• chatnoir

    Vårdnadsbidrag

    Så var det dags för oss att ansöka om vårdnadsbidrag. Trodde faktiskt aldrig att det skulle bli aktuellt, även om jag var på politikerna här i stan för att göra dem uppmärksamma på att reglerna inte var anpassade till oss adoptivfamiljer. Finns det någon annan här som har ansökt om bidraget? Reglerna som gäller här (kanske överallt?) är att barnet ska vara 15-35 månader, men för adoperade kan man få det upp till fem års ålder. Jag ringde och frågade om det innebär att vi måste vara hemma i 15 månader för att få bidraget, men den ansvariga sa att så skulle det inte vara, så vi håller tummarna för att det stämmer. Någon annan som har kollat upp vad som gäller?

  • Svar på tråden Vårdnadsbidrag
  • Thi 08

    Jag har fått beslut om att jag får 1/4-del under ett år, sedan måste man ansöka igen. Handläggaren kommer att ha en intervju med er och det kan ni välja att ha antingen per telefon eller vid personligt möte. Ett läkarintyg ska lämnas in från ansvarig läkare (vid lkg-teamet) om hur behovet för specifikt barn ser ut. Detta med ålder är inget jag hört talas om. Extra vårdbehov kan ju finnas även hos den nyfödde upp till vuxen ålder, så det tycker jag verkar konstigt. 

    Jag fick dock inget skatteavdrag eftersom mina merkostnader inte uppkommer i ca 7000 per år (då räknas mediciner & annat in som används reglebundet och i V´s fall används det mesta i samband m operationer). Det bidrag jag fått beviljat är baserat på extra tillsynsbehov, medfölje till olika läkarkontroller, operationer, logopedträning mm. 

    Inboxa mig om du vil veta mer om vad de frågade osv.   

  • Hej och Hopp

    Nu pratar ni om olika saker - vårdnadsbidraget är på 3000 kr och det kan alla få som har barn mellan 1-3 år och inte har barnen på förskola. (eller ngr annat bidrag)
    Du mamma till V-08 pratar om vårdbidrag - visst heter det så

  • chatnoir

    Ojdå, visste inte ens att man kunde få något som heter vårdbidrag. Men det blir nog inte aktuellt, vi får tillfällig föräldrapenning när vi är på sjukhuset för operationerna. Det stämmer att det är vårdnadsbidraget vi ska ansöka om.

  • Mifuna

    Jag har haft vårdnadsbidrag i lite mer än ett år nu. Det som var reglerna här var iaf att man minst måste ha det i 4 månader sammanhängande

  • chatnoir
    Mifuna skrev 2010-03-12 15:23:00 följande:
    Jag har haft vårdnadsbidrag i lite mer än ett år nu. Det som var reglerna här var iaf att man minst måste ha det i 4 månader sammanhängande
    Här måste man söka för minst två kalendermånader, eller 60 dagar. Man måste också ha tagit ut minst 250 dagar föräldrapenning, men det gäller nog överallt tror jag.
  • Thi 08

    Här är man tydligen virrig idag

    Tyckte det stod vårdbidrag.

  • LG74

    Hej!
    Vi har vårdnadsbidrag sedan november. 250 SGI-dagar skulle vi ha tagit ut, inte ha barnet i omsorg eller ta ut f-dagar samtidiggt som vi skulle få vårdnadsbidrag. Om jag förstått det hela rätt så jämställdes då vi fick barnet i vår vård med barns födelse. För er borde det då bli så att ni måste ha varit hemma i 15 månader och sen kan ansöka om vårdnadsbidrag i två år, fyller ert barn fem år innan dessa två år har gått så får ni avsluta vårdnadsbidraget då barnet fyller fem.

    Här var reglerna att barnet skulle vara minst ett år och att vårdnadsbidrag kunde man ha i två år. Vi kommer att ha det i 9 månader innan jag börjar jobba. Vi hade kunnat ha det tom mars nästa år för då har vi haft vår prins i tre år (han blir då 4,5 år), men jag kommer att börja jobba tidigare.

    Undrar just om det kommit nya regler sedan vi sökte, här gällde ett år? För oss spelade det ingen roll, hade snålat med dagar det första året så vi hann inte söka tidigare.

  • Ethi

    Vi får vårdnadsbidrag och jag är osäker på vad som gäller när det gäller längd efter att man kommit hem, eftersom de ändrade regerna... När vi försökte ansöka första gången så gick man enbart efter barnets ålder, så vi tänkte ansöka när sonen fyllt 1 år. Fast då hade vi inte tagit ut 250 föräldraförsäkringsdagar ännu. När vi gjort det var reglerna ändrade till att gälla från och med att man fick barnet i sin vård istället och då hade vi ändå varit hemma i ett år, så jag frågade aldrig. På kommunens hemsida står det:

    Barnet ska ha fyllt ett men inte tre år och vara folkbokfört i kommunen. För adoptivbarn gäller att barnet inte ska ha fyllt fem år.

    Hm... Inte vet jag om de verkligen menar det så, för det skulle ju innebära att alla som adopterar en bebis kan plocka ut en sisådär 3,5 års vårdnadsbidrag i alla fall (i jämförelse mot två år för biobarn), om de skulle vilja 

    Lycka till med ansökan! Här gjorde de det så snårigt och omöjligt som möjligt att jag var närmast skogstokig innan jag väl fick det...

    Så här:

    Man ska ansöka om bidraget senast den 1:a i månaden före första bidragsmånaden. Man får inte få föräldrapenning samtidigt som vårdnadsbidrag (inte heller den andra föräldern får ha det för syskon t ex), så det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Man måste ansöka på en särskild blankett (inget konstigt med det) men intyget från försäkringskassan om att man tagit ut de där 250 dgr och inte har uppbokad föräldrapenning för den tid man ansöker om vårdnadsbidrag, måste se ut på ett visst sätt.

    På blanketten vi fick att skriva på, stod det: "Intygg om föräldrapenningdagar och andra ersättningar från Försäkringskassan måste bifogas" Inget mer. Jamen enkelt. Vi surfade in på Försäkringskassan och skrev ut alla intyg vi kunde hitta om dagar både på mig och maken och avslutade med att ta ut en kopia på sonens sida. Men si det dög inte... "Vad ska jag göra med det här?! En massa siffror bara - vad säger de mig?!" snäste handläggaren. "160 dagar och 93 dagar, vad säger det mig?!" Öh, ja att vi tillsammans har tagit ut mer än 250 dagar? "Vadå, ska jag räkna det själv eller?" Hm... Ja... (Det är ju inte direkt någon högre skolans matematik) Eller så kan jag säga det till dig nu? 160 + 93 är mer än 250? "Jaja, nu när du säger det så ser jag det ju... Men nej, du måste skicka in det riktiga intyget" Men det STÅR ingenstans att intyget ska se ut på något speciellt sätt. Det står att man ska skicka in intyg och det har vi ju gjort, det har du ju där och du ser själv att vi tagit ut mer än 250 dagar. "Det står visst, det står på hemsidan" Nej, det gör det inte, det är jag helt säker på. Det står att man ska skicka in ett intyg och det har vi gjort. "Jamen vi har suttit här på ett möte och bestämt att alla måste skicka in det rätta intyget, så ni måste göra det ni med." Men hur ska man veta det då? "Det står på hemsidan!" Nej, det GÖR inte det. "Jo det gör det visst det!" osv osv

    För att få rätt intyg måste man ringa till Försäkringskassan och be dem skriva ut ett rätt intyg. Där skriver de åt handläggaren att man tagit ut minst 250 dagar... Och att man inte får andra bidrag som skulle diskvalificera en.

    Här ska man också ansöka om minst fyra månader i sträck och de tillämpar en månads uppsägningstid när man vill säga upp det.

    Och så är det förstås en massa andra regler omkring det... Håhåjaja, lycka till Fast alla har väl förhoppningsvis inte en likadan handläggare som vi...

  • Angla

    Vi tar också ut det och som jag fattat det gäller samma regler för adoptivfamiljer som biofamiljer dock med den vanliga justeringen att dagen vi får våra barn räknas som födelse. Därifrån skall man ha tagit ut 250 dagar och barnet vara minst ett år i familjen sedan får man ta ut det tills man haft barnet i tre år.


    Angla - mamma till slut, här & nu
  • vem vet

    Jag tror faktiskt inte att det står någonstans i lagen att man måste ha varit hemma i ett år? Jag har för mig att det stod något i stil med att när den bortre gränsen ska beräknas (alltså när vårdnadsbidraget ska upphöra) ska tidpunkten när man får barnet i sin vård räknas som födelse. Jag tror dock att det stod något om att man inte kan ha bidraget under längre tid än två år. Och man måste ju ha tagit ut 250 SGI-dagar innan man får vårdnadsbidrag.

    Men jag tror faktiskt att man skulle kunna börja med att ta ut SGI-dagar 7 dagar i veckan från det man får barnet och därefter kunna få vårdnadsbidrag direkt (trots att man inte varit hemma i ett år än då) och kunna ha det i två år (under förutsättning att barnet inte hinner fylla fem).

    Observera att jag ovan skrivit "tror"...

  • chatnoir

    Ja, reglerna är verkligen snåriga och jag har ägnat en hel del tid åt att klura, ringa och fundera igen...

    Här gäller att man måste ansöka senast 20e i månaden innan man önskar få bidraget, att man måste ansöka om minst två månader och att man måste söka för hela kalendermånader, man kan alltså inte söka från t ex 15e i en månad och framåt. Om man vill förlänga perioden måste man ansöka om det minst en månad i förväg. Det står som sagt att barnet ska vara 15-35 månader, eller högst 5 år för adoptivbarn. Vår handläggare sa inget om att man ska vara hemma en viss tid, utan det verkar som att vi ska kunna få det i och med att sonen har rätt ålder och att vi precis kommer ha tagit ut 250 hela dagar föräldrapenning. Ja, ja, det är bara att hålla tummarna för att vi har tänkt på allt och att vår ansökan går igenom.

Svar på tråden Vårdnadsbidrag