• llinaa

Låser ni in era barn?

Låser ni in era barn? jag hoppas inte de  men varför läser ni böcker fäör era barn där de gör de. Jag syftar på Emil i Löneberga.

Många vill inte läsa att pippis pappa är negerkung men de vill läsa emil i löneberga trotts attd e ifta låser in emil i snickerboa

• Svar på tråden Låser ni in era barn?
  • Erica80

Antar att du själv kollade på och läste Astrid Lindgren som liten.
    Tog du stor skada av det????????

• middiz
    llinaa skrev 2010-03-12 14:51:37 följande:
    Låser ni in era barn? jag hoppas inte de  men varför läser ni böcker fäör era barn där de gör de. Jag syftar på Emil i Löneberga. Många vill inte läsa att pippis pappa är negerkung men de vill läsa emil i löneberga trotts attd e ifta låser in emil i snickerboa
    Vadå? Så gjorde dom förr i tiden.. det lär väl barnen få lära sej förr eller senare ändå...
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • llinaa
    Erica80 skrev 2010-03-12 14:53:45 följande:
    Antar att du själv kollade på och läste Astrid Lindgren som liten.Tog du stor skada av det????????
    nä jag tog inte skada av de men många här vill ju inte läsa om sådant som inte är tillåtet i dagens samähälle
  • Michisen

Hm, om jag inte minns fel så låser Emil gärna in sig själv också ibland när han hittat på något osedvanligt illandes hyss.

• bluebird

Jag läser faktiskt inte Astrid Lindgrens böcker för mina barn än. Pippi, Emil, Madicken, Ronja knappast några förebilder för små barn.

• Michisen

"Emils mamma la på haspen på utsidan för att Emil inte skulle kunna komma ut och Emil la på haspen på insidan för att hans pappa inte skulle kunna komma in, klokt och omtänksamt båda delarna. Emils mamma tyckte det var bäst att Emil inte träffade sin pappa på ett par timmar. Det tyckte Emil också, det var därför han la på haspen så ordentligt, (...)"

Ur "Nya hyss av Emil i Lönneberga".

Men för att svara på din fråga - nej, jag låser inte in mitt barn. Det finns många saker i sagoböckerna som jag inte gör med mitt barn, faktiskt.

• Hallonröd
    llinaa skrev 2010-03-12 14:56:47 följande:
    nä jag tog inte skada av de men många här vill ju inte läsa om sådant som inte är tillåtet i dagens samähälle
    Spelar väl ingen roll att det inte är tillåtet idag...?...Emil handlar ju om förr i tiden!
    // Bad sound kills good music...
  • Breaking Dawn

Handlar det inte mest om ett ord som vi idag har försökt att sluta använda pga att det anses stötande och respektlöst? Allt runt omkring kan man ju förklara för barnen, men om jag ska läsa om negrer och negerkungar skulle det vara ungefär samma sak som att läsa högt att Emils pappa skriker "F*tta!!!" varje gång han blir arg. Vi förstår ju själva sammanhanget utan just de där orden som jag inte tycker gynnar barnens utveckling direkt, så då kan man kanske skippa dem?

Däremot känns det ju meningslöst att plocka bort allt att läsa där det inte går till på samma vis som idag, det blir ju ingen utmaning för vare sig dig eller dina barn alls.

• llinaa
    bluebird skrev 2010-03-12 15:02:44 följande:
    Jag läser faktiskt inte Astrid Lindgrens böcker för mina barn än. Pippi, Emil, Madicken, Ronja knappast några förebilder för små barn.
    måste de vara förebilder
Svar på tråden Låser ni in era barn?