• resemamman

Vilken dator till en 6-åring?

Inser att detta är ett lyxproblem, men jag frågar ändå...

Min snart 6-åring har i snart ett år haft min gamla i princip uttjänta bärbara dator. Där spelar han spel (CD-ROM och via internet), mailar och kollar film (online, mest småklipp på t ex svt play).

Nu börjar datorn lägga av fullständigt och jag vill köpa en ny. (Övriga datorer i familjen är jobbdatorer så dem vill vi inte att han använder). Men vad ska jag köpa?? Mina "krav", hans "behov" är:

- Bärbar (kommer följa med på en längre resa nästa år)
    - Så liten som möjligt
    - Lång batteritid är bra
    - Kunna spela spela via CD-ROM (eller kan man ladda PC-spel på usb eller liknande för att kunna köra i dator utan cd-spelare??)
    - Gärna kunna kolla film (ffa när vi reser vore det praktiskt, då slipper vi ta med bärbar DVD-spelare)

• Svar på tråden Vilken dator till en 6-åring?
  • Yamashita

En dator lägger inte av, den kommer alltid vara lika snabb som den var när den köptes.
    Prova att köra en diskrensning och en defragmentering. Virusscan och en CCleaner scan.
    Uppdatera drivrutiner och kanske t o m ominstallera den helt.

MEN om man nu har pengar över och inte har något annat att lägga dem på så vore en sån här perfekt.
    Compaq Mini

• resemamman
    Yamashita skrev 2010-03-14 22:17:06 följande:
    En dator lägger inte av, den kommer alltid vara lika snabb som den var när den köptes. Prova att köra en diskrensning och en defragmentering. Virusscan och en CCleaner scan. Uppdatera drivrutiner och kanske t o m ominstallera den helt. MEN om man nu har pengar över och inte har något annat att lägga dem på så vore en sån här perfekt. Compaq Mini
    Hm, jag har gjort allt det där... ominstallerat rubb och stubb, diskrensat och defragmenterat. Och den är fortfarande urseg och låter som ett tröskverk...

Ska kolla in Compaq Mini! Tack för tips
  • mrbiig

varför har en 6 åring en egen dator?

en 6 åring skall leka och vara ute
  • resemamman
    mrbiig skrev 2010-03-16 22:15:11 följande:
    varför har en 6 åring en egen dator? en 6 åring skall leka och vara ute
    Du har inte riktigt hängt med i utvecklingen va? Datorer används redan i förskolan numera... Som komplement till utelek...
  • Tola
    resemamman skrev 2010-03-17 08:43:18 följande:
    Du har inte riktigt hängt med i utvecklingen va? Datorer används redan i förskolan numera... Som komplement till utelek...
    Jag brukar inte svara i trådar om jag inte har svaret på själva frågan. MEN, är det inte just det som är det mest skrämmande, att barnen redan på förskolan använder datorer?
    Visst är det bra att kunna med datorer men att en 6åring oavsett om man är mångmiljonär ska ha en egen bärbar dator?
    Vi köpte en leksaksdator till våran 5åring och det får räcka! Där kan han lära sig bokstäver och siffror..
  • resemamman
    Tola skrev 2010-03-17 08:57:30 följande:
    Inte ett dugg skrämmande tycker jag. Däremot skrämmande för äldre generationer kanske som inte kommer hänga med i utvecklingen... En leksaksdator?! Till en 5-åring?! Varför?? Min snart 6-åring söker information, googlar, spelar spel (mest läsa, skriva och räkna spel) mm mm. Varför INTE uppmuntra lärande när barnen efterfrågar det??

Och att vi i vår familj behöver en barndator skrev jag i TS. Familjens övriga datorer är jobbdatorer och tillhör våra arbetsgivare. Därmed är de inte lämpade att användas av barnen. Man behöver inte alls vara mångmiljonär för att köpa en enklare bärbar dator till ett barn... våra barn får fö inte onödigt mycket leksaker. Skulle tex aldrig falla mig in att köpa en i mina ögon dyr leksaksdator i en leksaksaffär... men alla är vi olika !
  • Tola

ok, ja jag äf född 85 och tycker handskrivande tillomed skrivstil borde få finnas kvar hellre än att allt ska vara på dator!

Men alla är vi ju olika.
    har inget svar på din fråga TS
  • Jessa79

Jag kan också tycka att det är lite överdrivet att en 6-åring ska ha egen dator. På utvecklingsamtalet nu senast antydde personalen att det var dags att dottern fick en egen dator för "alla" de andra barnen hade det.  Dottern är 4,5 år!

Till saken hör att både jag och sambon jobbar som systemutvecklare så någon brist på datorer i hemmet finns det ju knappast... Men ärligt varför är det så viktigt att barn som inte börjat skolan ska kunna googla?

Jag förstår faktiskt inte det och jag jobbar tom inom branschen. Sedan att lära sig räkna och skriva tror jag faktiskt barnen gör lättare om de vuxna sitter ned med barnet och helt enkelt läser en bok etc.

Men visst spel kan vara bra som komplement men varför ska det vara så viktigt att de just sker på en egen dator? Det blir ju bara mer komplicerat för föräldern att ha "datortider" om det är barnets egna..

Men alla är vi olika och tur är väl det men jag blir störd när man för höra att det är ett "måste" på utvecklingssamtal för en som är född 05!

• Jessa79

Inser att jag kom ifrån frågan i TS lite. Sorry men jag är fortfarande sur sedan mötet på förskolan

Som svar på din fråga så håller jag med #1 att Compaq mini nog skulle passa bra er bra

• MassiiMotoo

Jag hade ALDRIG köpt en ny dator till en 6 åring. Däremot som förste talaren hade jag gjort en rensning av dator och så hade den inte "lagt av" så mkt.

Sen tycke rjag inte en 6 åring ska sitta så hemskt mkt vid en dator. Ser inget fel tt dem sitter, men de låter som att han sitter ganska mk vid en.

Testa att rensa datorn som sagt och defragmentera den .

• resemamman
    Jessa79 skrev 2010-03-17 09:41:55 följande:
    Jag kan också tycka att det är lite överdrivet att en 6-åring ska ha egen dator. På utvecklingsamtalet nu senast antydde personalen att det var dags att dottern fick en egen dator för "alla" de andra barnen hade det.  Dottern är 4,5 år! Till saken hör att både jag och sambon jobbar som systemutvecklare så någon brist på datorer i hemmet finns det ju knappast... Men ärligt varför är det så viktigt att barn som inte börjat skolan ska kunna googla? Jag förstår faktiskt inte det och jag jobbar tom inom branschen. Sedan att lära sig räkna och skriva tror jag faktiskt barnen gör lättare om de vuxna sitter ned med barnet och helt enkelt läser en bok etc. Men visst spel kan vara bra som komplement men varför ska det vara så viktigt att de just sker på en egen dator? Det blir ju bara mer komplicerat för föräldern att ha "datortider" om det är barnets egna.. Men alla är vi olika och tur är väl det men jag blir störd när man för höra att det är ett "måste" på utvecklingssamtal för en som är född 05!
    Jag tycker egentligen inte alls att det är viktigt med en egen dator. Och vi kommer nog inte ge den till sonen som "hans egen". Men i praktiken blir det hans (eller barnens, när lillebror börjar vilja använda den) eftersom vi föräldrar har varsin bärbar dator från jobbet som barnen inte kan/får använda. Så denna nya blir "familjens", men i praktiken barnens egen.

Jag tycker inte heller att det är viktigt att kunna googla. Men min son ställer 100 vetgiriga frågor om dagen, varav jag inte har svaret på hälften av dem... så vi brukar googla efter information tillsammans. Och ibland får han göra det själv. Så vi tycker nog egentligen inte så olika, men vi råkar ha behov av en extra dator i huset! Kring läsa/skriva så håller jag helt med dig, bäst att göra det tillsammans med en vuxen. Och som komplement till det spelar sonen läs/skriv spel, oftast när jag nattar lillebror. Då blir alla nöjda och glada och vi får lugn och ro i familjen

Ska kolla en Compaq mini. Passar på att fråga dig som har koll, vilket operativsystem är att föredra på en Mini-Pc, Windows 7 Starter eller XP Home??
  • skorpionen80
    resemamman skrev 2010-03-17 10:09:46 följande:
    Jag tycker egentligen inte alls att det är viktigt med en egen dator. Och vi kommer nog inte ge den till sonen som "hans egen". Men i praktiken blir det hans (eller barnens, när lillebror börjar vilja använda den) eftersom vi föräldrar har varsin bärbar dator från jobbet som barnen inte kan/får använda. Så denna nya blir "familjens", men i praktiken barnens egen. Jag tycker inte heller att det är viktigt att kunna googla. Men min son ställer 100 vetgiriga frågor om dagen, varav jag inte har svaret på hälften av dem... så vi brukar googla efter information tillsammans. Och ibland får han göra det själv. Så vi tycker nog egentligen inte så olika, men vi råkar ha behov av en extra dator i huset! Kring läsa/skriva så håller jag helt med dig, bäst att göra det tillsammans med en vuxen. Och som komplement till det spelar sonen läs/skriv spel, oftast när jag nattar lillebror. Då blir alla nöjda och glada och vi får lugn och ro i familjen Ska kolla en Compaq mini. Passar på att fråga dig som har koll, vilket operativsystem är att föredra på en Mini-Pc, Windows 7 Starter eller XP Home??
    Kan man verkligen skriva och läsa så bra när man är 6 år så att man kan googla? Är du inte rädd för att han ska gå in på olämpliga sidor?

Ta det inte som kritik, jag hade ingen aning om att det fanns 6-åringar som var så duktiga på att skriva och läsa så att de klarar av sånt!
  • resemamman
    skorpionen80 skrev 2010-03-17 10:46:05 följande:
    Kan man verkligen skriva och läsa så bra när man är 6 år så att man kan googla? Är du inte rädd för att han ska gå in på olämpliga sidor? Ta det inte som kritik, jag hade ingen aning om att det fanns 6-åringar som var så duktiga på att skriva och läsa så att de klarar av sånt!
    Ja det kan han. Och han har inte ens fyllt 6 år... Dessutom har han listat ut att google kan stava åt honom om han stavar fel... Han söker ju inte text info, det blir för mycket att läsa. Men sånger (ofta youtube inspelningar av sånger de sjunger på dagis), filmsnuttar (tex hur man viker pappersflyg), bilder (t ex hur något ser ut) kan han hitta. Och visst, olämpliga sidor skulle han kunna ta sig in på. Parental Control inställning i dator hindrar vissa olämpliga sidor. Men det är nog ett bekymmer man får leva med hela barnens uppväxt, så jag ser egentligen inte att problemet är större för en 6-åring än en 10 eller 12-åring.
  • resemamman
    MassiiMotoo skrev 2010-03-17 10:04:54 följande:
    Jag hade ALDRIG köpt en ny dator till en 6 åring. Däremot som förste talaren hade jag gjort en rensning av dator och så hade den inte "lagt av" så mkt. Sen tycke rjag inte en 6 åring ska sitta så hemskt mkt vid en dator. Ser inget fel tt dem sitter, men de låter som att han sitter ganska mk vid en. Testa att rensa datorn som sagt och defragmentera den .
    Bra tips, men har provat och det funkar inte att ominstallera och defragmentera. Den lägger av ändå... Nä, han sitter inte så mkt vid datorn alls. Men eftersom han inte har tillgång till någon annan dator i familjen så har vi inte kommit på nån bättre lösning än att köpa en specifikt till barnen. Alternativet är att typ gå till biblioteket och använda deras datorer men det känns lite för omständigt!
  • tessilus

att den låter mycket kan vara att det är för mycket damm i fläkten. brukar du skruva isär o ta bort allt damm?

Svar på tråden Vilken dator till en 6-åring?