• VixieB

Praktik som undersköterska

Jag har blivit beviljad en praktik som undersköterska på ett vårdboende för äldre.
    Vad bör jag tänka på? Jag är inte utbildad uska och har aldrig jobbat med det, så tips mottages tacksamt. Vore även kul om någon uska kan berätta lite om jobbet och så. :)

• Svar på tråden Praktik som undersköterska
  • Sofiero

Tjaa, med sunt förnuft kommer man riktigt långt. Hur skulle DU vilja bli behandlad om det var du som låg där?? Det har hjälpt mej många gånger.
    Svårt att berätta generellt, området är ju ganska stort, men fråga om det är nåt du vill veta och Lycka till!

• VixieB
    Sofiero skrev 2010-03-12 12:10:58 följande:
    Tjaa, med sunt förnuft kommer man riktigt långt. Hur skulle DU vilja bli behandlad om det var du som låg där?? Det har hjälpt mej många gånger. Svårt att berätta generellt, området är ju ganska stort, men fråga om det är nåt du vill veta och Lycka till!
    Så sant! Kan nog vara en bra tanke det där, om det vore jag... Det här är tydligen ett mindre vårdboende, med, för att citera min jobbcoach, "vanliga små tanter och farbröder".

Tack!
  • Sofiero
    VixieB skrev 2010-03-12 12:18:45 följande:
    Så sant! Kan nog vara en bra tanke det där, om det vore jag... Det här är tydligen ett mindre vårdboende, med, för att citera min jobbcoach, "vanliga små tanter och farbröder". Tack!
    Jo men precis, tänk om det var du som behövde hjälp på toaletten, i alla fall jag skulle uppskatta att dörren stängdes, att få sitta i fred, ha larmknappen tillgänglig så man slipper "ropa" osv. Sen är det ju såklart inte alla som kan sitta själva, men det är ju fortfarande en människa som är värd största respekt.

Enligt min erfarenhet är det just där som det brister för de här kärringarna som jobbat "för länge"; människorna blir mer objekt än individer. Det börjar slarvas med än det ena, än det andra. Man "torkar en röv" istället för att "hjälpa en människa på toaletten" om du fattar skillnaden.

Vad är det för slags boende då? Serviceboende, äldreboende, demensboende?
  • VixieB
    Sofiero skrev 2010-03-12 12:34:59 följande:
    Jo men precis, tänk om det var du som behövde hjälp på toaletten, i alla fall jag skulle uppskatta att dörren stängdes, att få sitta i fred, ha larmknappen tillgänglig så man slipper "ropa" osv. Sen är det ju såklart inte alla som kan sitta själva, men det är ju fortfarande en människa som är värd största respekt. Enligt min erfarenhet är det just där som det brister för de här kärringarna som jobbat "för länge"; människorna blir mer objekt än individer. Det börjar slarvas med än det ena, än det andra. Man "torkar en röv" istället för att "hjälpa en människa på toaletten" om du fattar skillnaden. Vad är det för slags boende då? Serviceboende, äldreboende, demensboende?
    Tänkvärda saker!

Om jag har fattat rätt är det ett äldreboende. Inga dementa eller så, utan bara äldre människor. vad är skillnaden på serviceboende och äldreboende?
  • Solsken25

du ska tänka på att ta in all information och sedan gillar inte personal om man kan för mycket och är lite uppkäftig snobbig, vet jag i alla fall, sedna att du frågar väldigt mycket, det e ett + :)

• Sofiero
    VixieB skrev 2010-03-12 12:37:09 följande:
    Tänkvärda saker! Om jag har fattat rätt är det ett äldreboende. Inga dementa eller så, utan bara äldre människor. vad är skillnaden på serviceboende och äldreboende?
    Ett serviceboende är som ett vanligt bostadsområde, de gamla bor i vanliga lägenheter, fast det finns personal som kan hjälpa dem om det är något.
    Äldreboende är när de gamla har var sitt rum i samma byggnad.
    Väldigt enkelt förklarat
  • Eisa

Var jävligt trevlig helt enkelt. Ta i dem på ett mjukt sätt. Prata INTE BEBISSPRÅK MED DE GAMLA (jag har hört flera som gör det, helt jävla sick).

Men att du ens ställer denna fråga tyder på att du har tillräckligt med förnuft att göra ett bra jobb

• VixieB
    Solsken25 skrev 2010-03-12 14:34:48 följande:
    du ska tänka på att ta in all information och sedan gillar inte personal om man kan för mycket och är lite uppkäftig snobbig, vet jag i alla fall, sedna att du frågar väldigt mycket, det e ett + :)
    Haha, ingen risk där iaf! :) Har aldrig jobbat med det förr, knappt haft en tanke på det, så många frågot kommer det nog att bli! :)
  • VixieB
    Eisa skrev 2010-03-12 23:09:48 följande:
    Var jävligt trevlig helt enkelt. Ta i dem på ett mjukt sätt. Prata INTE BEBISSPRÅK MED DE GAMLA (jag har hört flera som gör det, helt jävla sick). Men att du ens ställer denna fråga tyder på att du har tillräckligt med förnuft att göra ett bra jobb
    Snacka om nedvärderande!!!! {#lang_emotions_surprised}
  • VixieB
    Sofiero skrev 2010-03-12 23:02:20 följande:
    Ett serviceboende är som ett vanligt bostadsområde, de gamla bor i vanliga lägenheter, fast det finns personal som kan hjälpa dem om det är något. Äldreboende är när de gamla har var sitt rum i samma byggnad. Väldigt enkelt förklarat
    Okej, tack! :)
Svar på tråden Praktik som undersköterska