• Maggie08

Den där jordnötssåsen man får på kina resturang?

Hur gör man den på ett ungefär?? Har aldrig gjort jordnötssås själv. Och jag vill ju att den ska smaka som på ett ungefär som den gör på kina men nu när jag sitter och googlar så finns det 100 olika recept..

Hur göra en god ? :P

• Svar på tråden Den där jordnötssåsen man får på kina resturang?
  • uniMog

jag brukar faktiskt fuska och köpa färdig men det här låter ganska gott iaf:

1 vitlöksklyfta ½ msk neutral olja 1 tsk chilipulver 1 krm vardera av mald ingefära, spiskummin och koriander ca 1 krm sambal oelek 1 msk farinsocker ½ tsk salt 100 g jordnötssmör 1 msk pressad lime eller citron 1½ dl vatten Skala och finhacka vitlöken och hetta upp oljan i en tjockbottnad kastrull. Fräs vitlök och alla torra kryddor 1 min under omrörning. Tillsätt övriga ingredienser och småkoka under omrörning tills såsen tjocknar, 3-4 minuter. Späd eventuellt med mer vatten om det behövs.
    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Crea Diem

Byt ut vattnet i receptet ovan mot kokosmjölk så blir det mycket godare. Jag använder oftast vanliga salta jordnötter i stället för jorsnötssmör och blandar såsen med stavmixer till lagom konsistens, jag gillar när det är lite bitar av nötterna kvar.

• gästis03

receptet ovan var jättegott! lite mer salt och en skvätt matgrädde i var sjukt gott. Cool

• Larvig

En burk kokosmjölk, 1/2-1dl jordnötssmör, lite sambal oelek. Koka upp. Njut.

• swelove

Koka Kokosmjölk + Mjölk + Jordnötssmör + lite sambal oelek. Det är hur vi lagar jordnötssåsen i chinesiska restaurang.

• Tygtiiger

Jag har lagat med mixade jordnötter (gärna lite salt kvar) som får koka upp i kokosmjölk tillsammans med fisksås och lite lite röd currypasta vid behov. Det blev helt ok. 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Den där jordnötssåsen man får på kina resturang?