• BintaJ
    Äldre 12 Mar 13:25
    4221 visningar
    10 svar
    10
    4221

    Adoptera?

    Jag är ny här på Familjeliv och jag och min sambo har nyligen drabbats av att aldrig kunna få egna barn. Vi vill båda därför adoptera och ska bara vänta på ett sista slutgiltigt besked om att operationen gått bra och att jag nu är frisk. Vi är helt nya när det gäller adoption och det kommer nya frågor varje dag. Mest rädd är jag får vår ålder och att det kommer att ta väldigt lång tid. Jag vill gärna ha tips kring adoption. Vilka organisationer är bra och pålitliga? Jag skulle gärna adoptera från Gambia, finns det någon org som kan samarbetar med Gambia?

    Tack! 

  • Svar på tråden Adoptera?
  • Äldre 12 Mar 14:02
    #1
    BintaJ skrev 2010-03-12 13:25:48 följande:
    Jag är ny här på Familjeliv och jag och min sambo har nyligen drabbats av att aldrig kunna få egna barn. Vi vill båda därför adoptera och ska bara vänta på ett sista slutgiltigt besked om att operationen gått bra och att jag nu är frisk. Vi är helt nya när det gäller adoption och det kommer nya frågor varje dag. Mest rädd är jag får vår ålder och att det kommer att ta väldigt lång tid. Jag vill gärna ha tips kring adoption. Vilka organisationer är bra och pålitliga? Jag skulle gärna adoptera från Gambia, finns det någon org som kan samarbetar med Gambia?Tack! 
    Om adoption finns mycket information på www.mia.eu. Där finns också länkar till de organisationer som förmedlar barn och vilka länder de arbetar med (ingen har dock Gambia). Det första man gör när man börjar tänka adoption är att ställa sig som sökande (inte bara medlem) i en organisation - då samlar man kötid som är ovärderlig när man sedan tar det slutgiltiga beslutet! Kontakta också kommunen och be att få bli anvisad föräldrautbildning (den är obligatorisk). Det är svårt att få svenskt medgivande att adoptera om man fyllt 43 eller mer .... 
  • Äldre 12 Mar 20:49
    #2

    Hej.

    Det viktigaste är att Ni står i aktiv kö, antingen i en eller flera organisationer. Det finns flera organisationer och de olika organisationerna har sina länder som de samarbetar med.  Titta på www.mia.eu samt ring till er kommun (familjerätten) och hör med dem om Era chanser och kanske att Ni går på föräldrautbildning eftersom den ger många svar och man blir tryggare i sitt beslut.

    Lycka till!!

  • Äldre 15 Mar 13:54
    #3

    Jag är också ny på adoptioner! =)

    Jag och min man har 3 barn (biologiska), men skulle vilja ha/adoptera ett barn till.
    Har sedan unga år sagt att jag skulle vilja adoptera ett barn, varför vet jag inte riktigt. Kanske för att jag känner att det barnet har rätt till ett bra liv??

    Har börjat kolla runt lite men behöver som du, massa bra tips/råd osv.

    Ha det gott!

    // S.

  • Luscin­ia
    Äldre 15 Mar 17:30
    #4
    BintaJ skrev 2010-03-12 13:25:48 följande:
    Jag är ny här på Familjeliv och jag och min sambo har nyligen drabbats av att aldrig kunna få egna barn. Vi vill båda därför adoptera och ska bara vänta på ett sista slutgiltigt besked om att operationen gått bra och att jag nu är frisk. Vi är helt nya när det gäller adoption och det kommer nya frågor varje dag. Mest rädd är jag får vår ålder och att det kommer att ta väldigt lång tid. Jag vill gärna ha tips kring adoption. Vilka organisationer är bra och pålitliga? Jag skulle gärna adoptera från Gambia, finns det någon org som kan samarbetar med Gambia?Tack! 
    Tänk också på att gifta er så snart som möjligt! Man får inte adoptera utan att vara gift och många länder har krav på hur länge man ska ha varit gift och det är inte sällan som sambo-tid överhuvudtaget inte räknas.

    I Sverige kan man absolut säga att alla organisationer är bra och pålitliga, sen kan det bero på personliga kontakter vilken man tycker är "bäst". Kolla igenom vilka länder ni skulle passa in på och sen kollar ni upp vilka organisationer som har just de länderna.

    Önskar er all lycka på er "nya" väg till barn...
  • mammam­ys06
    Äldre 15 Mar 20:44
    #5
    tuamore skrev 2010-03-15 13:54:31 följande:
    Jag är också ny på adoptioner! =)Jag och min man har 3 barn (biologiska), men skulle vilja ha/adoptera ett barn till.Har sedan unga år sagt att jag skulle vilja adoptera ett barn, varför vet jag inte riktigt. Kanske för att jag känner att det barnet har rätt till ett bra liv??Har börjat kolla runt lite men behöver som du, massa bra tips/råd osv.Ha det gott! // S.
    Det viktigaste är att ni adopterar för att ni vill ha barn och inte för att ni vill ge ett barn ett bättre liv och att det ses som ett ursäkta uttrycket "välgörenhetsprojekt".....Motivet till adoptionen gås igenom grundligt under hemutredningen så fundera kring ert motiv Välkommen till adoptionsvärlden, den kan vara jobbig stundtals men också alldeles alldeles underbar Jag är en mamma till en pojke adopterad från Vietnam och en flicka som är vårt biologiska barn. Fantastiskt att få uppleva två fantastiska sätt att bli föräldrar på
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Äldre 16 Mar 17:59
    #6
    mammamys06 skrev 2010-03-15 20:44:54 följande:
    Det viktigaste är att ni adopterar för att ni vill ha barn och inte för att ni vill ge ett barn ett bättre liv och att det ses som ett ursäkta uttrycket "välgörenhetsprojekt".....Motivet till adoptionen gås igenom grundligt under hemutredningen så fundera kring ert motiv Välkommen till adoptionsvärlden, den kan vara jobbig stundtals men också alldeles alldeles underbar Jag är en mamma till en pojke adopterad från Vietnam och en flicka som är vårt biologiska barn. Fantastiskt att få uppleva två fantastiska sätt att bli föräldrar på
    Oj, nä, det där kom väl ut fel kanske... :-S
    Det är ju inte i välgörenhetssyfte jag vill adoptera, då kan jag ju lika gärna i så fall skaffa ett fadderbarn? :-S
    Bara att jag känner att det är en sak jag skulle vilja göra.

    Vi  är som sagt bara i start-fasen och behöver prata en massa gånger till innan vi bestämmer oss!   =)
    Men men, vi får väl se vad som händer, och om nu vi bestämmer att vi vill, så får ju dom äldre barnen säga sitt med?
  • Äldre 16 Mar 18:45
    #7

    Mitt råd är att först och främst genomgå föräldrautbildningen eftersom den är obligatorisk. Där får man gå igenom vad en adoption kan innebära. En del tänkvärda saker kommer upp och det kommer vara lättare för er som familj att ta ställning till o Ni vill gå vidare eller inte.

    hej

  • BintaJ
    Äldre 22 Mar 10:03
    #8
    Marianne76 skrev 2010-03-16 18:45:34 följande:
    Mitt råd är att först och främst genomgå föräldrautbildningen eftersom den är obligatorisk. Där får man gå igenom vad en adoption kan innebära. En del tänkvärda saker kommer upp och det kommer vara lättare för er som familj att ta ställning till o Ni vill gå vidare eller inte.hej
    Föräldrautbildningen är något som Familjrätten i vår kommun ska hänvisa oss till eller? Själv har jag aldrig hört talas om att det finns nåt liknande och då jobbar jag ändå inom Socialtjänsten själv, dock inte med familjerätt.
  • Äldre 22 Mar 10:39
    #9
    BintaJ skrev 2010-03-22 10:03:15 följande:
    Föräldrautbildningen är något som Familjrätten i vår kommun ska hänvisa oss till eller? Själv har jag aldrig hört talas om att det finns nåt liknande och då jobbar jag ändå inom Socialtjänsten själv, dock inte med familjerätt.
    Ja, det är familjerättens skyldighet att anvisa en föräldrautbildning som de godkänner till er ...  Föräldrautbildningen vid internationell adoption har varit obligatorisk sedan 2005.
  • Äldre 22 Mar 15:52
    #10

    Har ni ställt er i kö hos en adoptionsorganisation än? Annars är det ju en bra start!

Svar på tråden Adoptera?