• finelinan

Hur lyckas jag med tulpaner i vas?

Vilka ska man köpa? Hur mycket vatten ska de ha? Hur ska de skötas?

De är så fina när de är nya men efter en dag eller två vill jag bara slänga ut dem. Jag brukar ha tulpanerna kvar i förpackningen, snitta dem och ha dem i ljummet vatten i ett par timmar innan förpackningen åker av. Stå kallt över natten. Men inte håller de mer 'än två dagar ändå. Växer som ogräs gör de också.

Har hört att man ska lägga potatismjöl i vattnet för att undvika att de växer? Men det lyckades inte här...

• Svar på tråden Hur lyckas jag med tulpaner i vas?
  • Gyllan

Tulpaner vill ha kallt vatten, ju kallare destå bättre.

• Felicia78

jag har samm problem som du TS. Skitirriterande. älskar tulpaner men de blir sååå långa o hänger åt alla hål o kanter...

• Tindras äiti

jag såg på tv4 efter 10 med maluo och där pratade dom om tulpaner

ny snitt yta ca 2-3 cm behåll plasten på minnst en timma iskalltvatten och lägg sen i några isbitar per dag och byt vatten offta...ska själv testa detta så snart ja fått köpt tullisar :D

• Guido

som sagt - iskallt vatten, gärna isbitar. en riktig tulpan vas som ger stöd runt om men inte är för tight nertill. inte så mycket blad - ffa inte nedom vattennivån. beror också ofta på vilken kvalité det är på varan. vet att tex coops lite dyrare tulpaner håller superbra. tiopack som är tunna från början brukar segna ganska snart tyvärr men man kan ju ha tur!

• bara lilla jag

kallt vatten, snitta stjälkarna ca 2cm. låt de stå i förpackningen ca 1 h.. Plocka av förpackningen och så är de jättefina.. jag byter vatten varje dag och när de blir för långe så snittar jag av en bit igen.. Mina brukar stå och vara fina i ca 1 v

• Soul

Tulpaner växer kraftigt när de kommer i vatten. Håll vattnet kallt, snitta om varannan dag och byt vattnet minst lika ofta. Låt eventull plast eller band sitta kvar minst en timme efter du satt dem i vatten. Så gör jag och de tulpaner jag köpte förra fredagen står fortfarande fina, men mycket mer än en vecka brukar det inte bli innan det är dags att köpa nya.

• litetpyre

man måste snitta tulpanerna med en vass kniv. använder man sax eller slö kniv så täpper man igen de små, små "rören" som suger upp vatten.

jag såg också på det enter tio pragrammet med malou där de pratade om tulpaner. där sa floristen att det inte är någon skillnad på dyra och bililga tulpaner kvalitetsmässigt. allt de står sig lika länge.
    jag tycker precis tvärt emot. de billga man köper på konsum eller liknande torkar oftast ihop efter några dagar. mendan en buketten jag fick av sambon som han köpte nere i blomsteraffären för dyrare pengar stog sig en hel vecka och var jätte fina (ställde dem kallt på natten dock).

en annan grej man kan kika på är ifall de står i vatten i butiken. låter knasigt men det är många butiker som bara sätter tulpanerna i hinkar utan vatten.

• lokisse

köp dom som gnislar och knarrar när man tar i dom.
    skär av ca 2cm
    ha gärna isbitar i vatttnet och byt ofta

Difficile est saturam non scribere
  • ALJO

och tänk på att om du har äpplen i närheten så vissnar tulpanerna fort. 5 dagar skall dom klara sig iaf, helst 7 innan dom  är helt vissna.

• Magrat

Förutom att vattnet ska vara kallt kan man blanda i en matsked potatismjöl i vattnet.
    De slokar inte så mycket då.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • finelinan

Tack för tips. Imorgon kommer nya tulpaner in i köket och de ska banne mig hålla. Isbitar får de vara utan, men kallt vatten kan de få. Ofta. =)

• Inredningstrollet

Köper numera aldrig tulpaner i matbutiker eller liknande, det ska vara från en blomsteraffär - de är finast och håller längst.
    Kallt vatten. Snitta om och byt vatten varje dag.
    Observera så inte vattennivån går upp till bladen, då sunkar de ihop sig..
    Lätt som en plätt! {#lang_emotions_flower}

Svar på tråden Hur lyckas jag med tulpaner i vas?