gått ner ca. 6-7 kg utan att någonsin gått hungrig. Jag trivs i mitt nya sunda förhållande till maten, till och med någon hamburgare har det faktiskt blivit, jag tränar regelbundet och har fått flyt i både kost och motion

MEN, mitt humör är outhärdligt för resten av familjen....jag har alltid haft problem med pms, men nu är det tusen gånger värre och jag kan bara koppla samman det med att jag inte äter kolhydrater längre. Min sambo påpekade att jag faktiskt är direkt aggressiv och labil, och jag känner själv att jag är som en tickande bomb...ledsen känner jag mig också med nära till tårarna hela tiden.
    Är det någon som känner igen sig i det här och finns det något jag kan komplettera med utan att behöva gå tillbaka till pasta, ris och bröd för det vill jag inte

Sedan jag slutade med kolhydraterna har min ledvärk försvunnit, mjällen (som var ett riktigt problem tidigare) är också borta och min mage fungerar bättre än på många år!
    Men om jag inte får rätsida på mina humörsvängningar är det risk för att vår relation inte kommer hålla och det får inte hända

• Svar på tråden Deprimerad och humörsvängningar av lågkolhydratkost???
  • lammet

Har tyvärr inte råd att ge men jag blev likadan. Det var som att min kropp inte funkade utan kolhydrater. Du kanske kan lägga till lite, långsamma sådana, så kanske det dämpas något! Nu gav jag iofs ett råd ändå:)...

• Rönne

Hittade en förklaring på Fredrik Pauluns blogg:

När du äter kolhydrater frigörs insulin som trycker in de tre aminosyrorna leucin, isoleucin och valin i dina muskler. Detta är en del av insulinets muskelbyggande egenskaper. Dessa tre aminosyror kallas även de grenade aminosyrorna, och konkurrerar med aminosyran tryptofan om upptaget till hjärnan. Blodkärlen som leder till hjärnan är nämligen väldigt specifika (kallas blod-/hjärnbarriären) och låter bara vissa ämnen passera fritt. Just de grenade aminosyrorna och tryptofan trängs så att säga vid samma dörr, och sjunker de grenade, blir kvoten mot tryptofan förskjuten och mer av den aminosyran passerar blod-/hjärnbarriären. Konsekvensen blir en högre halt tryptofan i hjärnan, och eftersom den aminosyran är byggstenen för serotonin ökar även serotoninhalten.
    Serotonin är en signalsubstans som gör oss välmående och sänker upplevelsen av stress. Det ger god nattsömn och är nödvändigt för att vi ska må bra. En klinisk depression bekämpas faktiskt med ämnen som på syntetisk väg ökar serotoninet. För lite kolhydrater sänker alltså serotoninet.

Det verkar som att olika personer behöver olika mängd kolhydrater för att fungera. Funderade på om man skulle testa att tillföra vegetabiliskt insulin för att balansera (blåbärsblad) eftersom kosten verkar strypa den mängden man behöver i vissa fall eller kanske tillsätta lite kolhydrater efter någon GI tabell för att nå en balans som man får känna efter själv.
  • Rönne

Förresten...testa omega 3, D-vitamin, kalcium+magnesium mot din PMS. Kan också hjälpa med växtöstrogen (bidrottninggele, jättenattljusolja)

• tre barn o hund

Ah...jag gissar att jag är extra känslig eftersom jag redan har lite problem med humöret vid pms, serotoninet är inte att leka med och jag behöver nog behålla den produktion jag har

Får försöka öka på med BRA kolhydrater, det måste ju gå att fungera även om man äter sunt! Tack för tips om kost-tillskotten, jag ska ta tag i det här en gång för alla så det blir frid och fröjd här hemma igen *s*

• Rönne

hmm..satt och funderade på det där tryptofanet. Om man ökade det så kanske man skulle nå samma resultat fast hoppa över några steg. I den första länken här nedan så står det att det finns hyffsat mycket tryptofan i sojaböner.
    sv.wikipedia.org/wiki/Tryptofan

Sen hittade jag en annan intressant länk om tryptofan och studier på depression
    www.serotonin.nu/articles.asp

Sen kikade jag lite på soja och där kanske man kan slå två flugor i en smäll eftersom soja innehåller fytoöstrogener (växtöstrogen) som jag nämnde tidigare.

www.mixednews.net/2009/07/21/naturliga-botemedel-for-perimenopause-och-klimakteriet-symtom/

Oj vad det är intressant att nysta upp sånna här trådar {#lang_emotions_laughing}

Sen får man ju testa försiktigt. Ett glas sojamjölk kanske?

• VictoriaK

Väldigt sent svar....

Men ville ändå skriva, om du inte fått bukt på detta.

JA, man blir deppig (hänvisar till herr Paulúns info)

Men vad du istället kan äta är edamamebönor, quinoa, mathavre, riskakor, ris, svarta bönor, rotfrukter, majs. Alltså kolhydrater från växtriket. Det skulle jag rekommendera, om din kropp pallar det, dvs.

Och dessutom:

Blir alltid fler kalorier med de pålägg man har till brödet, sockret i brödet, såsen till potatisen etc.

Med baljväxter, rotfrukter och de jag hänvisade till slipper du detta :)

Kan vara värt att testa!

Svar på tråden Deprimerad och humörsvängningar av lågkolhydratkost???