• Anonym (beslutångest)

Gick du upp i vikt av hormonspiral?

Jag har fått en tid för att sätta in hormonspiral (mirena). BM rekomenderade den eftersom jag inte är så duktig på att ta p-piller samma tid varje dag. Men sen läser jag i forum att många går upp mot 10 kg?? Har också läst om ökad hårväxt, fett hår, finnar, humörsvängningar m.m. Men att många slipper sin mens. Beslutångest.

Vad hette din hormonspiral och gick du upp i vikt av den? Några andra biverkningar?

• Svar på tråden Gick du upp i vikt av hormonspiral?
  • Edda2

Hej.
    Jo jag gick upp i vikt närmare 12kg på bara några månader.
    Ont i magen hela tiden, kunde inte a sex pga smärtan. Humöret till det värre och finnar.
    Den åkte ut efter några mån då jag tänkte det blir bättre med tiden kanske men nej aldrig mer. De 12kg var väldigt svårt att gå ner igen men det gick.

• Anonym (HM)

Jag gick upp 13 kg, fick dålig hy i pannan men bättre hy i övrigt. Fick en del "pluppar" lite här och var (typ på benen, såg ut som små inflamerade hårsäckar). Fick även tyvärr mer hår.
    Det possitiva var att humöret blev bättre och jämnare och jag slapp mens. Sen att jag inte behövde komma ihåg att ta några piller såklart.

Trots alla biverkningar kan jag tänka mig att eventuellt sätta i en ny såsmåninom, men vara väldigt vaksam över vikten framförallt.

Jag hade Levonova i 3 år.

• Anonym (beslutångest)

Tack för svar. Blir mer och mer säker på att jag inte vill ha någon. Blir nog kondom tror jag.. fast sambon är inget för en sån tyvärr :-P

Hade du, Gardrobsblomma, också Levonova? För det kanske är lite olika biverkningar beroende på vilket "märke" man har på spiralen?

Vill höra från fler!!

• Anonym (Cu)

Du kan inte testa kopparspiral då?

• Vroooooom

Jag har kopparspiral och har ingen personlig erfarenhet av hormonspiralen men min mor hade hormonspiral under många år och  jag har även kompisar som har hormonspiral. De flesta är nöjda med spiralen även om det finns några få som fått jobbiga biverkningar.

Du har inte funderat på kopparspiral istället då? Den kostar ju dessutom ingenting.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Anonym (beslutångest)

Jo jag har funderat på kopparspiral men många börjar ju blöda så mycket. Jag blöder redan ganska mycket och får äta järntabletter imellanåt. Svårt det här .. vet varken in eller ut Men jag vet i vilket fall att vi inte vill ha fler barn nu, det räcker med 2 små liv

• Anonym (HM)

Jag började med att testa kopparspiralen, man har ju inte så mycket att förlora på den då den dessutom är gratis.
    Jag blöder också mycket normalt sett och tyvärr blödde jag ännu mer och hade mellanblödningar för jämnan så jag bytte till Levonovan istället.
    Men inte alla får ju besvärliga blödningar av kopparspiralen, och har du tur så är du en av dom som inte får det..

• Anonym (beslutångest)

Vill höra från fler med erfarenhet av koppar/hormonspiral

• Anonym (beslutångest)

Fler tjejer på familjeliv måste väll ha haft hormon/kopparspiral

• Anonym

Jag har hormonspiral och har inte gått upp ett gram snarare tvärtom.
    Trivs jättebra med och när det är dags att byta ska jag sätta in en ny
    skönt att slippa mensen

Svar på tråden Gick du upp i vikt av hormonspiral?