Jessa79 skrev 2010-03-17 09:41:55 följande:
Jag kan också tycka att det är lite överdrivet att en 6-åring ska ha egen dator. På utvecklingsamtalet nu senast antydde personalen att det var dags att dottern fick en egen dator för "alla" de andra barnen hade det. Dottern är 4,5 år! Till saken hör att både jag och sambon jobbar som systemutvecklare så någon brist på datorer i hemmet finns det ju knappast... Men ärligt varför är det så viktigt att barn som inte börjat skolan ska kunna googla? Jag förstår faktiskt inte det och jag jobbar tom inom branschen. Sedan att lära sig räkna och skriva tror jag faktiskt barnen gör lättare om de vuxna sitter ned med barnet och helt enkelt läser en bok etc. Men visst spel kan vara bra som komplement men varför ska det vara så viktigt att de just sker på en egen dator? Det blir ju bara mer komplicerat för föräldern att ha "datortider" om det är barnets egna.. Men alla är vi olika och tur är väl det men jag blir störd när man för höra att det är ett "måste" på utvecklingssamtal för en som är född 05!
Jag tycker egentligen inte alls att det är viktigt med en egen dator. Och vi kommer nog inte ge den till sonen som "hans egen". Men i praktiken blir det hans (eller barnens, när lillebror börjar vilja använda den) eftersom vi föräldrar har varsin bärbar dator från jobbet som barnen inte kan/får använda. Så denna nya blir "familjens", men i praktiken barnens egen.
Jag tycker inte heller att det är viktigt att kunna googla. Men min son ställer 100 vetgiriga frågor om dagen, varav jag inte har svaret på hälften av dem... så vi brukar googla efter information tillsammans. Och ibland får han göra det själv. Så vi tycker nog egentligen inte så olika, men vi råkar ha behov av en extra dator i huset! Kring läsa/skriva så håller jag helt med dig, bäst att göra det tillsammans med en vuxen. Och som komplement till det spelar sonen läs/skriv spel, oftast när jag nattar lillebror. Då blir alla nöjda och glada och vi får lugn och ro i familjen
Ska kolla en Compaq mini. Passar på att fråga dig som har koll, vilket operativsystem är att föredra på en Mini-Pc, Windows 7 Starter eller XP Home??