• TheLove

"Allergi" mot röd mat...

På dagis diskuterade vi härrom dagen min sons röda prickar runt munnen. Jag var övertygad om att det var samma sak som förra vintern, dräggel kombinera med kyla. Men så hade de tänkt att det kunde vara tomat. Efter det sa vi att vi skulle utesluta det men redan samma dag fick han i sig det via mat hemma hos svärmor, vi visste inte att det var tomat i och hon var inte hemma.

Prickarna döck upp direkt och och efter det har vi inte gett honom tomat, nu fick han i sig en bit rött äpple och reagerade på det.

Vi ringde bvc för ett läkarintyg då han reagerar även om det är i maten och de behöver det på dagis. Då får jag en utsnäsning av bvc tanten som säger att de absolut inte har tid att kolla på honom men att hon ska ringa dagis och prata med dem.

Nu undrar jag vad jag ska undvika mer. Då hon inte var sammarbetsvillig och ville diskutera med mig. Han har reagerat på rött äpple, tomat, röd paprika.

Är morot okej? gul tomat? vad ska man undvika mer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden "Allergi" mot röd mat...
  • Hannah76

Härlig bvc-sköterska... Ring din läkare och prata med denna. Det är ganska vanligt att barn reagerar på röda frukter/grönsaker, men det borde kollas upp.

• TheLove

Problemet är att vi inte har någon husläkare... men kanske bara kan ringa vc?
    Denna bvc tant sa ju att man ej kan kolla upp det, det stämmer alltså inte?

• Malawi

Ring VC. Jag har en vän som i vuxen ålder inte tål röda grönsaker och röd frukt. Han tålde det dock när han var liten.

För att bli mer säker på allergin/överkänsligheten tror jag man rekommenderar tre gångers provocering. Alltså håll upp med allt rött. Ge lite rött, dokumentera reaktionen. Håll upp, ge rött, dokumentera och så en gång till. Men det vet en läkare bättre.

Du kanske kan ringa allergimottagningen på ditt sjukhus för telefonrådgivning?

• Hannah76
    TheLove skrev 2010-03-12 09:39:36 följande:
    Problemet är att vi inte har någon husläkare... men kanske bara kan ringa vc?Denna bvc tant sa ju att man ej kan kolla upp det, det stämmer alltså inte?
    Ja ring vc. Visst det kan vara så att han bara är lite känslig och att det försvinner, men bättre att kolla upp än att inte göra det.
    Vår dotter har svullnat upp i ansiktet ett par gånger, och vi fick komma in och göra tester. De visade inget, men vi har kommit fram till att hon är känslig/allergis mot färgämne (främst det som finns i godis, azofärger).
  • Rhoda Horswunce

Prickarna är inte farliga på något sätt, så du behöver inte undvika något innan du vet att reagerar på det. Detta är ingen allergi, utan en överkänslighet som växer bort med tiden.

• TheLove

Har pratat med vc nu. Ringde direkt efter mitt förra meddelande men det tar ju ett tag innan man blir uppringd... Och denna person var inte så trevlig hon heller och sa att "det är konstigt att så många måste ha läkarintyg för matallergi, det måste vara någonting nytt de har börjat med" Men så vitt jag vet (har ju pratat med förskolepersonalen) så har det alltid varit lika hårt. Jag fick även förklara att det är ju inte en kockerska som står och lagar all mat i köket utan den måste ju specialbeställas.

Men jag fick i alla fall en telefontid med en läkare NÄSTA FREDAG!!! Frågade om jag inte kunde få en remiss till alergicentralen men det kunde läkaren som jag ska prata med kanske fixa...

Får man bli irriterad på sjukvården ibland?

• Gunnell

Jag har lite samma grej fast. Men min överkänslighet blev bättre ju äldre jag blev och nu när jag är vuxen så är det nästan borta. Men när jag talat med läkare så menar de att det snarare handlar om en överkänslighet och inte allergi. Jag är alltså inte allergisk utan känslig mot vissa ämnen. 

Körsbär! Det blev jag jätteprickig av när jag var liten :) Jordgubbar kan jag äta men inte ta i :) Man får prova sig fram ofta är det inte farligt (om man inte har allvarlig allergi typ nötallergi). Jag kunde inte äta citrusfrukter heller men det kan jag nu. 
    Jag har varit överkänslig och allergisk hela mitt liv, mitt tips är att inte bli för hysterisk. Det är inte farligt även om det är jobbigt att bli prickig och att det kliar. Överkänslighet kan komma och gå och det är ju synd om man undviker en sak hela livet som man faktiskt kan äta senare :) Jag gör/äter saker jag borde undvika ibland för om jag skulle undvika allt skulle det hindra mig för mkt :) 
  • Kajak

TS

Ring gärna till barnklink om det finns där du bor eller nästa stad.

Men fram tills du träffar läkaren kan du börja med undvika allt som är röda.
    Morot, saft gul tomat m.m. kan du prova ge, bara för att se hans reaktion så vet du vad du ska berätta för läkaren.

Det gjorde vi då vi misstänkte vår sonen inte klarar dricka komjölk.
    Så han var utan en vecka så vi kunde berätta skillnader mellan innan och efter.

Så vi fick en remiss till barnklink, ca 7 mil bort men det gjorde inegtning.
    Bara vi får hjälp och så vi fick läkarintyg på detta så dagisen ger honom komjölkfri kost.

Lycka till!

• Gunnell
    Rhoda Horswunce skrev 2010-03-12 10:42:06 följande:
    Prickarna är inte farliga på något sätt, så du behöver inte undvika något innan du vet att reagerar på det. Detta är ingen allergi, utan en överkänslighet som växer bort med tiden.

Ja precis :) 
Svar på tråden "Allergi" mot röd mat...