• sugenpåbebis87

Kräver jag för mycket från min sambo?

Min sambo pluggar 2 mil från vårat hem. Måndagar och fredagar går han hela dagar, på måndagar slutar han 17:30 och då sover han hos ett par gemensamma kompisar för att spara bensin och tid enligt honom. tisdag, onsdag och torsdag slutar han 10:00 på förmiddagen, ofta vill han stanna kvar i stan ett par timmar för att träffa kompisar istället för att åka hem direkt....

Jag är föräldraledig med våran 7-månaders son. Jag vill att han ska komma hem tidigt dom dagar han slutar tidigt för att avlasta mig och spendera tid med oss. Ofta har jag tankar som att han inte vill komma hem och väljer sina kompisar framför oss. Detta känns jättejobbigt. Har frågat honom om detta och han påstår att vi är viktigast men ändå känns det som att jag får böna och be för att han ska åka direkt hem.

Han har också sagt att han tycker jag vill ha för mycket kontroll men jag anser att man inte kan leva som om man vore en ungkarl och träffa kompisar varje dag när man har en familj, man måste priotera familjen före kompisarna. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Kräver jag för mycket från min sambo?
  • KlasStures mamma

Oavsett om du har rätt eller fel så måste ni ju komma fram till en kompromiss. Är han hemma med er på helgen så kan ni kanske börja med att bestämma att han kommer hem direkt en dag i veckan.

Det är väldigt vanligt att det tar längre tid för mannen att förstå att de blivit pappa på heltid liksom. Att de egentligen behövs 24/7 men att vårt samhälle är uppbyggt på ett helt annat vis.

Personligen så har vi oxå haft lite diskussioner kring detta nya föräldraskap. Det är tufft i början innan man förstår varandras situationer. Och att man verkligen lyssnar på varandra och varandras olika behov. Fortsätt prata med varandra och ge det lite tid. Om det absolut itne går att lösa kan man få tid hos bvc psykologen. Han/hon kan hjälpa en helt gratis. psykologen fungerar som ett bollplank och kan få er att verkligen lyssna på varandra eller tillexempel översätta =) Vi talar ju lite olika språk ibland =)

De brukar säga att vi kvinnor blir mamma så fort vi får + på stickan men för männen tar det lite längre tid. de har inte lika tydligt styrande hormoner nämligen

• sugenpåbebis87

Tack för ditt svar! Ja tror det är som du säger att vi kvinnor tar ansvar för vårat barn redan från start och att det inte är lika självklart för en pappa att göra detta. Men ska prata med honom och säga att vi båda två faktiskt har lika mycket ansvar för vårat barn

• KlasStures mamma

Ja både jag och min kompis har haft liknande problem så ni är inte ensamma i alla fall =) Och för oss har det blivit mycket bättre!

• Meria

Nej, om han träffar vänner och inte pluggar när han slutat tidigare känns det orättvist om han är kvar i stan varje dag... Om han sover borta en natt och träffar vänner sen på tisdagen, så får han ju en bra paus från det hela. Kompromiss skulle väl vara att han får fortsätta så men komma hem de andra dagarna. Kan jag tycka. Beror väl på hur mycket du får komma iväg också...

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • Tette86021

Min sambo var också så ibörjan när lillan var liten... som att han inte riktigt fattade, han levde som han gjorde innan vi fick barn.. men allt det har försvunnit och nu är han en väldigt bra pappa och sambo och sköter om allt lika mycket här hemma som jag gör=) 

Men ja det är otroligt jobbigt och man blir så förbannad när dom inte fattar... Ge det lite tid, det går nog över.. men du ska inte låta det vara bara för att det är vanligt att karlar beter sig på det viset.. det är ju fortfarande jobbigt för dig.
    Fråga honom hur han hade tänkt sig det här med föräldraskap egentligen och om han ska fortsätta hålla sig hemifrån.
    När min sambo höll på så var jag vansinnig när han gick till sina polare ist för att "hjälpa till" hemma.. det var som att ha en tonåring. Om han gjorde sina sysslor hemma så kunde han gå ut och leka sen
    Ibland måste man prata med karlar (inte alla dock) som om dom vore barn för att få dom att fatta 
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
Svar på tråden Kräver jag för mycket från min sambo?